שיווק ופרסום

איגוד השיווק על פסילת קמפיין שוקה: "מדובר בצנזורה; הצופים צריכים להחליט ולא ביהמ"ש"

באיגוד יוצאים נגד פסיקת בית המשפט מאתמול, טוענים כי "מדובר בהפרה של האיזון העדין ארוך השנים שבין המפרסם לצרכן", ו"רואים בחשש כיצד מתחילה התערבות משפטית" שלא רואים את סופה
משה בנימין |  1
9 מיליון (צילום יח"צ)
איגוד השיווק הישראלי לא נותר כצופה מן הצד לאור פסילת קמפיין הפרסום של 9 מיליון - ביטוח ישיר על פי החלטת בית המשפט המחוזי בתל אביב. באיגוד, שעל חבריו נמנים המפרסמים הגדולים בישראל, אומרים כי הם "מודאגים ומוטרדים מהטלת צנזורה על סרטוני פרסומת".
בתגובה להחלטת בית המשפט, כתבו חברי האיגוד כי הם "מביעים דאגה עמוקה ממה שנתפס על ידינו כצנזורה של בתי המשפט על פרסומות מסחריות. ההחלטה להוריד את קמפיין "שוקה" של ביטוח ישיר מהאוויר, עלולה ליצור תקדים משמעותי ומסוכן לפיו כל גוף שיראה עצמו נפגע מפרסומת סאטירית או הומוריסטית - יוכל לפעול להסרתה".
לדבריהם, "הומור, חופש הביטוי והיצירתיות הם נשמת אפו של הפרסום, ואין מהלך לגיטימי יותר מהצגת עמדות סותרות. אנו צופים בדאגה בהפרתו של האיזון העדין ארוך השנים שבין המפרסם לצרכן ורואים בחשש כיצד מתחילה התערבות משפטית מבלי שנוכל לשער לאילו ממדים היא תגיע".

תלמה בירו ואייל מליס

כזכור, אתמול (יום ב') ולאחר שעתירתם נדחתה מספר פעמים בשנים האחרונות, קיבל בית המשפט המחוזי את עמדת לשכת סוכני הביטוח וקבע כי קמפיין "שוקה" של חברת 9 מיליון - ביטוח ישיר הוא בלתי מוסרי בעליל. במסגרת ההחלטה נתן השופט בכר לביטוח ישיר, צו מניעה האוסר עליה "להפיק או לפרסם פרסומות או לצאת בקמפיין בו מוצגים סוכני הביטוח כנהנתנים, מיושנים, ומאותגרים טכנולוגית". כמו כן, ניתן צו האוסר על ביטוח ישיר ומנהליו להמשיך ולפרסם קיומו של קשר כביכול בין תשלום פרמיה לחברת ביטוח, הכוללת מימון סוכן ביטוח, למחיר המוצע על ידי ביטוח ישיר, בין אם המחיר כולל הנחה ובין אם לא.
 

שהצופים יחליטו

לטענת חברי האיגוד "כמו בעבר - כך גם הפעם - יש לתת לצופים האוחזים בשלט להצביע בעד או נגד הקמפיין. הצופים יודעים להרים קול צעקה נגד פרסומות סקסיסטיות או גזעניות, או כאלה שאינן תואמות את הלך הרוח הציבורי. יש לכך דוגמאות רבות ופרסומות אלה ירדו מהמרקע תוך ימים ספורים".
"אין זה מתפקידו של בית המשפט לצנזר פרסומות בשל אינטרס מובהק של קבוצה זו או אחרת" אומרים באיגוד. "אין חולק על כך שהפרסומות של ביטוח ישיר הן נשכניות אל מול סוכני הביטוח אולם אין בדבר צידוק  להטלת מגבלה על חופש הביטוי, בעיקר לאור העובדה שבסופו של דבר המהלך השיווקי מעורר ומעודד תחרות, ומאתגר את הצרכן לבחור חכם יותר, ולהרוויח יותר. מחירי הביטוח ירדו בעשרות אחוזים מאז החל הקמפיין הנידון".

 

"כולנו אנשים שומרי חוק ופסיקתו של בית המשפט הנכבד היא נר לרגלינו". אך עם זאת אומרים באיגוד "אנו מתקשים להבין מדוע מצא לנכון בית המשפט להוריד מהמרקע מהלך המיטיב עם הצרכנים ומגן עליהם".
לסיום אמרה מנכ"ל איגוד השיווק תלמה בירו: "אנחנו מתנגדים לכל צנזורה שנעשית בפרסום, כאשר כללי המשחק נשמרים, כפי שהיה במקרה המדובר. יש לכבד את התחרות העיסקית והשיווקית של החברות שמנסות לגייס לקוחות בדרכים יצירתיות ולפעול בדרך של תחרות הוגנת".
"לשמור על חופש הביטוי"
גם באיגוד הפרסום התייחסו לפסיקה התקדימית ואמרו: "האגוד קיבל לידיו את פסק הדין וילמד אותו כדי לבחון אם מעבר למקרה הנקודתי הזה עשויות להיות לו השפעות גם על ההתנהלות והנורמות בענף הפרסום באופן שיביא לפגיעה בחופש הביטוי והתחרות. חשוב להדגיש כי ענף הפרסום מפוקח כיום בצורה קפדנית ומכבידה על ידי הרגולטור הבוחן תקינותן של הפרסומות ועל ידי חקיקה ענפה. הענף פועל על פי חוקים ונורמות המכתיבים, בין היתר, התנהלות המאפשרת תחרות הוגנת, העדר הטעיה, גילוי מלא לציבור ואמות מידה ברורות לשימוש בשפה הולמת.
"איגוד הפרסום קרא וימשיך לקרוא למשרדי הפרסום לעשות שימוש ראוי במדיומים השונים, באופן הולם ובהתאם להוראות החוק אולם במקביל, קורא לשמור על חופש הביטוי, לאפשר שימוש ברעיונות חדשניים ובהומור שהם נשמת אפו של הענף וזאת ללא התערבות נוספת מעבר לזו הקיימת כיום".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הומור של קצבים
    אריה רפפורט 04/2016/12
    הגב לתגובה זו
    3 0
    קשה להבין איך האיגוד מנסה לגונן על הקמפיין הנורא הזה . מדובר בקמפיין ציני וגס שכל כולו בנוי על ביזוי צלם האדם - אפילו אם האדם הזה הוא סוכן ביטוח או מזכירתו . בענף הזה פועלים כעשרת אלפים סוכנים ועוד כ 30-40 אלפי פקידות . למרות הנטיה לנגח בסוכנים לפחות מרביתם רואים בעבודתם עבודת קודש וזו בושה וביזוי של כבוד האדם ועיסוקו להציג אותם,להזכירכם שכולם , הם ופקידות , הנם אנשים בשר ודם , ועורם דק ועדין בדיוק כמו עורם של חברי האיגוד והעובדות המסורות להן. זה כבוד למערכת המשפט שידעה לגרש את המוצר הנלעג הזה .
    סגור