פרויקטים

"חשיבות חברתית ומוסרית": תומר גלאם ועו"ד יוסי אומיד על התחדשות עירונית בפריפריה

אשקלון נהנית מתנופת פיתוח ומביקוש גבוה, ומביאה את בשורת ההתחדשות העירונית לדרום. "הפכנו למרכז החדש ויצרנו התכנות כלכלית לפרויקטים", מתגאה ראש העיר גלאם. עו"ד אומיד, המלווה דיירים במיזמי פינוי-בינוי, מפציר בראש הממשלה לאמץ את התוכנית הלאומית שגיבש למיגון מבנים בישראל: "אנו זקוקים בדחיפות לבניית 2.5 מיליון ממ"דים"

בלי יותר רעש וצלצולים הפכה אשקלון לאחד המוקדים הלוהטים בישראל. והיום, העיר הדרומית שלאורך שנים היתה מתחת לרדאר, נהנית מהגירה חיובית ומפריחה נדל"נית. על רקע תנופת הפיתוח וההשקעה הגדולה במגוון רחב של תחומים, האם תדע אשקלון לתת את תשומת הלב הראויה גם לשכונותיה הוותיקות, ולהביא את בשורת ההתחדשות העירונית גם אל מחוץ ל"מדינת תל אביב"?.
סוגייה זו עמדה במרכז הפאנל של אתר ice, בו נטלו חלק ראש העיר אשקלון תומר גלאם ועו"ד והפעיל החברתי, יוסי אומיד, הבעלים של משרד אומיד ושות', המייצג דיירים בלבד בפרויקטים של פינוי-בינוי ותמ"א 38.
"אשקלון היא המרכז החדש, ומהערים המבוקשות בישראל", מצהיר ראש העיר גלאם. "יצרנו התכנות כלכלית לפרויקטים של התחדשות עירונית. אני עושה הכל כדי שכמה שיותר פרויקטים ייצאו לדרך בשנתיים וחצי הקרובות, כי לראייתנו להתחדשות עירונית באשקלון יש חשיבות ערכית, חברתית ומוסרית".
עו"ד אומיד, הוא מהשמות המזוהים ביותר עם התחדשות עירונית – ופועל מתוך אג'נדה ברורה ביישובי הפריפריה. באשקלון הוא מלווה כ-400 בעלי דירות בפרויקט ברחובות בר כוכבא-גבעתי בשכונת אפרידר – ומבחינתו, התחדשות עירונית היא כלי אידיאלי לצמצום פערים וליצירת אופק חדש לתושבים הוותיקים. "במדינת ישראל בכלל ובאשקלון בפרט, התחדשות עירונית היא לא מותרות – היא חובה", הוא קובע. "זו הדרך להביא לתושבים רווחה וביטחון, ולמעשה לשנות חיים שלמים. ראש העיר מבין את החשיבות ודוחף את ההתחדשות העירונית באזורים הוותיקים קדימה".
כעיר החשופה לאיומי טילים מרצועת עזה, וכמי שספגה מטחים לאורך מבצע "שומר החומות", נושא מיגון המבנים זכה בפאנל לתשומת לב נרחבת, כשגם כאן לקידום ההתחדשות העירונית יש חשיבות גדולה. לדברי ראש העיר גלאם, "הנתון החמור הוא שמעל 25% מכלל האוכלוסייה היא ללא מיגון, כשהתקציב הנדרש למיגון יחידות הדיור באשקלון הוא 1.4 מיליארד שקלים. פניתי למדינה ואמרתי שמהסכום הזה צריך 400 מיליון שקלים לטובת מיגון האזורים שבהם אין התכנות כלכלית להתחדשות עירונית, שם משרד הבינוי והשיכון ופיקוד העורף יפעלו. את מיליארד השקלים הנוספים, אנו נפנה ליצירת תמריצים ליזמים וביחד עם קרקע משלימה נוביל אותם למגן את המבנים".
לצורך הבהול בהגנה על העורף, שותף גם עו"ד אומיד, המפציר בראש הממשלה, נפתלי בנט, לאמץ את תוכנית החירום לאומית שגיבש למיגון מבנים בישראל: "הזכות לביטחון היא זכות יסוד. במדינה שלנו מיליוני תושבים חשופים לאיומי טילים ורעידות אדמה, ואנו זקוקים בדחיפות לבניית 2.5 מיליון ממ"דים", הוא מבהיר. "גיבשתי תוכנית מקיפה לבניית כמות הנדרשת תוך שנה, וחובה לפעול עכשיו, לפני סבב הלחימה הבא".
צפו בראיון המלא עם ראש העיר אשקלון, תומר גלאם, ועם עו"ד יוסי אומיד.