שיווק ופרסום

שלמה מעוז: "אנחנו נכנסים למשבר כשישראל חזקה"

האם צריך להעניק לאל על הלוואה, מה יקרה למשכנתאות וכיצד יעמוד ביטוח לאומי בנטל המפוטרים? לקראת המיתון הקרב בצל הקורונה, הכלכלן הבכיר מרגיע את הרוחות וטוען שלמדינה יש כלים להתגבר על המצב

עינת שחק |  1
שלמה מעוז (צילום מתוך עמוד הטוויטר של שלמה מעוז)
על רקע משבר הקורונה המתחיל לתת אותות חריפים במשק הישראלי, כינס היום (ג') יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד מסיבת עיתונאים בה התריע על חומרת המצב וקרא להתערבות ממשלתית מיידית. 
"אנחנו בעיצומו של משבר. המשק מדמם. התחילו פיטורי אלפי עובדים והוצאת עובדים לחופשה ללא תשלום. זה יפגע בעשרות אלפי משפחות בישראל", אמר בר דוד. על סיפו של מיתון, פנינו לפרופסור שלמה מעוז, כלכלן, מרצה, פרשן בתחום הכלכלה והפיננסים, ודירקטור ב-15 חברות ציבוריות בישראל, כדי להבין מה צפוי לנו בתקופה הקרובה. 
מה ישראל צריכה לעשות במצב הנוכחי בו יש גירעון של 3.5%? איך למנוע מיתון?
"הגירעון עומד על 3.1% על פי נתונים רשמיים. אין בעיה בגירעון כי הריבית בגיוס כסף היא הנמוכה ביותר שהייתה מעולם. היא אפסית במונחים ריאליים, ולכן הממשלה אפילו צריכה להגדיל את הגירעון, לגייס כסף ולהשקיע בתשתיות כדי לגרום לפעילות כלכלית שתכסה את הירידה כתוצאה ממשבר וירוס הקורונה. בעיקר יש להגדיל את ההשקעה בתשתיות בחינוך ובבריאות". 
זה לא מסוכן במצב שבו אין ממשלה ואולי אף הולכים לבחירות רביעיות? 
"אין מה לחשוש מהגדלת הגירעון - אין שום בעיה עם הגירעון, זו אגדה אורבנית של אנשים שלא מבינים בכלכלה. התקשורת וכלכלנים שאינם מעודכנים ולמדו לפני 20 שנה מנפחים את המצב. 
"אנחנו במצב הטוב ביותר של ישראל מעולם, ונכנסים למשבר כשישראל חזקה, עם אבטלה נמוכה, עם גירעון סביר, עודף חריף בחשבון השוטף, עם קרוב לאפס אינפלציה, עם עלייה בשכר וכש-50% מהייצוא הישראלי הוא הייטק. מעולם מצבנו לא היה כל כך טוב, ולכן אנחנו יכולים לספוג את המכה בקלות". 
מה יהיה על הייבוא? שמים סגורים לא יגזרו עלינו בידוד כלכלי?
"עצרו את השמיים וכאן תהיה בעיה של חלק מהסחורות שמגיעות מהאוויר למספר שבועות, אך לאחר מכן ימלאו את המלאים. אבל האניות ממשיכות להגיע לישראל. בינתיים לא שמעתי שעוצרים את האניות שמגיעות לנמל חיפה. 
אל על ביקשה 700 מיליון שקל הלוואה משר האוצר, איך צריכה המדינה להגיב? 
"פרוטה אחת לא צריך לתת להם. אל על זו חברה פרטית ולכן מדינת ישראל לא צריכה לעזור לה. לא צריך לקחת כסף של משלם המסים מהפריפריה, מנתיבות, אופקים או מגדל העמק כדי לעזור לאל על. אם לאל על אין כסף, תואיל בטובה למכור את החברה לממשלה בדולר אחד על מנת שהממשלה תפעיל את החברה כראות עיניה. 
"כאזרח, לא השתתפתי ברווחים שלהם, המדינה היא לא בעלת מניות בה, ולכן אין סיבה לקחת כסף ציבורי ולעזור לאל על. מי שלא יכול להחזיק מעמד, לא ניהל את העסקים שלו היטב ולא יודע שבעסקים לא הכל הולך ויש תנודות - מוזמן לוותר על המניות ולמכור אותם. אני מוכן לקנות מחר את אל על בדולר אחד ולשקם אותה. גרוש לא צריך לתת להם".  
לאור הירידות החדות במחירי הנפט אשר פגעו בחברות שבבעלות הטייקון יצחק תשובה, האם כדאי למדינה להשתלט על חלקו במאגרי הגז "תמר" ו"לוויתן", כחלק מהשקעה בתשתיות? 
"המדינה לא צריכה להשתלט על מאגרי הגז, היא לא יכולה לקחת פה את הסיכון. יש מספיק בעלי הון עם כיסים עמוקים שיקנו את חלקו של תשובה במידת הצורך. אם החברה שווה כמה מיליארדים, בסוף ישנו מחיר שמישהו יהיה מוכן לשלם עליה. מי שממונף צריך להבין שבמינוף יש סיכון. זה לא חינם. אתה לוקח כסף של הציבור וממנף, ביום סגריר - זו בעיה שלו, לא של הציבור. מה שכן, אסור לתת לו תספורת נוספת".
מה יקרה עכשיו בשוק העבודה אם כמות המפוטרים תלך ותגדל? 
"אנשים צריכים לדעת שלא תמיד יש עבודה. פיטורים הם חלק מהמשק, לפעמים יש עליות וירידות. הסקטור הפרטי הרוויח עד כה הרבה כסף, יש לו משכורות גבוהות וזה חלק מהסיכון. מי שהפעם מצבו יותר טוב והשתכר לרוב נמוך, זה הסקטור הציבורי, בו לא יפטרו. לכן צריך להבין שלכל דבר יש יתרון וחיסרון. בסקטור הפרטי ובהייטק יש משכורות גבוהה ואין ביטחון, בסקטור הציבורי יש משכורות מאוד נמוכות אך קיים ביטחון תעסוקתי. 
"אם אנשים יבינו שאין להם כסף למסעדות ולנסיעות לחו"ל הם יצטרכו להצטמצם. מי שאין לו כסף במצב זה, גם לא יוכל לשלם את המשכנתא. לכן אני צופה שנטילת המשכנתאות תפחת בחודשים הקרובים, כי אנשים לא יוכלו לעמוד בתשלומים. זה יוביל למיתון במחירי הדירות שכבר קיים שנתיים, למרות הכותרות השקריות בנושא". 
האם ביטוח לאומי יכול לעמוד בגל פיטורים נרחב? 
"כן, יש לביטוח לאומי מספיק כסף, זו אגדה שאין לו. האוצר מעביר לו עשרות מיליארדים בכל שנה. יש חוק וכל אחד כפוף לתנאי החוק והאבטלה והמדינה תעמוד מאחורי זה במאה אחוז".
האם לשכת התעסוקה תוכל לעמוד בהיקפי האבטלה?
"לשכת התעסוקה לא מהווה באמת לשכת התעסוקה כמו שהקימו אותה בשנות ה-50. אני לא רואה בכך שום בעיה, אך מי שירצה לחפש עבודה יצטרך לעשות זאת בעצמו ולהיות יותר צנוע בדרישות. וכמובן, לא לבוא לבוסים בשלב זה ולדרוש העלאת שכר. בימים אלה מי שיידום בנושא השכר - חכם הוא".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    איש חכם! (ל"ת)
    שיר 03/2020/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור