שיווק ופרסום

השנה השחונה של הענף בפסטיבל קאן: 'אנחנו בלוף, הפער ביננו לעולם הוא עצום'

כך לדברי איש קריאייטיב בכיר. יוסי לובטון: "האי-זכייה הוא סימפטום של סכנה הרבה יותר גדולה". גיא בר: "המצב הזה הוא הזדמנות - מכאן אפשר לצמוח"
הפסטיבל נגמר, האלכוהול אט אט נפרד ממחזור הדם וצריך לשוב למציאות, לתעשייה הפרסום בישראל - זו שנותרה ללא שום פרס משמעותי למרות 157 הגשות לתחרות הקריאייטיב בקאן. 2013 תזכר כאחת השנים השחונות של ישראל, וזה קורה דווקא אחרי שנת השיא ב-2012 אז באומן בר ריבנאי הביאו איתם הביתה 5 אריות זהב, בנוסף ל-2 אריות ארד של שלמור אבנון עמיחי Y&R ישראל וארד נוסף ל-GPS המפתיע.
שימו לב לפערים: בסיכום הכללי של 2012 רשמו הנציגים מישראל 22 פיינליסטים, על 215 הגשות, לעומת 21 פיינליסטים ב-2011, על 360 הגשות. ב-2013 הוגשו 157 עבודות ומספר הפינליסטים צנח בצורה חדשה ל-5 ואריות אין בנמצא. הקטגוריות המובילות בקרב הישראלים הן המדיה, עם 36 עבודות, ה-Press עם 35 עבודות והדיירקט עם 20 הגשות. השלל, הצנוע עד מביך, היה 2 שורטליסטים במדיה לאדלר חומסקי וזניט, 2 שורטליסטים נוספים ב-Press לאדלר חומסקי ושורטליסט אחד נוסף ליהושע TBWA בדיירקט. בפרומו (19 הגשות) ובחוצות (10 הגשות), 2 קטגוריות נוספות אליהן הוגשו מספר דו ספרתי של עבודות נותרו מיותמות מפינליסטים ישראליים.
מחפשים את הזנב
יוסי לובטון, מנכ\"ל באומן בר ריבנאי ומבכירי קבוצת פובליסיס ישראל הוא אחד מה\'אשמים\' להעלאת רף הזכיות והציפיות של הענף - לאחר הצלחת המשרד ב-2012. לאייס הוא אומרי כי \"זה מאכזב ברמה האישית, המשרדית וכן ברמה הענפית. אין ספק שלזכות בזהב (ומדליות נוספות) בפסטיבל קאן, ואפילו בשורטליסט, זו תעודת הכרה של העולם לעבודה שלך\". לובטון מתאר את הסיטואציה בהשאלה: \"יש משל שמספר על שועל שנקטע לו הזנב והוא מנסה להסביר לשאר השועלים כמה זה טוב בלי הזנב, אנחנו לא כאלה\".
יוסי לובטון. "אנחנו לא נסביר לכולם שאין לנו זנב"
יוסי לובטון. "אנחנו לא נסביר לכולם שאין לנו זנב"
לובטון מנסה להסביר איך קורה שבאומן בר ריבנאי סיים את התחרות ללא שום שרטליסט ואומר \"אני מודה שעוד לא ניתחנו את הכל, ועדיין מנסים להבין מה קרה\". מה שקרה, ולובטון לא יכול להתעלם ממנו, הוא שפסטיבל קאן הוא עדות למצב הקריאייטיב בישראל בהשוואה לעולם, והתוצאות הן בהתאם. לדבריו \"עבר משהו רע על ענף הקריאייטיב בישראל, וחלק מזה הוא התוצר של פוסט המחאה הצכנית. אתה מסתכל על הברייק והוא מורכב מפרסומות של מבצעי מכר והארד סייל לא מתוחכם, בעלויות הפקה נמוכות וללא חשיבה קריאיטיבית. בזה אשמים אנחנו והלקוחות, וזה רק עוד אינדיקטור למה שקרה\".
לובטון מספיק כנה כדי להגיד שייתכן והיה צריך להעיז יותר. \"רואים את זה בקאן. הרבה מהזכיות הן של עבודות שלא פוחדות ללכת רחוק ולגרד לעומק את הקנבסים החדשים בענף הפרסום. העבודות המעוטרות הן לא קונבנציונליות, והן עבודות מאוד חכמות שיודעות למשל שוידאו באינטרנט פותח לך הרבה גבולות. צריך לפרוט על תובנה חכמה כדי לייצר הד תקשורתי ומעט מאוד לקוחות, ומעט מדי משרדים רוצים ללכת למקומות האלו. אני לא מאשים אף אחד - צריך משרד שמוכן ללכת קדימה ולקוח שמוכן להסתכן\".
גיא בר ששימש כמנהל הקריאייטיב הראשי בגיתם BBDO, ולאחרונה שב לענף לאחר הפסקה של שנה לתפקיד מנכ\"ל משותף ב-Y&R ישראל ומנהל הקריאייטיב הראשי אומר: \"צריך לזכור שפסטיבל קאן זה משחק של מספרים גדולים ואנחנו כמעט כלום בתוך הדבר הגדול הזה\". לדבריו \"קאן הוא פסטיבל שמאוד קשה לחיזוי. עבודות שכבר צברו פרסים בתחרויות אחרות ומגיעות לקאן נהנות מיחס אוהד, אך קשה לדעת מה יעלה בגורלן של כאלו שנחשפות שם לראשונה\".
בר מנתח את הכשלון הישראלי בקאן ומסביר ש\"הפסטיבל הוא רק סימפטום. תוצאה של תהליך שעובר הענף בשנים האחרונות, וזה תופס גם לשנה שעברה למרות האריות\". כמו רבים לפניו הוא מתייחס לדומיננטיות של חברות המדיה בישראל ואומר כי \"תפיסת חשיבות הקריאייטיב מאוד נשחקה מכיוון שמה שתפס את קדמת הבמה זה מי מביא את מחירי המדיה הנמוכים\". עוד הוא מסביר כי \"הענף הפך לפחות נחשק בעיני האנשים המוכשרים\".
גיא בר. "תפיסת חשיבות הקריאייטיב מאוד נשחקה"
גיא בר. "תפיסת חשיבות הקריאייטיב מאוד נשחקה"
על הפער שנפתח, או גדל בין ישראל לעולם ברמת הקריאייטיב אומר בר \"תמיד היה פער וכעת הוא גדל במקומות שנוגעים לסוגי התוצרים הפרסומיים שמשרד צריך לספק ללקוח, כך למשל ישראל עוד שבויה בדיגיטל שהפך כבר מזמן לקונבנציונלי\". הוא מוסיף ואומר \"בכמות הכשרון אנחנו לא נופלים מאף אחד וזה מהיכרות עמוקה עם הענף. הפער נעוץ במה שקורה בעבודות שהן פרו-בונו או יזומות כמו תחרות דג הזהב או JCDecaux אל מול העבודות השוטפות עבור הלקוחות - האתגר הגדול הוא לבטא את הכשרון ואיכות הרעיונות בעבודה יומיומית על רקע היעד העסקי של הלקוח - משם יבוא המפץ הגדול\".
תמיד היינו בשוליים ועכשיו פשוט נדחקנו החוצה
שלא לייחוס אומר אחד ממנהלי הקריאייטיב הבכירים בענף: \"מי שמחפש מזור לפצעיו בפסטיבל קאן עושה טעות גדולה כי זה לא המקום לקבל פרספקטיבה מקצועית על רמת הקריאייטיב בישראל. מה שקרה בשנים האחרונות לא היה אמיתי מבחינת פרסים - הוא לא שיקף שום אבולוציה מבחינת קריאייטיב. תמיד היינו בשוליים ועכשיו פשוט נדחקנו מחוץ לשוליים\".
לדבריו, \"אנחנו מתעוררים היום למציאות ומבינים שזו תעשייה שעובדת על פי נורמות שהיא מבינה ומכירה ואילו נורמות של פרובינציה שעדיין נתלית על תנאי המדיה המאוד אופטימליים בישראל\". עם זאת הוא טוען כי \"אין גם את האנשים הנכונים במשרדים השונים שמעוניינים לקדם אג\'נדה כזו שתלחם בעניין. יש הבדל בין דיבור אינטרסנטי לבין דיבור שיש בו תשוקה ורצון לעשות שינוי. על פניו זה יותר נוח לא לפעול כי בישראל תנאי המדיה אופטימליים ולא צריך להתאמץ כדי לייצר איינגייג\'מנט אבל זה תירוץ\".
הוא לא חוסך את שבטו ממנהלי הקריאייטיב בענף ואומר כי \"ההון האנושי המוביל - רמתו כיום היא מתחת לסבירה, וזה תוצאה של היעדר תחרות. קשה כבר לשים אצבע על בעלים עם אג\'נדה קריאטיבית. גם מה שנולד לכאורה מתוך חטא כבר לא קיים, דהיינו לעשות קריאייטיב טוב כדי לקבל יותר ביזנס. בהיעדר תחרות של בוטיקים נשכניים - כולם משחקים בינם לבין עצמם\". לדבריו \"כשבאומן מאוכזב - הוא מאוכזב כי הוא נגד עצמו ולא כי יש מישהו אחר שהצליח לעשות עבודה טובה אחרת\".
בהתייחס לאחריות של הלקוחות אומר איש הקריאייטיב הבכיר כי \"הנושא של הלקוחות בישראל הוא מיתוס - מי שמאשים את הלקוחות הוא פשוט מוסיף תירוץ. אם מיתוס המדיה הוא הראשון אז מיתוס הלקוחות הוא השני. הרעיונות בטלוויזיה הם הרבה יותר מופרכים מהרעיונות הגדולים באמת\".
הסכנה הגדולה, הבלוף הגדול והאור הגדול
לדברי לובטון, ובנימה מאוד לא אופטימית, \"בשנה הבאה - אם שיטת התגמול לא תשתנה - העבודה הפרסומית תהפוך לפחות טובה. אם יש משרדים שלא יכולים לעבוד במודל החדש כי אין להם את העומק הכלכלי אז הלקוחות ייפגעו כי ימשיכו לנתב באותם למקומות שיש בהם כסף במדיה. הרבה יותר קל ללכת למדיה ולא לאינטגרייטד, וזו הסכנה הגדולה. האי-זכייה הוא סימפטום של סכנה הרבה יותר גדולה, לא רק לענף הפרסום, אלא לענף השיווק בכלל\".
גיא בר מציין דווקא את נקודת האור בתוך השפל הקריאיטיבי ואומר: \"המצב שבו נמצא הקריאייטיב הוא הזדמנות אדירה כי מכאן אפשר רק לצמוח. אנחנו בשפל ומכאן נעלה. משרדי הפרסום וגם הלקוחות צמאים לשינוי - רוצים שיקרה משהו והשיח יוחלף - המדיה יצאה לכולם מהחורים\".
לעומתם איש הקריאייטיב הבכיר חותך בבשר החי ואומר: \"הפער ביננו לעולם הוא עצום ותמיד היה כך. אנחנו בלוף - אנחנו לא עושים אינטגרייטד - אנחנו לא תעשייה שמייצרת רעינות, ולא רעיונות שבאים לפתור בעיה. אנחנו עוסקים ברמות הכי בסיסיות של תקשורת ומי שחושב שיש הבדל בין מה שג.יפית עושה למה שהוא עושה טועה, אבל היא לפחות לא מייצרת אשלייה\".
תגובות לכתבה(17):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 12.
    לא שבר ולא משבר
    אנונימי 06/2013/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמו שהזכיות בשנה שעברה, מכובדות ככל שהיו, לא אומרות שבשנת 2012 היה לנו את הפרסום הטוב ביותר בעולם, כך גם החזרה בידיים ריקות השנה לא אומרת שהכל רע. כנסו קצת לפרופורציות. עושים בארץ עבודה טובה וטובה פחות כמו בכל העולם. האריות שולטים רק בסוואנה...
    סגור
  • 11.
    בארץ שואלים
    דון 06/2013/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל הזמן מה יזכה בקאן ולא מה באמת טוב, חזק ואיכותי ללקוח. הנה העבודה שזכתה בשנה שעברה של סריקת מוצרים מהסופר הייתה עבודה שנולדה להביא הכנסות ללקוח. מרוב שהייתה מוצלחת זכתה בזהב. פה הכל הפוך
    סגור
  • הבאת דוגמא
    מצאת 06/2013/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בדיוק הפוכה ממה שרצית למסור. 3 שלטים עם qr שעמדו יומיים בתחנת רכבת זה בדיוק מסוג הגוסטים שמייצרים פה
    סגור
  • שני טיפשים
    יוסי 06/2013/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמה אתם טיפשים. פעילות הקיו אר הייתה קריאטיב מעולה!! ולכן היא זכתה באריות. זה ממש לא משנה בכמה קירות היא הייתה. היא כל כך חכמה שהיא יצרה טרנד עולמי שמשנה את חווית הקניה. אבל טיפשים כמוכם לא יזהו קריאטיב טוב גם אם הוא ינשך אותם בתחת!!!
    סגור
  • כל עוד אנשים ברמה שלך יקחו חלק בדיון פה (ל"ת)
    העסק הזה לא יתרומם.. 06/2013/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • מדויק מדויק!
    ערן 06/2013/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כולם מפספסים את הדיון הרלוונטי על פסטיבל קאן. זה לא באמת משנה האם זוכים או לא זוכים בפרסים בקאן. הפסטיבל הזה הוא מצפן שמראה לאן הענף הזה הולך, מההטרנד שיובילו בשנים האחרונות. לפעמים רואים את זה במהלכי ענק ולפעמים במהלכים קטנים. השאלה היא האם ענף הפרסום הישראלי מזהה את הטרנדים האלו ומאמץ אותם. התשובה היא כמובן לא. אנשים חכמים יצפו בכל העבודות הזוכות בפסטיבל האחרון וינסו להבין לאן הולך העולם. אח"כ הם ינסו לראות איך הם יכולים להביא את הטרנד הזה ללקוחות שלהם ולא איך הם יכולים לזכות עם הטרנד הזה בפסטיבל בשנה הבאה. אבל לצערי ענף הפרסום מלא בבינוניות (כפי שאמרו כאן לפני) ומה שהיה הוא שיהיה. בעצם למה לצערי? מה אכפת לי? להיפך, שכולם ימשיכו להיות טפשים...
    סגור
  • 10.
    תמשיך עם הדאחקות (ל"ת)
    די פרלמוטר 06/2013/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 9.
    בחו"ל מזהים את הקומבינה
    אבנר 06/2013/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אנשים בנו קריירה על עבודות יזומות. רובן לעמותות זניחות. את מי זה מעניין? גם בעולם מזהים את הבלוף. תעשייה שמונעת מקלישאות וחוסר כשרון, בדיוק כמו המראויינים כאן שחוזרים בנימוקים על אמירות חבוטות. די.
    סגור
  • 8.
    מרגישים שפרלמוטר עזב את באומן (ל"ת)
    הנכד של ברכץ 06/2013/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    פייר, זה לא עשה לי וואו. (ל"ת)
    עוד לקוחה שיודעת. 06/2013/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    גיבורי תשעה מיליון וכל השאר
    לא נעים 06/2013/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    על מה באמת השיח??? הרי בסופו של דבר , גיבורי הענף אלה הטכנאים מגליקמן וראובני שמנופפים להם בשרביט האפקטיביות ומייתרים רף מסוכן ונמוך אצל הלקוחות השונים.
    סגור
  • 5.
    האמת
    ציון 06/2013/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי שהיה בקאן השנה והקשיב לבכיר מקוקה קולה בסמינר שאמר: "הצלחה קוראים למשהו שחוזר על עצמו כשיש המשכיות ולא להבלחה נקודתית" באומן עם כל הכבוד זכו בשנה שעברה על רעיון של קופירייטר צרפתי. די כבר לגניבת הדעת, אין ולא הייתה להם מסורת. לובטון לא הבין ולא מבין בקריאטיב, הוא משחק במגרש של אתמול. היחידים שהיו שחקנים במגרש הבינלאומי וזאת עובדה גם אם לכולנו קשה להודות בזה היו שלמור עם אריות למגוון לקוחות וכן גם לפרו בונו. כתב יקר, המשתנה הכי חשוב השנה היה ששלמור כבר לא שחקן...
    סגור
  • 4.
    מכאן ועד לקאן לא תמצאו מוכשר כמוהו (ל"ת)
    תנו לברכץ לנצח (תרתי 06/2013/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    כמעט כל האריות הישראלים היו לעמותות פרו-בונו
    לא בוגוסקי 06/2013/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גמרו לסחוט את גלעד שליט והסכסוך עם הפלסטינים ומה נשאר (חוץ מהשואה)? הוט עם זאב רווח, טורנדו עם שון גיטלמן, תשעה מיליון עם בדיחות שוקה, מחזמר של מקאן וכו'. ברייק שלם של הארדסל ופרסומות פח לא מצחיקות. אף מהלך מקורי או משמעותי שעשה מהפכה או שינוי אמיתי בהתנהגות ותפיסה צרכנית. וזה לא הלקוחות אלא ההנהלה הזחוחה של הפרסום שמעסיקה עבדים צייתנים, זולים ובינונים במקרה הטוב. הם חושבים שהם עושים קריאייטיב עם הקייסים במבטא בריטי שלהם שהם מגישים לקאן אבל רחוקים מזה שנות אור בגלל שמרנות, פחדנות וחוסר הבנה ועניין בטרנדים וטכנולוגיה. הדבר היחיד שראוי להערכה אצל ראובני פרידן הנוראים הוא שהם מודים בפה מלא למי ששומע: אנחנו שונאים קריאייטיב וחושבים שהוא לא "אפקטיבי" כמו "להעביר את דביר". כל השאר מעמידים פנים אבל בעצם שונאים גם
    סגור
  • 2.
    אין ביצים
    מנהלת שיווק 06/2013/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כבר שנים בענף, עבדתי עם משרדי עשירייה ראשונה, ושנייה. רעיונות אמיצים פשוט נעדרים מהמצגות. הרעיונות ה"בועטים" הם בדרך כלל סתם פרבוקציות שנועדו לייצר באזז ויח"צ למשרד ולא למותג. אפס מחויבות של המשרד לבניה של אסטרטגיה עסקית וקריאייטיב עם חזון. לא יודעת איך זה בחו"ל, אבל פה פשוט משעמם לצפות בברייק, ובטח שאין ציפיות לפריצות דרך.
    סגור
  • כן אני בטוח שאת רק מחכה לאשר רעיון אמיץ וטוב
    אנונימי 06/2013/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גם פחדנות וגם צביעות בתגובה אחת. כמו שאת אוהבת - גם וגם
    סגור
  • 1.
    דווקא ברכץ מאד דוחף לקריאייטיב (ל"ת)
    שמוליק לא מארטל 06/2013/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור