שיווק ופרסום

המפסידות מהמשבר: תעופה, מסעדנות, אופנה ותשומות לבניה

על רקע ירידות קיצוניות של למעלה מ-60% בענף התיירות, פגיעה כפולה בענף האופנה ותלות בייבוא ובכוח אדם חיצוני בתשומות הבניה, אומרת אפרת שגב מדן אנד ברדסטריט: "כעת הירידה תתרחש בעשרות אחוזים נוספים". ומה בשוק ההון? מגמת היחלשות עקב פדיונות גבוהים בקרנות
עינת שחק | 
המפסידות מהמשבר (צילום pexels, freepik, unsplash)
ההחמרה בהתפשטות וירוס הקורונה באה לידי ביטוי בשינויים בדפוסי הצריכה. על פי נתוני חברת האשראי max, ענף התיירות, שהיה בין הראשונים להיפגע, סופג ירידה מתמשכת. "בחודש מרץ (1-12 במרץ) חלה צניחה של 67% בעסקאות מול התקופה המקבילה אשתקד", אומר ירון טיקטין, סמנכ"ל לקוחות פרטיים ואשראי ב-max. ירידה זו באה לידי ביטוי בקיטון של  10.3%בכמות העסקאות וכמות הכרטיסים, וירידה של 62.9% בסכום עסקה ממוצעת בענף.
על פי מדדי דן אנד ברדסטריט, חלה עליה משמעותית ברמת הסיכון בענפי התיירות מתחילת התפרצות המגיפה. ענפים אלה כוללים בין היתר חברות תעופה, בתי מלון, חברות תחבורה והסעות, מסעדות, אתרי תיירות ועוד. 
תעופה ותיירות: המשבר בענף התעופה והתיירות החריף עם החלטת הממשלה בדבר בידוד כל השבים מחו"ל. על כן הודיעו עשרות חברות תעופה על ביטול טיסות יוצאות ונכנסות לנתב"ג ועל פיטורי עובדים. רשות שדות התעופה הודיעה על הוצאה לחופשה ללא תשלום של 70% מהעובדים הזמניים, ועל צמצום משרות בקרב 150 עובדי הביטחון, קיצוץ שכר העובדים הקיימים ועוד. ירידה משמעותית נרשמת גם במכירות בחנויות הדיוטי פרי בנתב"ג וברמון, בהן ג'יימס ריצ'רדסון, אופיס דיפו, דיוטי פרי ספורט ועוד. בתחום סוכנויות הנסיעות, איסתא הודיעה על סגירת כל סניפיה, לאחר שכבר עדכנה על גל פיטורים והוצאה לחופשות ללא תשלום. 
מלונאות: לאחר תקופה של פריחה, על פי נתוני התאחדות המלונות בישראל, בחודש האחרון צנחו התפוסות במלונות בישראל אל מתחת ל-40%, המהווים ירידה של 30% ביחס לנתון בתקופה המקבילה אשתקד. הנזק השנתי המוערך לענף נאמד בכ-4.2 מיליארד שקל. על כן, בתי המלון בישראל הוציאו באחרונה כ-4,000 עובדים לחופשה ללא תשלום.
מסעדנות: על פי גורמים בכירים בענף, הענף חווה ירידה של כ-20% בפעילות בחודש האחרון, כתוצאה מאי-הגעת תיירים מחו"ל ומביטולי הזמנות מלקוחות החוששים להתקהל. מדדי דן אנד ברדסטריט קבעו כי זהו הענף המסוכן במשק אשתקד, ומסתמן כי בשנה הקרובה הדבר אינו עומד להשתנות. לאור המשבר, עסקים רבים לא יוכלו לספוג שיבוש ממושך בתזרים. 
עלייה בסיכון לענפים החשופים לסחר בינלאומי ולמוקדי התקהלות
בדן אנד ברדסטריט העריכו את העלייה ברמת הסיכון לענפים נרחבים החשופים לסחר בינלאומי. נוסף על כך, רמת הסיכון עולה בתחומים המאופיינים בהתקהלות: אלו צפויים להינזק בגל השני. למשל, קניונים ומרכזי קניות, חנויות אופנה, אולמות אירועים, חברות קייטרינג והפקת אירועים. 
אופנה: 99% מהפריטים הנמכרים בענף מקורם בייבוא בעיקר מסין ומהמזרח, כך שהענף חשוף למחסור במלאים בחנויות. בנוסף, מורגשת בחודש האחרון ירידה של כ-30% בתנועת המבקרים בקניונים ובמרכזי הקניות, כך שבנוסף לשיבוש הצפוי במלאי, צפויה ירידה בפדיון בענף. 
בשנתיים האחרונות מאופיין הענף בירידה בהיקפי הפעילות, ועל כן הוא חשוף לעלייה ברמת הסיכון, בין היתר לאור התחרות מרכישות אונליין. כך, בשנת 2019 חנויות האופנה רשמו ירידה של כ-3% במכירות המצרפיות, במהלכה מספר רשתות נשרו מהענף. בהתאם, על פי מדדי דן אנד ברדסטריט - בשנת 2019, טרם התפרצות הקורונה, נרשמה בענף עליה של כ-6.9% ברמת הסיכון, שצפוי לאפיין את הענף גם בשנת 2020.   
שגב מסבירה: "ענף האופנה נפגע פעמיים - פעם אחת בגל הראשון, עם תחילת המשבר, כשההנחה הרווחת הייתה שמדובר רק בסין. בענף זה, כבר מספר שנים שאין ייצור בארץ בשל עלויות הייצור הגבוהות, ולכן כמעט הכול עבר החוצה, לרוב לסין. בשלב זה, רבים ניסו לחפש חלופות.
"אולם גם בגל השני הענף כולו נפגע; תחילה בשל האפקט הפסיכולוגי, ולאור ההנחיות האחרונות האוסרות התקהלות - מדובר באפקט משמעותי יותר, אשר ניצנים שלו ראינו בשבוע-שבועיים האחרונים. אם עד עכשיו דיווחו הקניונים על צניחה של 20%-30% במכירות בשבוע האחרון, אין ספק שכעת הירידה תתרחש בעשרות אחוזים נוספים, היות שרוב החנויות בקניונים הן חנויות אופנה", מוסיפה שגב. 
תשומות לבניה: ענף הבניה חשוף לשיבוש בפעילות הן מבחינת מחסור בתשומות לבניה והן מבחינת מחסור בכוח אדם. על פי הערכות, 30% מהתשומות המשמשות לבניה בישראל מקורן בייבוא מסין וכוללות בעיקר אלומיניום ונחושת, אריחי קרמיקה, חיפויי אבן שונים וכלים סניטריים.
בנוסף, לענף תלות בכוח אדם חיצוני הכוללת מספר אלפים של עובדים סינים, לצד העסקת כ-65 אלף עובדים מהשטחים. הדבר יבוא לידי ביטוי ככל הנראה בעיכוב בפרויקטי בנייה, לרבות עיכובים בהשלמתם ובמסירתם. סגר אפשרי על שטחי יהודה ושומרון לאור התפרצות הנגיף צפויה להביא אף היא לשיבוש מיידי של כוח אדם בענף - ולעיכובים במסירות דירות. 
הענף אופיין אשתקד בחוסר וודאות כתוצאה מכיהונה של ממשלת מעבר בשנת בחירות, וכן בשל שינויי מדיניות של הממשלה ושל הרשויות המקומיות בתחומי התחדשות עירונית ומחיר למשתכן. בהתאם נרשמה בשנה זו עליה בסיכון היזמי ובסיכון הביצועי: על פי מדדי דן אנד ברדסטריט, בשנת 2019 נרשמה בענף הבניה עליה של כ-8.4% ברמת הסיכון הענפי. המצב הנוכחי צפוי להעמיס קשיים נוספים.
שוק ההון: עיקר הירידות נרשמו במניות תעופה ותיירות, פיננסיים ונפט. ירידות בולטות רשמו חברת אל-על, שמתחילת שנת 2020 ועד תחילת מרץ מנייתה ירדה בקרוב ל-40% במצטבר, כמו גם מניית קבוצת דלק, אשר לה חובות רבים והיא חשופה לתנודות במחירי הגז והנפט בעולם. הקבוצה השלימה ירידה מצטברת של כ-70% מתחילת השנה, וכמחצית מירידה זו נרשמה בחודש מרץ. 
בנוסף, משבר הקורונה וירידות השערים הובילו לפדיונות גבוהים של הציבור בישראל בקרנות הנאמנות, הנאמדות בהיקף כספי של מעל 2 מיליארד שקל בתחילת מרץ. מגמה זו המשיכה להחליש את שוק ההון המקומי.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה