שיווק ופרסום

השוק מגיב לעסקת יוניון-TMF: "אין מצב שזה יעבור ממונה"

הניסיון למיזוג הוא מן הסתם דרך נוספת ולא מקורית להיאבק בכוח השוק של יוניברסל מקאן. בכיר בשוק אומר לאייס: "אני חושב שזה ספין שנועד להעיר את הממונה מהתרדמת"
משה בנימין |  2
מדברים. מודי כידון ואורן יוניוב (צילום יח"צ)
יממה לאחר הפרסום על שיחות ומגעים למיזוג המתקיימים בין חברות המדיה יוניון בשליטת אורן יוניוב ו-TMF בשליטת גיתם BBDO ויהושע TBWA, גורם בכיר אומר לאייס שלא לייחוס: "אני לא חושב שזה יקרה ואין מצב שזה יעבור את הממונה". לדבריו "זה משחק של 'אין לנו מה להפסיד' - אם יאשרו יופי ואם לא - זה יאפשר להם להגיד 'תראו את יוניברסל' כי הרי אין שום סעיף שהשתנה מהפסילה של שיתוף הפעולה בין זניט ו-TMF".
המגעים בין הצדדים נוגעים בעיקר להתמודדות העתידית שלהם עם שוק רכש המדיה בטלוויזיה, שהתפצל לאחרונה ל-3 ערוצים מסחריים: קשת 12, רשת 13 ועשר 14. שאר אמצעי המדיה, לרבות הדיגיטל שרוב הרכש שלו נעשה ממילא באופן פרוגרמטי אינם ליבת העניין. בניסיון להבין את הרציונל שדוחף את יוניון ו-TMF לקבל אישור מהממונה למיזוג כזה למרות נסיון העבר, עולה לכאורה הבדל יחיד והוא עובדת היותה של יוניון חברה פרטית שאינה משמשת כזרוע של קבוצת פרסום מובהקת, מה שעשוי לעמוד לטובתם. זאת והעובדה כי שוק הטלוויזיה השתנה ובמבט פנימה, אינטרסים משלימים של לקוחות משותפים שגובר על ההיקף הנמוך של תקציבים מתנגשים. 
הניסיון למיזוג הוא מן הסתם דרך נוספת ולא מקורית להיאבק בכוח השוק של יוניברסל מקאן, חברת רכש המדיה הגדולה בישראל והגדולה ביותר בטלוויזיה. מטבע הדברים הוא משליך ומשפיע באופן ישיר על 2 חברות המדיה הנוספות הפועלות בישראל: מדיה-קום של קבוצת אדלר חומסקי וזניט של קבוצת פובליסיס שצופות בהתפתחויות מן הצד. על פניו, בהתייחסות ראשונית לשיחות, אין ולו בכיר אחד בשוק המדיה (למעט ב-TMF ויוניון) שמאמין כי המיזוג יאושר ולדעת כולם מדובר בניסיון לגרור את הממונה בחזרה לבחינה יסודית של שוק המדיה, כמעט 5 שנים לאחר ניסיון המיזוג או שיתוף הפעולה בין TMF לפובליסיס שלא אושר. 
להעיר את הממונה
"אני חושב שזה ספין שנועד להעיר את הממונה מהתרדמת" אמר שלא לייחוס, בכיר בשוק לאייס. "בפעם הקודמת זה הוריד את הנתח של יוניברסל באופן משמעותי ובחצי השנה האחרונה קרו 2 דברים מהותיים: אחד שגליקמן יצא מהתמונה וכך תיאורטית זה מאפשר ליוניברסל לעבוד אחרת כי התנאי המגביל לנתח של 25% היה גליקמן, וכעת העסק כולו נתון לפרשנות, והדבר השני זה פיצול הזכיינים, רגע שבגללו כל השוק נכנס לטרפת. כל השוק מנסה להבין מה יקרה ויש מי שרואה בזה הזדמנות לעשות עוד מהלך כדי להחליש את יוניברסל". 
כאמור, כל ניסיונות העבר למיזוג בין חברות מדיה נידונו לכישלון. עוד לפני עסקת TMF פובליסיס שלא אושרה ב-2013 היה ניסיון למיזוג בין יוניון למדיה-קום שלא צלח ועוד לפני כן, ניסיון כושל למיזוג בין מדיה-קום לזניט. אם וכאשר מיזוג בין TMF ליוניון יוגש לאישור הממונה על ההגבלים הוא מן הסתם צפוי להיתקל במהלך חוסם מצד מדיה-קום ו/או זניט שיבקשו מהממונה הבהרות לאישור שכזה למרות שכל הבקשות הקודמות נפסלו או שינקטו אפילו בהליך משפטי. השכל הישר מבקש מהלך שכזה מעצם התוצאה הישירה של המיזוג - מצב של 2 חברות חזקות עם כח קנייה מוגבר בנתח שוק שנושק 30% מול 2 חברות עם נתחים נמוכים יותר.
ואם יקרה - מה יקרה
גורם נוסף במדיה מביט קדימה לתסריט שהמיזוג אכן עובר את אישור הממונה ומנסה לעמוד על הפערים בין יוניברסל מקאן לגוף הממוזג: "למה הזכיינים רוצים תמיד לרצות את מקאן, לא רק כי הוא גדול וחזק, הוא גם יודע להתחייב קדימה, לתת כספים ולהצמיח את השוק הוא עוזר להם, לא רק מפחיד אותם. מקאן הוא לא רק גדול ומאיים, הוא גם יודע לספק את הסחורה מה שלא בטוח שאפשר להגיד על TMF ויוניון יחד". 
"אני רוצה לראות אותם עובדים כמו מקאן" אומר הגורם לאייס. "לכל אחד מהם יש אינטרסים ולקוחות ועמלות ומה לא ו'מחבואים' משלו. כשאתה ארגון אחד כמו מקאן אתה לא מתבלבל כי יש בעלים אחד וזה לא אותו הדבר כשיש שני ראשים. סתם לדוגמא, מה קורה אם יוניון גדל בשנה הבאה ו-TMF קטן או ההפך? הם מקיימים איזה סוג של התחייבות ביניהם, נגיד שיוניון אומר אני אביא יותר ורק יוניון מצליח וכתוצאה מזה מקבלים פחות עמלות? מישהו שם צריך לשאול את עצמו האם הוא מוכן להיפגע כי מישהו אחר לא עמד בהבטחות".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    ובנתיים הם יושבים יחד ומתאמים....הממונה ישנה (ל"ת)
    אבי 11/2017/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    מכסימום ייצא כלבלב מעורב קטן ולא גיזעי...משידוך כזה. (ל"ת)
    GAON 11/2017/06
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור