ויראלי

הסטודנטים ישלמו ביוקר? הערכה: כך תיראה שנת הלימודים האקדמית

סמסטרים מקוצרים, "חופשה" מהירה ולימודים שיגלשו לתוך הקיץ: המלחמה שיבשה לגמרי את לוחות הזמנים של התלמידים באוניברסיטאות. חלק ניכר גויס למילואים, ורבים אחרים נותרו באפלה ובחוסר ודאות. למרות זאת, הצפי ככל הנראה הוא לשתי מחציות בנות 10 שבועות במקום 13 או 14, עם תקופת מבחנים מזורזת ביניהן
מערכת ice |  16
סטודנטים בישראל (ארכיון) (צילום אוליביה פיטוסי)
לפני כשבועיים ראשי האוניברסיטאות הודיעו כי בשל המלחמה המתמשכת בעזה שנת הלימודים לא תיפתח לפני ה-24 בדצמבר. שנת הלימודים האקדמית הייתה אמורה להיפתח ב-15 באוקטובר, ובחלק מהמוסדות מדובר בפעם הרביעית ברציפות שבה הכריזו ראשי האוניברסיטאות על דחייתה. בצל אירועי הפסקת האש, הערב (שני) מתברר כי לקיצור שנת הלימודים תהיינה השלכות ניכרות על אוכלוסיית הסטודנטים בישראל.
על פי חלק מהפרטים שהגיעו לידי ice, שני הסמסטרים ככל הנראה יספגו קיצור משמעותי, והסטודנטים ילמדו 10 שבועות במקום בין 13 ל-14 שבועות בכל סמסטר. היקף החומר הלימודי יותאם למצב החדש כדי לכסות שנת לימודים מלאה אחת. לפי שעה בכוונתן של האוניברסיטאות לקיים את שנת הלימודים במלואה, גם אם תדרש דחייה נוספת עקב הימשכות המלחמה או בשל התפתחויות אפשריות בגבול הצפון
 
​לפני פתיחת הסמסטר, תינתן הודעה מקדימה של שבועיים שמטרתה התארגנות לחזרה לשגרה ולמסלול האקדמי, ובסיומם יחלו הלימודים. בנוסף, כבר כעת ברור שהלימודים צפויים לגלוש עמוק לתוך חודשי הקיץ, לתוך יולי וככל הנראה גם למהלך אוגוסט. בין הסמסטרים יינתן פרק זמן קצר שיהווה מעין "מיני חופשת סמסטר", שיוקדש להיערכות הסגל האקדמי והסטודנטים, ובעיקר ישמש עבור מבחנים, הגשת עבודות ועוד. 

"שואפים ששנת הלימודים תתקיים במלואה ותכלול שני סמסטרים מלאים". קמפוס האוניברסיטה העברית (צילום ארכיון: אוליביה פיטוסי/פלאש 90)
בהודעה על דחיית הלימודים לסוף דצמבר, ציינו ועד ראשי האוניברסיטאות כי מטרת הדחייה היא "לתמוך בקהילת הסטודנטים", ותשומת לב מיוחדת ניתנה לאוכלוסיית המילואים, שרבים ממשרתיה נמנים עם קהילת הסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה בישראל. "משרתי ומשרתות המילואים ובני זוגם יחד עם תושבי אזורי עימות שפונו מבתיהם, משפחות שיקיריהן נרצחו, נחטפו או נפצעו".
 
מהועדת ועד ראשי האוניברסיטאות הוחרגו סטודנטים לרפואה הנמצאים בשלבי לימודי קליניים. "לבקשת משרד הבריאות, וכדי לאפשר את המשכיות הפעילות של מערכת הבריאות בישראל", לשון הדברים. "אנו שואפים ששנת הלימודים תתקיים במלואה ותכלול שני סמסטרים מלאים. ככל שיעלה הצורך, תגלוש שנת הלימודים גם לתקופת הקיץ. ההחלטות הפרטניות לגבי מבנה שנת הלימודים יתקבלו בכל אחת מהאוניברסיטאות".
הודעת ועד ראשי האוניברסיטאות על דחיית שנת הלימודים התייחסה לשבע מתוך אוניברסיטאות המחקר בישראל: האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת תל אביב, אוניברסיטת בר אילן, אוניברסיטת בן גוריון, הטכניון, אוניברסיטת חיפה ואוניברסיטת אריאל. לגבי מכון ויצמן והאוניברסיטה הפתוחה, יחולו הסדרים אחרים והפרטים יועברו לסטודנטים על ידי המוסדות.
תגובות לכתבה(16):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 14.
    ללמוד או לא ללמוד והתשובה לא ללמוד בעת מלחמה
    לא ללמוד כעת 12/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה רק יעשה יותר נזק. המדינה עדיין בטראומה. בעת הקורונה עשו הפסקה ובעת זו על אחת כמה וכמה פי כמה, שצריך לעצור עד להתאוששות
    סגור
  • 13.
    מה הלחץ ללמוד בלחץ???????????,
    חייבים לדחות את הלימ 12/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הלימודים במוסדות הגבוהים בעת מלחמה עלולים להוסיף לנשירה המונית של סטודנטים.
    סגור
  • 12.
    להוריד לחץ בעת מלחמה מהסטודנטים
    רק זום ורק סמינריון 12/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מפאת הפרישה של ציבור סטודנטים גדול, מצב המלחמה במדינה מעורר מתח ולחץ ומקשה את הזמינות והפניות ללמידה. יתר על כך ישנם מגוון סטודנטים ביניהם מוסלמים והמצב ללמוד פיזית במכללות בעת שהמדינה בפוסט טראומה מוסיפים מתח בהתייחס לאירועי ה- 7 באוקטובר. ישנם סטודנטים שמביעים חשש לשמוע את השפה הערבית, או להתמודד עם החזות שמעוררת בהם חוסר בטחון ואיום. ישנם סטודנטים המשרתים בצבא כחיילים או בקבע או במילואים וישנם נשים שבני זוגם או ילדיהם משרתים בצפון או באיו"ש או בעזה... המדינה נמצאת במשבר בהמון היבטים: רגשיים, כלכליים, ביטחוניים והזמינות הרגשית ללימודים נדחקת, בדיוק כפי שקורה לתלמידים. כדי ללמוד צריכים להיות פנויים רגשית. ישנם מוסדות ללמידה גבוהה כמו מכללות שמעמיסות על הסטודנטים יותר מ-6 קורסים בסמסטר מבלי להתחשב במצב. עניין זה חייב לעבור שינוי בהתייחס במצב הלא נורמלי ממילא בו אנו חיים ואיתו כולנו מתמודדים. ישנם מכללות שהסיוע היחידי שהם נותנות הוא בהערכת זמן של 10 ימים בהגשת עבודה. מאידך לעשות 2 סמינריונים בשנה במצב מלחמה - זאת פגיעה בסטודנטים בעיקר כשמדובר בתואר ראשון כללי/ רב-תחומי.
    סגור
  • 11.
    לתואר ראשון סמינריון אחד בזוגות מספיק
    מצב מלחמה השכלה גבוה 12/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מתואר ראשון כללי לא צריך לעשות עניין. לוותר על מבחנים, שמוסיפים לחץ על המצב הקיים ולהוריד בנטל העבודות הגשה. סמינריון אחד שיתחלק לזוגות ויקל על הסטודנטים.
    סגור
  • 10.
    איפה האגודה? צריך להמתין עד שהמילואימניקים ישתחררו (ל"ת)
    דני 12/2023/03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • טען עוד
  • 9.
    ציונים סופיים מטלות בלבד
    סטודנט שמבין 12/2023/03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ממש לא הגיוני ככה להעמיס על הסטודנטים בכך שנותנים חופשת סמסטר של מבחנים מזורזת!! מלא ייכשלו רק בגלל חוסר זמן בין מבחן למבחן. מספיק יש את הקושי בחופשה רגילה, אז בחופשה קצרה יותר???! ממש לא מציאותי לעשות ככה. הפתרון היותר הוגן הוא במקום מבחנים לתת את הציונים הסופיים על מטלות. אין מה לעשות השנה היא ממש חריגה הרבה יותר משנת הקורונה ששם עוד הלימודים התחילו כסדרם אבל בזום. יש כאלה שעכשיו נלחמים בתוך עזה כדי לשמור עלינו. אז גם להם מגיע הקלות מתחשבות. תתחשבו בסטודנטים!!!
    סגור
  • 8.
    שלפחות יקלו במבחנים ויתנו ציונים גבוהים
    יאיר 11/2023/28
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אם לומדים סמסטר קצר אז שיקלו מאוד בחומר למבחן ובכלל המרצים צריכים להתחשב מאוד בתקופה הזאת ולתת ציונים גבוהים לסטודנטים רק לסמסטר הראשון כי הרבה עברו דברים קשים או נלחמו בקיצור שהמרצים מאוד יתחשבו בציונים בתקופת הקרובה
    סגור
  • 7.
    החלטות לא הגיוניות
    א 11/2023/28
    הגב לתגובה זו
    6 0
    בפתוחה היו צריכים לקחת ממוצע מטלות בתור ציון סופי במקום המבחן שבוטל לסמסטר קיץ,במקום לגרום לנו לעשות אותו עד סמסטר קיץ הבא כשהכל כבר נשכח וצריך ללמוד את הקורסים מחדש באופן עצמאי. (שלא לדבר על המצב הנפשי שכולם נמצאים בו-מה שמאוד מקשה על הלמידה גם ככה)
    סגור
  • המצב הנפשי הוא לא מצב ללמידה
    צודק, זה לא מצב ללמי 12/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תעצרו הכל, כולנו עוד מדממים וכואבים אי אפשר ללמוד במצב כזה
    סגור
  • 6.
    אני בסמסטר האחרון של התואר
    מבאס 11/2023/28
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ואין שום הקלה עם הסמינריונים פשוט לא יאמן
    סגור
  • 5.
    ושמישהו ידבר על המתווה בחינות מהקיץ
    סטודנטית באו"פ 11/2023/28
    הגב לתגובה זו
    2 0
    במחלקה של פסיכולוגיה באוניברסיטה הפתוחה הבחירה היא בין בינארי למבחן חוזר, מכיון שבינארי לא נכנס לממוצע, והמון סטודנטים רוצים להיבחן, נתענו עם בחינות שלא יודעים מתי יתקיימו, בנוסף לבחינות של הקורסים החדשים שהולכים ללמוד בסמסטר הקרוב. אהה ושלא נדבר על זה שבמקום 10 שיעורים בסמסטר רגיל יהיה רק 6 ואם תשלמו תוספת על הנחייה מוגברת, שבסמסטר רגיל ניהיה 15 שיעורים, תקבלו רק 10, והאוניברסיטה לא נותנת החזר כספי.
    סגור
  • 4.
    מה הכוונה בתקופת מבחנים מזורזת??
    . 11/2023/28
    הגב לתגובה זו
    2 0
    גם ככה מי שלוקח מומלצת יש לו פחות משבוע ללמוד לכל מבחן... מה כל יום יומיים מבחן? זה טירוף. שיתנו עוברים בינארים כבר על שביתות בשנות ה90 נתנו, על קורונה נתנו ומלחמה לא???
    סגור
  • 3.
    אם לאגודת הסטודנטים היה מוח הם היו מתנגדים לעבודות ומשא (ל"ת)
    יובי 11/2023/28
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 2.
    הכותב מבולבל
    סטודנט 11/2023/28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לא תפתח לפני ה24 בדצמבר, לא אוקטובר
    סגור
  • איפה אתה רואה שכתוב 24 באוקטובר? (ל"ת)
    סטודנט אחר 11/2023/28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    בדצמבר לא אוקטובר
    מרדכי 11/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שנת הלימודים לא תיפתח לפני ה-24 באוקטובר
    סגור