רכב

מכה לרכבת הקלה: השותפה להקמת הקו החדש נפרדת מישראל

קומסה, החברה הספרדית שהיתה בקבוצה הזוכה להקמת הקו הכחול, עוזבת את פרויקט לשדרוג הרכבת הקלה בירושלים, זאת על רקע המשך הלחימה בישראל
מערכת ice | 
הרכבת הקלה (צילום נתח שוחט ויונתן סינדל פלאש 90)
החברה הספרדית קומסה, שזכתה יחד עם חברות ישראליות במכרז להקמת הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים, החליטה לעזוב את הפרויקט, לפי פרסום של דה מרקר. על פי הערכות, קומסה פורשת בעקבות לחצים פוליטיים שהופעלו עליה בספרד על רקע המלחמה בישראל.
קומסה הייתה חלק מהקבוצה Jtrain, שזכתה במכרז בספטמבר 2022, לפני פרוץ המלחמה. הקבוצה כללה גם את החברות הישראליות דניה סיבוס ודן. בחודש האחרון חתמו דניה סיבוס ודן על מזכר הבנות עם בנק לאומי, שייתן מימון של מיליארד שקל לפרויקט.
 
במשרד האוצר אישרו כי קומסה ביקשה לצאת מהקבוצה הזוכה, וועדת המכרזים אישרה את יציאתה לאחר שנמצא שהקבוצה עדיין עומדת בתנאי הסף. כעת, שתי החברות הישראליות נותרו ללא שותף בינלאומי, דבר שצפוי לגרום לעיכובים בהקמת הקו שתוכנן להיפתח לקראת סוף העשור.
הקו הכחול, באורך 31 ק"מ ו-53 תחנות, יהיה הקו הארוך ביותר ברכבת הקלה של ירושלים. היקף הפרויקט נאמד בכ-9 מיליארד שקל. זהו הקו השלישי שיוקם בעיר לאחר הקווים האדום והירוק.
גורמים בממשלה חוששים שעזיבת קומסה תשפיע על חברות בינלאומיות נוספות בפרויקטי תשתיות בישראל. כך, המכרז להפעלת הקווים הירוק והסגול בגוש דן נדחה פעמים רבות בשל חששות של חברות זרות, ולאחרונה הוצע לבטלו. חברות תחבורה ישראליות איימו לפנות לבג"ץ אם המכרז יבוטל.
נראה שדווקא חברות בינלאומיות חוששות מההתנהלות השערורייתית של הממשלה והאי-יציבות השוררת, בעוד חברות ישראליות מעוניינות בקיום המכרזים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה