שיווק ופרסום

תקציבי הפרסום ייחתכו? אושרה בטרומית ההצעה להגביל את פרסומות ההימורים

על פי מנסחי החוק "במדינות רבות בעולם מקובל להסדיר ולהגביל פרסומות ושיווק של הימורים חוקיים באמצעות חקיקה. שיווק הימורים באופן שמציג את הפעולה כמסלול לשינוי מסלול חיים של אדם מייצר מצג שווא אשלייתי שמעודד אנשים להמר בצורה חסרת אחריות"
משה בנימין | 
זוג בני 30 זכה בלוטו (צילום יח"צ)
עוד מוקדם לקבוע מה תהיה מידת ההשפעה של חוק הגבלת הפרסום בתחום ההגרלות וההימורים, על תקציבי הענק שמוזרמים לפרסום בשוק זה, אך הכיוון אליו נושבת הרוח, אינו אופטימי עבור מחלקות השיווק ומשרדי הפרסום הנוגעים בדבר.
נכון לעכשיו, הצעד הראשון הוא אישור של הצעת החוק להגבלת הפרסומות והשיווק של הגרלות והימורים, בקריאה טרומית של מליאת הכנסת. מאחורי החוק עומד חבר הכנסת רועי פולקמן ממפלגת כולנו, והוא אושר במעמד 37 תומכים, ללא מתנגדים. בשלב הבא תעבור ההצעה לוועדת הכלכלה.
על פי החוק, מוצע לקבוע אסדרה של שיווק ופרסום הגרלות והימורים. בין היתר, מוצע לקבוע איסור על עשיית פרסומת בשבח הגרלה או הימור. כמו כן מוצע לקבוע חובה לכלול בפרסומת למוצר הימור או הגרלה ועל גבי הטופס של הימור והגרלה - הבהרה בדבר סיכויי הזכייה בהגרלה או בהימור, באופן מדויק, ומידע אודות ההשלכות השליליות האפשריות של הגרלות והימורים. 
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "כיום החוקים והוראות המסדירים את שידור הפרסומות ושידורי החסות בערוצי הטלוויזיה והרדיו השונים אינם מטילים מגבלות תוכן על פרסום הימורים בטלוויזיה או בכל מדיום אחר. במדינות רבות בעולם מקובל להסדיר ולהגביל פרסומות ושיווק של הימורים חוקיים באמצעות חקיקה. ממחקרים עולה כי פרסום ושיווק הימורים מהווים גורם בעל משמעות, בתוך מכלול הגורמים המשפיעים על התנהגות ההימורים בחברה ועל התפתחות הפרעות הימורים בקרב אנשים המועדים לכך לרבות בקרב בני נוער". 
עוד נכתב כי "שיווק הימורים באופן שמציג את הפעולה כמסלול לשינוי מסלול חיים של אדם מייצר מצג שווא אשלייתי שמעודד אנשים להמר בצורה חסרת אחריות. פרסום ושיווק הימורים משפיע על רמת החשיפה להימורים, תחושת הזמינות והנגישות של הימורים וכן על מידת הלגיטימציה החברתית".
מפעל הפיס והטוטו: 70 מיליון שקל על פרסום בשנה 
שוק ההימורים וההגרלות הוא אחד מעוגני שוק הפרסום הישראל. על פי יפעת בקרת פרסום, בשנת 2015 פרסם מפעל הפיס בהיקף של כ-50 מיליון שקלים במחירים ריאליים, נתון שהופך אותו לאחד המפרסמים הגדולים בישראל. משרדי הפרסום המלווים אותו הם גיתם BBDO, אדלר חומסקי ואפאק ואפיקים במגזר הערבי והחרדי. מפרסם נוסף הוא טוטו Winner - בחסות המועצה להסדר ההימורים בספורט. התקציב שמטופל על ידי משרד הפרסום יהושע TBWA עמד על כ-20 מיליון שקל במחירים ריאליים בשנת 2015. 
מנסחי החוק קושרים בין הימורים להתמכרויות מזיקות אחרות כגון אלכוהול ומוצרי טבק כאשר לדבריהם: "נוכח הנזק החברתי, המשפחתי והאישי העלול להיגרם בשל הימורים, פרסום ושיווק הימורים דומים במהותם לפרסום ושיווק של אלכוהול ומוצרי טבק, וכי ניתן ללמוד מן המחקרים לגבי השפעות פרסום של אותם מוצרים. בהתאם לכך, בדומה לאיסור החל על פרסום מוצרי טבק ואלכוהול, מוצע לקבוע בחוק איסור פרסומת בשבח הימורים והגרלות".
לדברי ח"כ פולקמן: "ממחקר שנערך עולה כי 60% סבורים שאין להם בעיית הימורים ואותו אחוז אומרים שהם הוציאו על הימורים יותר ממה שתכננו. כמעט 40% מהמהמרים מרוויחים פחות מ-5000 שקל בחודש. מפעל הפיס הוא אחד המפרסמים הגדולים בישראל והסכומים הולכים ועולים והיקפי הפרסום אדירים. לא צריך להיות גאון כדי להבין איזו שכבת אוכלוסייה נזקקת לחלום שמשווק מפעל הפיס והדבר מחמיר בזמן מצוקה כלכלית. מחקרים מוכיחים שהפרסום המוגזם גורם להוצאות לא פרופורציונאליות".
באיגוד חברות הפרסום סירבו להגיב לידיעה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה