שיווק ופרסום

הפרסומאים לא עוברים בשתיקה על שולה זקן: "זול, לא מוסרי, לא אחראי וגורם בצדק לשנאה כלפי תחום הפרסום"

לא בכל יום חלקים גדולים של ענף הפרסום מתאגדים יחד כנגד פרסומת של אחד המשרדים. קמפיין שולה זקן גורם לפרסומאים לחשוש להשלכות על תדמית הענף. עם זאת יש גם מי שמפרגן, כגון אילון זרמון: "החלטה חכמה, יצירתית ומחוץ לקופסא. יוצא מן הכלל"
משה בנימין |  27
שולה זקן (צילום יח"צ)
קמפיין 'שולה זקן' של יהושע TBWA מצליח לעשות את הבלתי ייאמן במונחי ענף הפרסום - לאגד את הפרסומאים (רובם) לדעה אחת, שיוצאת נגד הפרסומת והשלכותיה על תדמית הענף. מבט קצר בעמודי הפייסבוק מגלה כי להבדיל ממקרים אחרים, הפעם הקולגות כבר לא שומרים בבטן.
אתמול שוחררו חומרים ראשונים מסט הצילומים של הפרסומת עם שולה זקן עבור רשת הרהיטים URBAN. קדמה לכך ההחלטה על ביטול הזמנת התקשורת לסט הצילומים, כנראה על רקע הביקורת הרבה בקרב הציבור על ליהוקה של זקן. היום, כאמור שלא כמנהגם, קמו רבים מהעוסקים בפרסום בישראל והגיבו על המהלך של יהושע TBWA שלטענתם פוגע קשות בתדמית הענף בעצם ליהוקה של עבריינית מורשעת לפרסומת והפיכתה למעין גיבורה.
אדי גולדנברג לשעבר בבאומן בר ריבנאי וכיום מבעלי סוכנות הדיגיטל UFO כתב היום (יום ד') בעמוד הפייסבוק שלו פוסט בנושא וזכה לתמיכה רבה מצד חבריו לתחום. גולדנברג ציטט מדבריה של סמנכ"לית הקריאייטיב של יהושע TBWA מיה קרמן לאייס וכתב כך: "הבחירה האמיצה בשולה זקן לקמפיין של אורבן... (מתוך אייס, מ"ב) "גב' קרמן הנכבדה, תני לי להסביר לך משהו על אומץ בפרסום. אומץ זה לקחת פרזנטור אתיופי/ערבי/חרדי למרות כל הגזענות, אומץ זה לקחת פרזנטור שהוא נכה למרות המוגבלויות, אומץ זה לקחת פרזנטור גיי או טרנסג'נדר למרות כל השמרנות. לקחת פושעת מושחתת שגנבה כסף זה לא אומץ. זה כן זול, לא מוסרי, לא אחראי וגורם, די בצדק, לשנאה כלפי תחום הפרסום. אומץ זה להוקיע משרד פרסום שהופך פושעים מורשעים לגיבורי מרקע".
בתגובות לפוסט של גולדנברג כתבה דורית גווילי המפיקה הראשית של באומן בר ריבנאי: "מהרגעים שאני מתביישת שזו התעשייה שלי". לב מיקוליצקי לשעבר בראובני פרידן וארועטי ברמן כתב: אם זו המהפכה הקריאייטיבית שעובר המשרד. אבוי לענף. בושה". ערן סיאון, לשעבר מעובדי יהושע TBWA כתב בתגובה: "מזמן לא הסכמתי איתך ככה".
 
מירן פחמן, ממנהלי הקריאיטיב של יהושע TBWA שעומד מאחורי הפרסומת העלה בעמוד הפייסבוק שלו את הצילומים מסט הפרסומות, ולא חמק מתגובות דומות. נועם מנלה, מהדמויות הוותיקות בענף הפרסום המקומי ואחד מוותיקי שלמור אבנון עמיחי כתב לפחמן: "בקרוב בני סלע משתחרר, אני בטוח שתהיו גאים לקחת אותו לפרסומת מגניבה לקונדומים. אני בטוח שההפקה שלכם ורמי עם אשכי הברזל והטובים והאמיצים כבר על זה. בהצלחה".
ליאור מאירי מחברת המיתוג OPEN כתב לפחמן: "בשביל 5 דקות של מדיה חינם וחוסר יכולת לעמוד מול לקוח ולהסביר לו שיש דברים שלא עושים, לכלכתם את כולנו וייקח לנו שנים להתנקות. קהילה צריכה לדעת להעניש את האנשים שפועלים נגדה, לא רק דרך חוקים ובתי משפט, אלא גם בהוקעה מתוך הקהל וסירוב להאדיר את אלה שעשו לה עוול. אם אתם מבינים למה אני מתכוון".
סימה אלון כתבה לפחמן: "כמי שעבדה ביהושוע , יש לי באופן אוטומטי חיבה למשרד וגם אני כקריאייטיב, הייתי שותפה לכמה פרובוקציות, אני לא מהמתחסדים ...אבל במקרה הזה אני חושבת שאנחנו הפרסומאים, יש בידנו כח גדול ועם כל הכבוד לקריאייטיב ועם הרצון לבלוט, שידברו עלינו, שיהיה באזז לקמפיין, יש איזשהו קו ערכי, ופה עברתם אותו. ואגב ביצי ברזל , אני הייתי משתמשת בהן למהלך שיווקי - חברתי, כזה שנכנס בבנקים, בגלגלי הבירוקרטיה , במצב הדיור ולא בשימוש בעבריינית מושחתת שמסמלת את כל מה שחולה בחברה הישראלית. איפה עובר הגבול? האם אתי אלון תשתחרר ותפרסם את ״ מימון ישיר״?? זה תקין? האם ח״כ גונן שגב שהבריח אקסטזי, יכול לפרסם את סופר פארם? האם הרוצחים של לי זייתוני, בפגע וברח, יכולים לפרסם ניסן ג׳י טי אר ספורטיבית ?? איפה מסתיימת הדחקה ואיפה אנחנו שמים את הקו האדום? ויש וצריך להיות קו אדום".
דורון טל, מבעלי אידיאולוג'יק לשעבר הגיב אף הוא ואמר: "דוגמא קלאסית לטמטום והאטימות שהחיים בבועה בסופו של דבר גורמים לעולם הפרסום".
בנוסף לדברים אלו אומר לאייס שלא לייחוס אחד מהדמויות המוכרות בענף: "במדינה מתוקנת רמי יהושע היה: 1. חוזר בו מהקמפיין המביש, 2. מתנצל בכנות מלאה ועמוקה ו-3. מפטר את מנהל הקריאטיב שהציע/אישר/הציג את הרעיון. ועדיין לא מאוחר לזה".
עם זאת, לא רק ביקורת שלילית הופנתה ליהושע TBWA והיו מי שחשבו שמדובר בקמפיין חכם. בשיחה עם אייס אומר אילון זרמון, מי שכבר חתם את שמו בהיסטוריית הענף עם כמה קמפיינים פרובוקטביים: "מדובר בהחלטה חכמה, יצירתית ומחוץ לקופסא. חברה בתחילת דרכה כמו אורבן זקוקה למודעות גבוהה והתקציב שלה מן הסתם נמוך - לכן צריך לייצר שיח עקיף. אין מקום בארץ שלא כתב או דיבר על הפרסומת וחברת אורבן הרוויחה מכך חשיפה בצורה אדירה. נכון, אפשר לומר שמדובר באשה עבריינית אבל בל נשכח ששולה זקן הצטרפה לבסוף לצד של הטובים, הפכה לעדת מדינה והסגירה את הפושעים הגדולים. בנוסף הם מצליחים לייצר אהדה למותג באמצעות קריאייטיב שיודע לצחוק על עצמו - זה מהלך יוצא מן הכלל לדעתי".
כמו זרמון גם הפרסומאי אלון חדד צידד בהחלטת הליהוק וכתב לפחמן בפייסבוק: "היא ישבה בכלא שילמה את חובה לחברה וזכותה להיות סלב כיפי. אחלה קמפיין!".
מנכ"ל איגוד הפרסום יגאל בראון אמר לאייס: "יש פה סוגיה שלא נכון להכנס אליה בתקשורת, אלא רק בדיונים פנימיים של האיגוד במידה וזה יידרש והבקשה תופנה אלינו על ידי החברים. כל ההתעסקות בעניין מלבה את האש ולכן מי שחרד לתדמית הענף כדאי לו שיפסיק לקיים את הדיון מעל דפי התקשורת ויקיים אותו בחדרי ההנהלה של האיגוד". 
מיה קרמן, סמנכ"לית הקריאייטיב של יהושע TBWA מסרה בתגובה: "אנו מודעים למטען הרגשי שהדמות של שולה זקן מביאה איתה. הפרסומת משעשעת ומבוססת על ההומור עצמי של שולה במטרה לתקשר את היתרון של רשת  URBAN המאפשרת לכל אחת ואחד ליהנות מעיצוב גדול בכסף קטן. שולה ריצתה את עונשה, שילמה את חובה לחברה וזכאית לפתוח בחיים חדשים. אנחנו סומכים על הקהל הצעיר והאינטליגנטי, שאליו פונה הקמפיין, שידע להבחין כי מדובר בקמפיין הומוריסטי ומזמינים את כולם לצפות בסרט המלא שיעלה בקרוב".  
תגובות לכתבה(27):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 21.
    איזו פרסומת נוראית
    פרפר 06/2015/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם היה פה קריאייטיב, דיינו. אם היה מצחיק, דיינו. אם היו משתמשים בדמות פחות מכוערת, דיינו. אם לא היו מנסים לעשות זרמון רק בלי השכל של הדר גולדמן, דיינו. בושה לכל הענף הדבר הזה.
    סגור
  • 20.
    עולם הפירסום ומוסר זה כמו איסלאם וזכויות אדם... (ל"ת)
    הצחקתם אותנו. 06/2015/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 19.
    שולה זקן
    מיכל 06/2015/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לאחר שקראתי את התגובה של מיה קרמן אני עוד יותר לא מבינה את הבחירה בשולה זקן- הקהל הצעיר ? הם בכלל שמעו עליה? יודעים מי היא ומה היא מסמלת? טמטום ברמה כל הקמפיין הזה.
    סגור
  • 18.
    גולדנברג צודק, אבל
    אמיר 06/2015/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מיה קרמן בסך הכל זיהתה שחוסר התרבות היא התרבות החדשה. עיין ערך מירי רגב, אורן חזן ושו"ת… או במילים אחרות - פני הפרסום כפני החברה כפני מרכז הליכוד
    סגור
  • 17.
    תובנת הקמפיין: הפשע משתלם, אבל יש לי שאלה על שקף אחר
    בועז 06/2015/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רציתי לשאול האם החיבור בין הדמות למותג לא קצת קלוש והאם אני מדמיין שהקונספט היה בהתחלה שזה ריהוט שמתאים למקומות קטנים, ותשאלו את מי שישבה בתא צפוף בכלא, אבל שולה הסכימה להופיע אבל לא לקונספט אז אנסתם את הקופי ויצא קמפיין ללא רציונל. בכל מקרה, זה שאנחנו פרסומאים לא אומר שהערכים היחידים שלנו הם ערכי המותג. יש גם דרך אחרת.
    סגור
  • טען עוד
  • 16.
    אם אין גבול ותחתית - אז גם מירי רגב צודקת. אבל יש... (ל"ת)
    אלי 06/2015/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 15.
    אילון זרמון הוא פח האשפה של עולם הפרסום
    ירון 06/2015/11
    הגב לתגובה זו
    5 0
    לא פלא שהוא מפרגן
    סגור
  • 14.
    זרמון
    שולה 06/2015/11
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סופסוף זרמון מצא מישהו שעושה פרסומות יותר דוחות ממנו
    סגור
  • באמת משהו להתגאות בו, שאילון זרמון אוהב את הפרובוקציה שלך (ל"ת)
    מביך 06/2015/11
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 13.
    יהושע שיחקו אותה. ימותו הקנאים!
    בני מוסא 06/2015/11
    הגב לתגובה זו
    1 9
    מדובר פה בקמפיין הכי בולט והכי מדובר של השנים האחרונות ויש אנשים שקשה להם לראות את זה. ריאיינו פה כל מיני דמויות ותיקות ולא רלוונטיות, אף אחד מהם לא בכיר או משפיע בתעשייה. בסופו של דבר זה קמפיין מדובר, מעורר שיחה, גבולי מבחינה מוסרית אבל לא כל כך נורא כמו שעושים מזה. עדיף קמפיינים כאלה מעוד קמפיין משמים כמו רוב הפרסומות בטלוויזיה!
    סגור
  • לפעמים, מתחת לתחתית הופכת את כל הענף לחלק מהתחת (ל"ת)
    אלי 06/2015/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 12.
    ומה עם האחריות של הלקוח?
    שני 06/2015/11
    הגב לתגובה זו
    3 0
    כולם פה עוסקים בקטילת משרד הפרסום. וכמובן שיש בזה הרבה צדק. אבל ברוב משרדי הפרסום עובדים אנשי קריאטיב שאוהבים דאחקות וכל מה שמעניין אותם זה שהקריאטיב יהיה "מגניב". הם לא מבינים שלא כל באזז הוא באזז חיובי ושזה שמדברים עליך עדיין אל אומר שהדיבור חיובי ושהוא יוביל לקנייה. אבל מי שאמור להבין את זה הוא מנהל/ת השיווק של המותג שאמור/ה להיות בעל/ת ניסיון ולראות תמונה רחבה יותר. כנראה שזה לא ככה במקרה הזה
    סגור
  • 11.
    אתם כל כך צבועים
    סופר סופרית 06/2015/11
    הגב לתגובה זו
    1 6
    קנאה זה משמין אם זה היה שלכם הייתם ממנפים את זה בכל חור אפשרי צדקנות מחליאה
    סגור
  • ענבר? (ל"ת)
    חברה 06/2015/11
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 10.
    ממש לא ברור
    לא איילון 06/2015/11
    הגב לתגובה זו
    0 3
    ממש לא ברור מה יותר גרוע- הקריאטיב של יהושע או הצדקנות המשתפכת של אדי "הבעלים של סוכנות הבלה בלה בלה" ושאר הליצנים שהגיבו
    סגור
  • 9.
    בחירה עלובה
    מנהלת לקוחות לשעבר 06/2015/11
    הגב לתגובה זו
    3 0
    המותג הזה לא בתחילת דרכו, זה מותג כושל שקיים כבר כמה שנים , השייך לקבוצת ביתילי. הם מנסים לעשות מיתוג מחדש כך שאולי אנשים יבואו אבל הבחירות הטיפשיות שלהם לא יביאו אותם רחוק. לא יודעת מי מנהלת/מנהל השיווק שם, אבל מי שזה לא יהיה ממש אדיוט ואין לו מושג בתחומו.
    סגור
  • 8.
    הצדקנות של "ותיקי הענף" דוחה פי אלף מהשימוש בזקן. (ל"ת)
    קופי עם אלרגיה לחרטא 06/2015/11
    הגב לתגובה זו
    4 4
    סגור
  • 7.
    בזכות הפרזנטורית אורן חזן יהיה הלקוח הראשון. אחריו
    דני 06/2015/11
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תספק אורבן רהיטים לבתי קזינו ולבתי בושת בבולגריה. ועוד השולחן נטוי.
    סגור
  • 6.
    אורבן זה מיי הום פייג' מותג רהיטים פח (ל"ת)
    שונית 06/2015/10
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 5.
    מסכים עם זרמון
    קוף 06/2015/10
    הגב לתגובה זו
    1 4
    לא מאמין שאני אומר את זה אבל אני רואה את הדברים כמו אילון . פרסומאים תמיד חיפשו את הבאז. כשהאופנובנק פרסם אופנוע ואפילו כשאבקסיס פתחה את המעיל של קסטרו. המטרה היא שידברו על הלקוח וכשאין מליונים מיותרים לזרוק במדיה הדרך היחידה שהקמפיין יעלה מעל הרדר הוא לייצר דסטרבשיין כלשהו
    סגור
  • אתה בטח גם חבר מרכז הליכוד (ל"ת)
    דני 06/2015/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • לא הבנתי את הבדיחה אבל אני בטח אמור להיעלב (ל"ת)
    קוף 06/2015/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    הכלבים נובחים והקופה רושמת
    הענק הלוחש 06/2015/10
    הגב לתגובה זו
    0 8
    אז כל ה-HAS BEEN לא אוהבים את הקמפיין ? כואב, כואב הלב
    סגור
  • HAS BEEN?
    גיא 06/2015/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ערן שיאון, נעם מנלה, אדי גולדנברג ואחרים שמצוטטים בכתבה ומוגדרים על ידך כ-has been מחזיקים בתפקידים ומרוויחים סכומים שאתה לא תראה לעולם. התגובה שלך כל כך אופיינית לעולם הפרסום שמורכב מחבורה של ילדים חובבנים בני 25 שחיים בתוך בועה עלובה.
    סגור
  • 3.
    זרמון מזדהה עם הגועל הזה
    שולה 06/2015/10
    הגב לתגובה זו
    7 1
    הרי הוא הפרסומאי שהביא הכי הרבה בושה לענף ועכשיו יש לו מתחרה.
    סגור
  • 2.
    אל תעבוד עלינו, URBAN זה מיתוג מחדש
    רמי תנוח 06/2015/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כנראה במצגת האסגטרטגיה היה כתוב "הישראלי המכוער - 3 רגליים לו: הפרסומאי, בעלי הרשת, פרזנטור (ליצר קיצור דרך מותגי)". סתם סתם, לא הייתה שם אסטרטגיה, זה לא בריטיינר.
    סגור
  • 1.
    כמו מיה קרמן גם אני סומך על הקהל הצעיר והאינטיליגנטי
    דניאל 06/2015/10
    הגב לתגובה זו
    12 0
    כמו מיה קרמן גם אני מאמין שהקהל הצעיר והאינטיליגנטי שאליו פונה הקמפיין ידע להבחין שמדובר בקמפיין דוחה למותג דוחה ושיש מרחק גדול בין הזכות של שולה זקן לפתוח בחיים חדשים לחובה של פרסומאים ואנשי שיווק להבין שיש להם השפעה על התרבות ולכן אסור להם לקחת עבריינית ולהפוך אותה לכוכבת. אני בטוח שההקהל הצעיר והאינטליגנטי ידיר את רגליו מהרשת. אני גם בטוח שחודש אחרי שהקמפיין יירד אף אחד לא יזכור שהרשת הזאת קיימת
    סגור