שיווק ופרסום

מניית פתאל צונחת בכ-60%, ישרוטל הפסידה 15 מיליון שקל

קיצוצי שכר, סגירת מלונות, חיפוש אחר שותף או קונה לחלק מהמלונות, הפחתת ריטיינרים וחל"ת לאלפי עובדים: רשתות המלונאות מנסות למצוא פתרונות למצב הקשה בו הן מצויות
רביב שכטר |  1
דוד פתאל (צילום יחסי ציבור)
אחרי הקריסה בבורסה, שבה איבדה מניית פתאל החזקות רק בשבוע האחרון יותר מ-60% מערכה, הודיעה חברת המלונות פתאל על שורה של צעדים, במטרה להתמודד עם משבר הקורונה שהשבית לחלוטין את תחום התיירות.
ערכה של הרשת, שמחזיקה עשרות מלונות בארץ ובאירופה, נאמד לא מזמן בכ-8 מיליארד שקלים, עומדת כעת על בין מיליארד ל-2 מיליארד ולאור המינוף הגדול שלה, היא נדרשת לעשות צעדים קיצוניים כדי להימנע מחדלות פרעון.
הפעולה הראשונה והטבעית ביותר היא קיצוצים. בהודעה לבורסה דיווחה פתאל כי היא שוקלת מספר אופציות, כמו קיצוץ רוחבי בשכר למרוויחים מעל סכום מסוים, הקטנת שעות העבודה לכלל העובדים, תוכנית פרישה מרצון וכמובן גם הצעד החריף ביותר – פיטורי עובדים.
במקביל, החברה שמעסיקה 7,500 עובדים הוציאה את מרבית עובדיה לחל"ת. עובדי החברה הממוקמים בישראל, ספרד וגרמניה צפויים להשתתפות המדינה בשכר בשיעור על 60%-80%. כמו כן הודיעה לספקיה כי לאור עצירת הפעילות, החל מ-1 באפריל יוקפאו התשלומים לספקים, ובעיקר עבור ציוד שטרם סופק. 
צעד נוסף שבו מתכוונת פתאל להשתמש הוא סגירת 30-40 אחוזים מבתי המלון שברשותה, עד שהמצב ישתפר מעט. כמו כן הודיעה כי היא מחפשת משקיע חיצוני שייכנס כשותף לרשת המלונות שלה באירופה. אופציה נוספת שנשקלת היא מכירת חלק מהמלונות האירופיים של הקבוצה.
דרך נוספת שבה חושבת הקבוצה להתמודד עם העצירה של ההכנסות היא צמצומים בתוך החברה. למשל ביטול פעולות ההדרכה והרווחה לעובדים וכן איחוד תפקידים במטה. גם בכל הנוגע לספקים שוקלים בפתאל שינויים משמעותיים: הפחתת ריטיינרים, ופעולה לבקשת הנחות ודחיית תשלומים לספקים חיצוניים. 
הדיווח לבורסה הגיע אחרי שלפני כשבוע הודיעה הרשת על צפי לירידה של 10% בהכנסות, שמשמעותו ירידה של 50 מיליון שקל.
תחום המלונאות, לצד תחום התעופה והתיירות, נראים כעת כתחומים שספגו את המכה הקשה ביותר מאז תחילת משבר הקורונה. למזלו של בעל השליטה, דוד פתאל, הוא וזוגתו מכרו עוד לפני תחילת המשבר, במהלך 2019, מניות של פתאל החזקות בשווי של כחצי מיליארד שקל, כשבדצמבר האחרון הם מימשו את החלק האחרון ומכרו מניות בכ-255 מיליון שקל. מאז אותו מימוש, צנחה המניה של פתאל החזקות בכ-80%.
חברת המלונאות השנייה המדווחת על הפסדים כתוצאה מהמשבר היא ישרוטל. החברה דיווחה על הפסד צפוי של 15 מיליון שקל ברבעון הראשון של השנה לעומת הפסד של 2 מיליון שקל בלבד ברבעון המקביל אשתקד.
ישרוטל נסחרת גם כן בבורסת תל אביב ושוויה 2 מיליארד שקל, ומעריכה כי הפסדיה צפויים לגדול אף יותר ברבעון השני ככל שהמשבר יימשך. כמו פתאל, גם ישרוטל הודיעה לספקים על הקפאת תשלומים החל מתחילת אפריל, וסגרה עד כה 5 מלונות ברשת.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    בעקבות קורונה - 2 מיליון ו איש בחופשה כפויה
    יעקב מרגלית 03/2020/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש להוריד מחירים, לפשט את האוכל, החלפת סדינים בגמר החופשה וכד'
    סגור