שיווק ופרסום

קורבנות הקורונה: איך משפיע הווירוס על ענף התיירות?

לאור ההאטה המשמעותית בענף התיירות, עובדי רשות שדות התעופה חוששים מפיטורים: בישראייר כבר הודיעו כי יקצצו ב-5% מכוח האדם ובאיסתא מוציאים עובדים לחופשות ללא תשלום. ומה יעלה בגורל הקו החדש של אל על לטוקיו?
אייס | 
מטוס בשדה התעופה בן גוריון (צילום גיא ברנע מתוך אתר פיקיויקי)

אף שמשרד הבריאות הכריז כי בארץ יש רק נשאית אחת של קורונה הנמצאת בבידוד ומצבה הוגדר טוב, הווירוס גובה קורבנות רבים במשק הישראלי. מלבד חברות הביטוח אשר חדלו מלבטח ביטולי טיסות, המשבר פוגע בשחקנים בולטים בענף המקומי הנדרשים לבצע התאמות בכוח האדם ובשכר. אלה החברות שנפגעו עד כה:

עובדי רשות שדות התעופה: חוששים לאבד מקום העבודה
הבוקר (א') נערכה ישיבת חירום של ועד עובדי רשות שדות התעופה שעסקה במיגון עובדי שדות התעופה הבאים במגע עם אוכלוסיית תיירים מכל העולם, כמו גם בהשלכות הווירוס על המצב התעסוקתי של העובדים.
לאור ההאטה בהזמנת הטיסות וירידה כללית בתנועת הנוסעים מרחבי העולם, לא גויסו עובדים חדשים כנהוג בשלב זה בשנה. כמו כן, ככל שההאטה תימשך, חוששים קרוב ל-4,000 העובדים הנוכחיים ברשות כי תנאי העסקתם ישתנו; חלקם יאבדו את מקום עבודתם, חלקם יאלצו לעבור לחצי משרה או שיוציאו אותם לחופשה כפויה ללא תשלום. מתוקף זאת, בשלב זה לא יקודמו עובדים.
האם אל על תשיק את הקו לטוקיו?
החל ממחר (ב') צפויה יפן להיכנס לרשימת המדינות אשר הנוסעים המגיעים מהן לישראל מחויבים להיכנס לבידוד של שבועיים, כך על פי הנחיות משרד הבריאות.
מדובר בהיבט בעייתי נוסף עבור אל על אשר תכננה להשיק קו ישיר בין תל אביב לטוקיו ב-11 במרץ במעמד שגריר יפן בישראל. לאור החשיפה בימים האחרונים כי משלחת תיירים מדרום קוריאה שנחשפו לקורונה שהו בישראל משך שבועיים, נראה כי השקת הקו בעיתוי זה היא בלתי כלכלית.
בשבועות האחרונים דיווחה אל על על ירידה צפויה בהכנסות של כ-30 מיליון דולר בשל הווירוס, ולאור ההאטה בהזמנות הטיסות השיקה קמפיין לביטול טיסות חינם לשנה למזמינים טיסות עד סוף פברואר. כעת, נראה כי השקת הקו ליעד התיירותי הנחשק, זמן מועט לפני האירוע התיירותי הגדול של פריחת הדובדבן החל באביב, ולפני האולימפיאדה בקיץ – לוט בערפל.
קיצוצים בישראייר והשקת תפריט בתשלום
על פי דיווח מוקדם יותר ב"גלובס", מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, שיגר היום מכתב לעובדי חברת התעופה המקומית כי לאור השפעות הווירוס, החברה תידרש לקיצוץ בכוח-האדם, לדחייה של פתיחת יעדים ולהוצאה של עובדים לחופשה של 7 ימים.
נגיף הקורונה הוביל למשבר חמור בחברה, אשר שני לו היה משבר ישראייר ב-2014 בתקופת מבצע "צוק איתן". עוד טען המנכ"ל כי הסיוע שהבטיח שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ' לא יורגש לפני חודש מאי וכי "תוצאות הרבעון הראשון יהיו קשות. נרשום הפסד כבד שישפיע על רווחיות 2020 כולה. כל הפעולות שננקוט חייבות לתרום לשיפור התזרים ולא לבוא על חשבון פוטנציאל הצמיחה שיגיע אחריו", כתב במייל.
מנגד, ציין במייל כי הודות לקמפיין בו יצאה החברה המציע ביטול טיסה עד שבוע לפני ההמראה, צבר ההזמנות לשנה הקרובה עומד על 55 מיליון דולר לעומת 35 מיליון דולר בתאריך המקביל אשתקד.
בתוך כך, סירקיס הודיע על שורת צעדי התייעלות בחברה בעקבות המשבר, בהם קיצוץ של כוח אדם נוסף בשיעור של 5% (זאת לאחר קיצוץ של 15% ממצבת העובדים ב-2019), חיוב העובדים ביציאה ל-7 ימי חופשה עד סוף חודש אפריל, כניסה למו"מ עם ספקי שירותים ובתי מלון ביעדי ישראייר במטרה לסייע להורדת המחירים לצרכן הסופי, דחיית השקת יעדים חדשים לסקופיה, סלובניה, פלמה וארמניה במטרה להגדיל את טווחי הזמן לרישום המוקדם, ביצוע מבצעי שיווק המבוססים מחיר במטרה להגדיל את כמות הטסים בחודשים פברואר ומרץ והגדלת כמות הנרשמים לאפריל, השקת תפריט חדש של מכירת מזון בטיסה כמו גם הצעה לרכישת מסכות ומגבונים עתירי האלכוהול בכדי את הרווח הגולמי, ועוד.
ארקיע: מצטרפת למבצעי ביטול טיסות
חברת התעופה ארקיע הודיעה כי תאפשר למי שמזמינים טיסות עד לסוף מרץ (31.3) לקבל החזר מלא על ביטול טיסה עד שבוע לפני ההמראה לכל אחד מ-39 יעדי החברה, עבור טיסות שימריאו עד ה- 25 למאי. מבצע זה יהיה תקף גם לחבילות ולטיולים מאורגנים של ארקיע האפי.
בכך מצטרפת החברה לאל על, ישראייר, השטיח המעופף, אופיר טורס ועוד, אשר הבטיחו החזר מלא או עד 80% על ביטולי טיסה למי שיזמין טיסות או חבילות בשבועות הקרובים.
איסתא: חופשות ללא תשלום וקיצוצים בשכר ההנהלה.
לאור ירידה חדה בביקוש לחופשות לחו"ל, במכתב שנשלח היום לעובדי איסתא מטעם המנכ"ל, אסף גורן, עודכנו העובדים כי חלק מאנשי המכירות יצאו לחופשה ללא תשלום, ואלו שיישארו יתבקשו לצאת החודש ל-4 ימי חופשה. באופן דומה כך יהיה הנוהל גם לגבי עובדי מטה איסתא ישראל.
על מנת שלא לפגוע בשכר העובדים, החליטה איסתא לצמצם בשכר שדרת ההנהלה, כך ששכר המנהלים, הסמנכ"לים, המנכ"ל והיו"ר ירדו בין 10% ל-25%, ובנוסף יידרשו המנהלים אף הם לצאת ל-3 ימי חופש במהלך החודש.

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה