שיווק ופרסום

איזה רובוט יחליף אותך?

כ-66 מיליון עובדים ברחבי העולם נמצאים בסכנת החלפה; איזה סקטור ניצב בפני האתגר הגדול ביותר. ומה דרגת הסיכון בישראל?

ליאור נחום |  7
עולם האינטליגנציה המלאכותית צובר תאוצה ומרכז עניין רב בקרב רבים ברחבי העולם. חברות רבות מתעניינות בתהליכי אוטומציה שעשויות להגדיל את התפוקה שלהן בעשרות אחוזים וזאת מבלי להשתמש באחד המשאבים היקרים ביותר שקיימים היום בעולם והוא כח אדם.
הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי (OECD) בו חברות כ-35 מדינות מפותחות כולל ישראל שולח נורת אזהרה בוהקת ביותר לעובדים ברחבי העולם. לפי דוח שפרסם הארגון כ-14% או כ-66 מיליון עובדים נמצאים בסכנת החלפה על ידי רובוטים בשנים הקרובות. הארגון מציין שהמשרות המדוברות הינן בעלות יכולת אוטומציה גבוהה ולכן יוכלו בקלות יחסיות להיות מוחלפות על ידי מחשב.
הדוח מראה בנוסף כי אין אחידות בין המדינות והתחזית שונה משמעותית בין מדינות שונות בארגון. לדוגמא, הראה המחקר שערך הארגון כי בסלובקיה כ-33% מהעבודות הינן בעלות יכולת אוטומציה ואילו בנורבגיה רק כ-6% מהמשרות עשויות להיות מוחלפות על ידי מכונות בעתיד הקרוב. הדוח הראה באופן כללי כי עבודות במדינות נורדיות הינן יחסית בעלות סיכוי נמוך יותר להפוך לאוטומטיות בהשוואה לשאר המדינות בארגון ואילו במזרח אירופה המצב הפוך, שם קיים אחוז גבוה יחסית של משרות שיש יכולת קלה יחסית להפוך אותן לאוטומטיות.
ישראל תפסה לה מקום טוב באמצע ונמצאת במקום ה-15 בדרגת הסיכון מתוך 32 המדינות שהשתתפו במחקר. יצוין כי המחקר נערך בקרב 32 מדינות מתוך 35 המדינות החברות בארגון.
כשנכנסים אל עומק הנתונים מבינים כי משרות שנדרשות בהן רמות כישורים נמוכות ומשרות בהן גיל העובדים נמוך יחסית בעלות סיכון גבוה יותר להפוך לאוטומטיות. הסיכון הגבוה ביותר צפוי במשרות מסקטור האוכל המהיר, תחום הניקיון וענף הבניה.
התחזית של הארגון, שנראית קודרת על פניה, דווקא מציגה תמונה אופטימית יותר בהשוואה למחקרים שונים שבוצעו בעבר. מחקר שבוצע ב-2013 באוניברסיטת אוקספורד ניבא כי כ-47% מהעבודות בארצות הברית עשויות להיות מוחלפות על ידי מחשבים בעתיד הקרוב. מחקר נוסף שנערך באפריקה מציג תמונה לפיה עד לשנת 2038 או לכל המאוחר 2042 האוטומציה הרובוטית תהיה זולה משמעותית מתשלום שכר לעובדים מקומיים.
במידה והתחזיות תתממשנה, הטכנולוגיה תעבור משוכה נוספת בדרך להיות חלק בלתי נפרד מחיינו. הרובוטים כבר בימים אלו מתחילים לתפוס חלק מהנוף כאשר ניתן לראות רובוטים שמשמשים כמורים מחליפים בחלק מהמדינות באירופה או את מנכ"ל אמאזון שהתהלך באחד מהכנסים הבינלאומיים לצד רובוט בצורת כלב.
הכותב הוא ליאור נחום, מייסד ומנהל גיוס בחברת השמה StarHunter
תגיות OECD | עבודה | רובוט
תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    הגיע הזמן!!!
    ליבי 04/2018/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שמישהו יגיד את האמת בפנים
    סגור
  • 4.
    מעניין שהoecd מתעסק בזה במקום במגפת האיסלאם (ל"ת)
    אייל בורט 04/2018/07
    הגב לתגובה זו
    2 3
    סגור
  • גם מעניין
    סשה ברון כהן 04/2018/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מעניין שבישראל מתעסקים באיום האירני במקום בהסתה הדתית המשתוללת ומאיימת להחזיר את ישראל מאות שנים אחורה
    סגור
  • 3.
    הפחדות שווא
    יובל 04/2018/07
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אף רובוט לא יחליף אף בן אדם. אתם נהנים להפחיד אנשים?
    סגור
  • מה עם נהגי מוניות ? (ל"ת)
    גיל 04/2018/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    מעניין מה יהיה שיעור האבטלה עוד
    iRobot 04/2018/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    20 שנה
    סגור
  • 1.
    כתבה דבילית
    עידו 04/2018/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל מהות הכתבה זה לפרסם את חברת ההשמה. פשוט עלבון לבוא ולמרוח שורות על גבי שורות של אותו קשקוש מבלי להביא דוגמאות ולהכנס לפרטים. אם חברת ההשמה מתנהלת כמו יצירת התוכן, כנראה שסופה ידוע וקרוב מאוד
    סגור