הדוח השנתי 2020

"עד 2030 תהפוך ישראל למובילה בעולם בייצור חשמל מהשמש"

שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ על המהלכים לשיקום המשק בעידן הקורונה, החזון להרחבת שיתופי הפעולה עם ארה"ב תחת הנשיא ג'ו ביידן וניצול השמש הישראלית למימוש מהפכת האנרגיה בהובלתו
מערכת ice |  2
שר התשתיות ד"ר יובל שטייניץ (צילום שלומי אסולין, לע"מ)
בחודשים הראשונים של משבר הקורונה, כשהמשק הישראלי נכנס לסחרור, היה משרד האנרגיה אחד ממשרדי הממשלה הראשונים שהציע תוכנית לקידום הצמיחה במשק הישראלי – "תוכנית 100 הימים" – המבקשת לשים דגש על מעבר לשימוש מאסיבי באנרגיה ירוקה, ופיתוח שיתופי פעולה מקומיים ובינלאומיים בתחומי הגז הטבעי והחשמל.
תוכנית זו הייתה רק צעד ראשון בפעילויות המשרד להחזרת המשק למסלול, כאשר לאחרונה גיבש המשרד תוכנית מקיפה להתייעלות אנרגטית, לפיה עד 2030 כ-30% מייצור החשמל בישראל יתבסס על אנרגיה סולארית. "זהו יעד שאפתני הצפוי להציב את ישראל במקום הראשון בעולם בייצור חשמל מהשמש", מצהיר שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ. "ברור גם שמהלך שכזה מחייב התגייסות של משרדי ממשלה נוספים".
כיצד נערך המשרד בראשותך לסיטואציה המורכבת של עידן הקורונה? איזה התאמות וצעדים נעשו ונעשים?
"גם בקורונה המשיך המשרד לעבוד במרץ, ובשונה ממשרדי ממשלה אחרים הצליח לקדם צעדים המיטיבים עם הציבור כלכלית, בריאותית וסביבתית. מדובר ביציאה למכרז היסטורי להקמת תחנת הכוח הסולארית הגדולה בישראל; העברת תיקוני חקיקה שיקלו על התקנת מערכות סולאריות על גגות בתים פרטיים; השקת פיילוט לתקצוב רשויות מקומיות שיעברו מהפך להתייעלות אנרגטית בעזרת המשרד; והעברת מכרז לאגירת חשמל מפאנלים סולאריים שיאפשרו שימוש באנרגיה סולארית גם מעבר לשעות השיא של השמש. מהלכים חשובים נוספים כוללים את העברתם בכנסת של חוק 'מקורות האנרגיה', שיקל על יבואני מוצרי חשמל ויוזיל עלויות לציבור; ושל חוק הגפ"מ (גז פחמימני מעובה), שנועד להסדיר מחדש את משק הגפ"מ בישראל בהיבטים של בטיחות, רישוי וצרכנות - וזאת במטרה להגן על שלום הציבור ולשפר את רמת השירות לצרכן. 
"גם בזירה הבינלאומית עשינו צעדים משמעותיים לטובת כלכלת וביטחון ישראל – אישרנו בממשלה את הקמתו של צינור הגז ה'איסטמד' שיחבר בין ישראל לאירופה, ואני חתמתי על חוקת פורום הגז של מזרח הים התיכון, שיזמתי עם מקבילי, שר האנרגיה המצרי טארק אל מולה. באופן טבעי, הצעדים הללו לא קיבלו ביטוי מספק בתקשורת בשל המגפה שפקדה את העולם, אך אני מאמין שהם יתרמו למדינת ישראל ביציאה ממשבר הקורונה ולשנים רבות קדימה".
נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן ידוע בהשקפת עולמו הירוקה. איזו משמעות יש לכך בכל הנוגע לשיתוף פעולה ישראלי-אמריקאי?
"הנשיא ג'ו ביידן הדגיש במצע הבחירות כי ממשלו יקדם את נושאי הסביבה, וינקוט בשורה של צעדים להגבלת ההתחממות הגלובלית. כחלק מכך, הבטיח ביידן כי עם כניסתו לתפקיד יחזיר את ארה"ב להסכם פריז העוסק בהפחתת גזי חממה, ממנו פרש הנשיא היוצא דונלד טראמפ. כידוע, גם ישראל חתומה על ההסכם ומחויבת לו, ועל כן המדינות ישתפו פעולה בתחום זה.

השר יובל שטייניץ (משמאל) עם נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן צילום: שמוליק עלמני, לע"מ
"חשוב להוסיף כי לארה"ב וישראל פרויקטים משותפים רבים בתחום באנרגיה, העיקרי שבהם הוא מרכז האנרגיה המשותף שקם כחלק מהרחבת הדיאלוג בין משרד האנרגיה האמריקאי והישראלי - במטרה לקדם את הביטחון האנרגטי והפיתוח הכלכלי של ישראל וארה"ב באמצעות שיתופי פעולה במחקר ופיתוח טכנולוגיות חדשניות של חברות, מוסדות מחקר ואוניברסיטאות בישראל וארה"ב. הממשל החדש התחייב להעביר במאה הימים הראשונים לקדנציה סכום של 400 מיליון דולר לתמיכה ופיתוח באנרגיה ירוקה - דבר שיוכל להרחיב את הפעילות במרכז המשותף לשתי המדינות ויסייע בחיזוק החזון להגיע למשק אנרגיה נקי מפליטות מזהמים.
"גם 'הסכמי אברהם', שעליהם חתם ראש הממשלה בנימין נתניהו, כרכו עימם הזדמנויות רבות בתחום האנרגיה. איחוד האמירויות מתעניינת מאוד בפיתוחים הישראליים בתחום הסייבר והאנרגיה הסולארית והיא אף ביקשה להצטרף כמשקיפה לפורום הגז האזורי. גם בבחריין הביעו התעניינות ביכולות המתפתחות שלנו בתחום האנרגיה. כמובן שראוי לציין גם את כניסתה לישראל של ענקית האנרגיה שברון האמריקנית, ששברה את חרם האנרגיה הערבי ואין לי ספק שתקדם את משק האנרגיה שלנו".     
לעולם בעקבות השמש
בארה"ב, כ-40% מצריכת החשמל נובעת מאנרגיה מתחדשת. בגרמניה נרשם לאחרונה שיא של 90% צריכה יומית מאנרגיה מתחדשת. איפה עומדת ישראל ביחס אליהן?
"בישראל, בניגוד לגרמניה וארה"ב, אין ישימות נרחבת למתקני רוח ולמתקנים הידרו-אלקטריים המעניקים למדינה מגוון של אנרגיות מתחדשות שמאפשרות הגעה לאחוזים גבוהים מסך הייצור והצריכה המשקיים. מאפייניה הגיאוגרפיים של ישראל הופכים את אנרגיית השמש לאנרגיה המתחדשת הישימה היחידה, ובהתאם לכך ישראל הינה מובילה עולמית בתחום וצפויה להיות כזו גם בעתיד.  
"יש לציין כי לפי נתוני ה-IEA (ארגון האנרגיה העולמי), הדלק העיקרי לייצור חשמל בגרמניה בשנת 2019 הוא פחם, בעוד שמדינת ישראל כבר עברה את השינוי המבני המהותי לגז טבעי ובכך הובילה להפחתת זיהום מקומי ובין-לאומי כאחד כתוצאה מייצור חשמל. כיום, מקיימת רשות החשמל הליכים תחרותיים ופותחת אסדרות להקמתה של אנרגיה מתחדשת בהיקפים משמעותיים.
"בנוסף לכך, הוגדרו אסדרות פתוחות ללא הליכים תחרותיים, פושטו הליכים בירוקרטיים, הוכנה תוכנית פיתוח לרשת החשמל לשם קליטת אנרגיות מתחדשות, ניתנו תעריפים מיטיבים למערכות פוטו-וולטאיות קטנות, ואף הוסר הצורך בתשלום היטלי השבחה למתקנים בדו-שימוש. כל אלו יסייעו להגדלת היקף ייצור החשמל מאנרגיות מתחדשות ולמהפכה עתידית בשוק החשמל בישראל".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    חחחחחחח (ל"ת)
    שוש 01/2021/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    שטייניץ, ב2030 לא תהיה לתת דין וחשבון על הבלוף שהפרחת.
    נעים פרס 01/2021/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    "עד 2030 תהפוך ישראל למובילה...." פחחחחחח...
    סגור