שיווק ופרסום

באיחור קל: נדחתה ייצוגית נגד קמפיין "תגיד תודה שאתה גבר"

משה בנימין | 
גולדסטאר (צילום צילום מסך מתוך פרסומת גולדסטאר)
3 שנים לאחר שירד מן האוויר בית המשפט המחוזי בלוד דחה בקשה לאישור תביעה כייצוגית כנגד קמפיין הפרסום של גולדסטאר: "תגיד תודה שאתה גבר". בית המשפט קבע כי  "הקמפיין אינו פוגע פגיעה חמורה ברגשות המצדיקה את השתקתו" כשהוא מעניק לקמפיין את הגנת חופש הביטוי המסחרי.
סדרת הפרסומות החלה בשנת 2004 ונמשכה עד לשנת 2014. במהלך הקמפיין הופיעו בין השאר פרסומות שבהן נראו גברים יושבים בבר ומגחכים למראה זמרת ששרה על שברון לב, גבר שמתפנה בשירותי גברים שבהן אין תור לצד תור ארוך של נשים המחכות לשירותי הנשים, גברים שצוחקים למראה שחקנית כדורגל נשים שמכריזה שהיא לבד ואז בוכה מעצם העובדה שהיא מבינה שהיא לבד ועוד. כל הפרסומות נחתמו באותו המשפט: "תשתחרר גבר. בירה גולדסטאר".
המבקשת, עינת ששון, טענה בבקשה כי מסע הפרסום מהווה הפרה של חוק איסור הפליה במוצרים ובשירותים, מבזה נשים ומציג אותן כשונות ונחותות, ואף פוגע בדימוי הגברים המוצגים בפרסומות כצרכני פורנוגרפיה רדודים. מסע הפרסום, טענה, פוגע בכבודם של הנשים והגברים ואף יוצר הבניה חברתית של דעות קדומות וסטריאוטיפיות. לכן, מטרת הבקשה הייתה לגרום לחברת טמפו לחדול מההפליה ומהפגיעה בכבוד האדם, ולתרום בכך להנהגת נורמות של שוויון וכבוד בעולם בפרסום והשיווק.
עוה"ד רונן קצף, רועי אסף וגלעד צויליך ממשרד עו"ד מ. פירון, המייצגים את טמפו, טענו כי מדובר בקמפיין פרסום הומוריסטי שאין בו הפליה ואף אם אינו לטעמה של המבקשת, אין כל הצדקה לפגוע בחופש הביטוי המסחרי של החברה ובחופש העיסוק שלה. טענה נוספת שעלתה היא כי חוק איסור הפליה אינו חל על מסע הפרסום, שכן פעילות טמפו אינה נכללת בגדרי הקטגוריות שעליהן חל החוק.
השופטת הדס עובדיה, קיבלה את טענות עורכי הדין של טמפו וקבעה כי חוק איסור הפליה מתייחס לארבעה תחומי פעילות בלבד, ביניהם הספקת מוצרים על ידי עוסק ומתן שירותים ציבוריים על ידי עוסק. לדבריה,  הטענות המופנות כלפי החברה אינן נוגעות לאחד מתחומי פעילות אלה.
הצדקה נוספת לדחיית הבקשה נובעת מחופש הביטוי המסחרי. השופטת קבעה כי יש לצקת תוכן ממשי לחופש הביטוי המסחרי ואין להגבילו, אלא אם כן מתקיימות נסיבות של פגיעה חמורה ומשמעותית ברגשות. "אינני סבורה כי מסע הפרסום לבירה גולדסטאר פוגע פגיעה חמורה ומשמעותית ברגשות, לא כל שכן פגיעה הקרובה לוודאי המצדיקה את השתקתו כמבוקש בתובענה", קבעה. השופטת נעזרה בהחלטתה בפסק דינו של נשיא העליון דאז השופט אהרון ברק, בעניין נטו, שעסק בפרסומת עם צחי נוי למג'יק נודלס. בפרסומת, אומרת הקריינית "לא כל תאילנדית חמה ומוכנה בתוך ארבע דקות, אבל מג'יק נודלס כן". בפסק דינו של ברק נקבע כי אין בפרסום משום פגיעה משמעותית המצדיקה את שלילת חופש הביטוי.
לדעת השופטת, כפי שעולה מדבריה, הפרסומות של גולדסטאר חמורות פחות מזו של נטו: "אין חולק על כי מסע הפרסום של המשיבה עורר מחאה בציבור, הוגשו כנגדו תלונות של אזרחים וגופים ציבוריים רבים, ובכללם ארגוני נשים וארגון גברים. מסע הפרסום "זכה" בשנות קיומו במיקומים שונים ב"אות הקלון למפרסם הסקסיסטי". יכול והלך רוח ציבורי זה הוא שהביא לשינוי המבורך בעוצמת שליליות הייצוגים והדימויים המיוחסים לנשים בהשוואה בין פרסומת נטו ומסע הפרסום של גולדסטאר שסיומו בפרסומת הסיום "נפרדנו כך", וניתן להעיר שטוב שכך. הרושם המצטייר כהסבר לשוני "האיכותי" בין הפרסומות הוא בדעת הקהל.
תגיות גולדסטאר
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה