פרויקטים

אחת מקבוצות התקשורת החזקות בארץ מסכמת את 2021 - איך החליטו להתרחב דווקא תחת אש הקורונה?

עידו מינקובסקי סוגר שנה: "אומרים שקבלת ההחלטות עברה ל״עם״. זה לא נכון. ההחלטות עברו למי שיודע לייצר יותר מניפולציות שמקרינות על חולשות פסיכולוגיות ונפשיות של אנשים"

עידו מינקובסקי (צילום רועי מזרחי)
עידו, איך אתה מסכם את השנה החולפת בפריזמה שלכם במינקובסקי תקשורת?
"שנת 2020-2021 היא שנה אחת מבחינתי. רצף זמן אחיד שיצר תמורות טקטונית בכלל ובעולם ובישראל ובטח שביחְ"צ בפרט. כמו בעמק הבכא. היינו במגננה כמו כולם עם פרוץ הקורונה, עברנו לבלימה ומיד אחרי זה למתקפה. עולם הפרסום הקלאסי חטף אינספור מכות בשנים האחרונות. מכניסת ענקיות הטכנולוגיה להשתלטות על הפרסום העולמי, דרך נהירת אנשי קריאייטיב לעולמות הטכנולוגית ונטישת משרדי הפרסום הקלאסיים ועד סגירת הברז לקמפיינים צרכניים, תיירותיים או תרבותיים במהלך שנת הקורונה הראשונה ואף לאחר מכן. המון חברות גילו שהדרך היחידה לתקשר עם הציבור באופן יעיל, מעבר למוניטיזציה, היא עולם יחסי הציבור בתקשורת. לשמחתי לקח לנו עשרים שנה להיות הצלחה בין לילה ופתחנו מבערים. 
קבוצת מינקובסקי לא עוסקת רק ביחסי ציבור. אחת התובנות המרכזיות הייתה דווקא להתרחב תחת אש הקורונה. פתחנו את משרד הפרסום mink n’ vik בראשותו של איש הקריאייטיב והפרסום המבריק רז נוביק ופתחנו חברת השקעות בהובלתו של אלעד לביא ה- CFO של הקבוצה. לשמחתי עלינו על כל הגל. במקביל כמובן אי אפשר להתעלם מהטקטוניקה של ההיי טק. אולי 15 חברות לנו אם לא יותר הפכו בין חודשים ספורים לענקיות בשווי יוניקורן ועוד עשרות רבות אחרות לשווי ל מאות מיליונים, רובן גם החלו להיסחר בבורסה. דבר שהקפיץ אותם וכפועל יוצא מסמכותם, אותנו, בעודנו יושבים בכיסא הרכבת בתמיכת הקטר, לראש שרשרת המזון. הבילאבורדים, קמפיינים סלבס לגיוס, חסויות לאירועי תקשורת ענקיים, שיתופי פעולה יוצאי דופן בתוכן ועוד"
בכל המגזרים העסקיים מעידים על מחסור חמור בכח אדם כתוצאה מהקורונה. איך מתמודדים אצלכם?
"אני לא אשמע כמו חלק מהקולגות שלי (לא כולם כמובן) ואפציץ בקלישאות נבובות שלקוחות מהמדריך ליחצן שנת 89. פשוט עבדנו יותר מהר ויותר באגרסיביות. אף אחד מאיתנו לא המציא את הגלגל. מי שיותר חרוץ ומנוסה מנצח. בואו ללואו טק!!!   אין מה לעשות. צריך לומר את האמת. אם הייתי (או היינו) גאוני טכנולוגיה הייתי מתחרה בלקוחותיי, לא הופך יחצנם. זה מראה את מיקומי על ספקטרום התעסוקה. כולם מתים להיות בהייטקס אבל כמו שלא הלך לי בקריירת השירה שלי כיוון שאיני יודע לשיר, קריירת המוסיקה שלי כיוון שאיני יודע לנגן וקריירת הכדורגל שלי (למרות שאני קשר ימני סופה) כך גם הבנתי שאני לא אהיה אלגוריתמיקאי.
התעשייה המופלאה הזאת, אמנם מצעידה את ישראל כקולקטיב אך שייכת רק לכמה מאות אלפי (בלחץ) אנשים מוכשרים ממני. זה לא אומר שאי אפשר לחקות אותם. בשיא המגיפה רגע לפני סגר הרמטי לקחנו גג מלון בתא ועשינו מסיבה משוגעת לעובדים עם טונה האגדי. ועוד אחת עם מרגול. ועוד אחת עם אריק ברמן, יובל מנדלסון והמסע לפולין. בשנה אחת. כבר רפרטואר של Webos למתחילים. אף אחד לא יצא לחל״ת (טוב, אולי מעטים לחודש אבל אל תתחילו, הייתי בלחץ) ורק צמחנו. לקחנו משרדים מפוארים במגדלי אלון ואנחנו על סף להכפיל אותם. יש סויית דלת נתרן וקורסים מקצועיים. יש שלושה סוגי גרנולות וחלב שקדים באמא. כל השאבנג. וואלאק גרפיטי על הקירות עשינו. ההבדל התהומי הוא שאנחנו הלוחמים בתעשייה שלנו. לא תומכי הלחימה כמו בחברת AI שצריכים יחצנים אינהאוס כמו שאני צריך אלגוריתמיקאי שמתמחה בביזור, שידבר עם ICE.  אני ממש פונה ללב שלכם. משכורות גבוהות, תנאים לפנים ואני אחד הזקנים בחברה. וואלאק הייטקס או לא?   רובנו, מהמנכ״לית שיר בויקו רימון, דרך המשנה וממלא מקום המנכ״לית, אריאל הופרט, כלה בדבורי קרז׳נר ועד לגילי רוזנטל משדרת הניהול ֿ(והפיקוד), כולנו ועוד רבים בפירמה יוצאי דובר צה״ל. פלאג אנד פליי מושלם. 8-200 ללא מקצוע כמו שאנחנו אוהבים לגחך על עצמינו בזחיחות. אז כן, מצד אחד הכפלנו את עצמינו עד לכדי כמעט חמישים עובדים בשנה, אך מצד שני אני צריך מאה נוספים באופן מיידי. אנחנו מחלקים מענקים לכל המביא אלינו עובד בגובה אלפי שקלים ומציעים עולם ומלואו. תבואו מיד, כל יחצני ישראל. יש מקום לכולכם ועוד. אנחנו וויתרנו, להוציא כמה יוצאי דופן באיכותם, על ״לגדל״. אין אצלנו ג׳וניורים. מקווה שהשיטה תצלח את הצמיחה ונצליח לגייס את המאה הדרושים לנו כדי להפוך להיות ה Deloitte של התדמית בישראל" 
טיפ לאיש שיווק צעיר שגמר ללמוד? חבל שלמדת. אין מה ללמוד בתיאוריה. בוא תעבוד!  
אחד הנושאים שהכי הדהדו במהדורות החדשות השנה הוא הון-שלטון-עיתון. האם זו מגמה שנראה גם ב-2022?
 ענייני ה ״הון שלטון״ הוא מיקרו טקטי. לא אסטרטגי. מערכות החדשות בישראל הן בלתי לחיצות יחסית למה שהולך בעולם (אלוהים יודע שניסינו כל דרך אפשרית/ ועל כך באופן כללי, כלי התקשורת הישראלים עצמאיים וגם לא ניחנים במכנה משותף. ההון שלטון בישראל הוא תמיד ממוקד מקום וכלי תקשורת אם הוא כבר קורה. הבעיה עם תיק 4000 שמדובר באנשי ציבור שסוחרים בסחורות שלא בבעלותם. כל השאר נראה כמו יום עבודה של רוב הדוברים בישראל. הדקדוק בתיק 4000 רק מראה כמה המערכת שומרת על עצמה שכן הדיל לכאורה, מדובר בראש חוצות. כך גם ב 2000. 
האם יש צורך ברגולציה ברשתות החברתיות? זה טוב לפרסום?
"ברור שצריך להטיל רגולציה על הרשתות החברתיות. המלחמה היא לא נגד חופש הביטוי. המלחמה היא נגד - פייק ניוז. הבעיה שההגבלה תהיה של מדינה מול אנשים ולא מול ענקיות הטק. הן התועבה שבה צריך לטפל. להוריד פוסטים זה טקטי. לקחת אחריות על מערכת זה אסטרטגי. אני בעד להטיל סנקציות  כמו בחברות שנכנסות לרשימה שחורה אם התאגיד חושב שהוא מעל מדינה. למזלנו בישראל, אנחנו מדינה קטנה וחכמה אז קשה לפייק ניוז לצלוח (הפייק על החיסונים הוא בעיה עולמית, לא ישראלית) אבל תראו מה קרה בארה״ב. לא רוצה לדבר על עולם שלישי   ואין קשר לשוק הפרסום. שוק הפרסום מוגש כמו פרסומת. זה כמו גילוי נאות. הבעיה שלנו זה מה שמוגש כתוכן רציני. רוצה לומר, מישהו עם כסף ללא מושג ישפיע הרבה יותר מגאון ללא כסף. זאת סכנה לאנושות לא פחות. תועבה מודרנית"  
משהו לסיכום?
"אומרים שקבלת ההחלטות עברה ל'עם'. זה לא נכון. ההחלטות עברו למי שיודע לייצר יותר מניפולציות שמקרינות על חולשות פסיכולוגיות ונפשיות של אנשים.    אני מת על אלה שאומרים את החדשות של שלשום. “התקשורת מתה״ אומרים כולם בזמן שהם כותבים טוקבקים. העיתון עוד חי וקיים אפילו. כך גם יתר כלי התקשורת אשר נהיו חשובים בעשרות מונים גם אם התפוצה שלהם ירדה. הם היחידים שבתת מודע אנחנו סומכים עליהם לתת את התמונה המלאה ולסדר לנו מה נכון ומה לא. מה חשוב ומה פחות.ְ זה לא ישתנה. כך גם ביח"צ.  אפילו אלוהים בזמנו מינה דובר. והוא עוד היה מגמגם"