bdi spot

המלחמה הגיעה גם לעסקים - הנתונים המדאיגים על מצב החברות בישראל

השנה הרעה של העסקים? בשנת 2023 נפתחו כ- 38 אלף חברות ועסקים, ומנגד, נסגרו 57 אלף חברות ועסקים, קיטון נטו של 19 אלף, זאת לעומת גידול נטו של 4.3 אלף חברות ועסקים ב- 2022.
בשיתוף CofaceBdi | 
יואל אמיר מנכ"ל Coface Bdi (צילום יחצ, Shutterstock)
"השנה החולפת אופיינה באי וודאות על רקע הניסיון להפיכה המשטרית וההאטה במשק. סביבת הריבית הגבוהה חונקת עסקים רבים, לצד עליות המחירים הגורמות לירידה בצריכה. כמו כן, עם פרוץ המלחמה חלה פגיעה משמעותית בתחומי פעילות רבים במשק הישראלי. בתקופה זו החברות והעסקים מתמודדים עם אתגרים רבים, ביניהם מחסור בכח אדם, ירידה בביקושים, בעיות בשינוע ולוגיסטיקה ועוד. כל אלו הביאו בסיכום שנת 2023 לעלייה משמעותית במספר העסקים שנסגרו, לצד החמרה ברמת הסיכון שבמשק. הימשכות המלחמה לצד אי הוודאות הרבה צפויים להעיב על פעילותן של החברות והעסקים במשק הישראלי גם בשנה הבאה." יואל אמיר מנכ"ל Coface Bdi.
אז מי במשק נפגע יותר?
עיקר הפגיעה באה לידי ביטוי בקרב העסקים הקטנים בשל היעדר הון עצמי ומינוף גבוה. במצב הנוכחי, התמודדות המשק ברקע המלחמה, אי וודאות, ירידת ביקושים, עליות מחירים ועליות משמעותיות בריבית - ההשפעה על העסקים הקטנים מאד משמעותית וחזקה מהשפעתה על עסקים גדולים, בעיקר בשל היעדר הון עצמי, מינוף גבוה והיעדר מצבורים כספיים.
העסקים שנסגרו בשנה החולפת הינם ממגוון תחומי פעילות במשק הישראלי ונראה כי אין ענף החסין מפני השלכות המלחמה והמציאות העסקית המאתגרת. הצלחתו של עסק טמונה בין היתר בניהול מושכל של תזרים המזומנים, הימנעות ממינוף יתר לצד גב כלכלי בעיקר בשנים הראשונות לפעילות העסק, ניהול עסקי יעיל לצד קבלת החלטות אסטרטגיות נכונות, יצירת בידול, שיווק ממוקד, יכולת מיקוח מול הספקים, ניהול סיכונים ועוד.
מגזר הבנייה
בין הענפים הבולטים שבהם עסקים רבים נקלעו לקשיים, נציין את ענף הבנייה הכולל קבלנים רבים אשר נפגעו מעליית הריבית הגוררת התייקרות של עלות המימון, לצד קשיים בהחזר הלוואות ומשכנתאות, וכן התייקרות חומרי הגלם. בנוסף עצירה של פרויקטים רבים כתוצאה ממחסור מהותי בכח אדם ובעובדים זרים.
מגזר המסחר
במגזר המסחר שגם חודשי טרום המלחמה היו לא קלים ותהליך המשך הפגיעה בענפים רבים נבעו מתנועת לקוחות דלה או אפסית, עקב הימנעות מיציאה מהבתים מחד ועשרות אלפי מפונים בישובי העוטף מאידך, לצד האווירה הכללית שאיננה בכיוון של "קניות" ובילויים. ענפים אלו כוללים: אופנה והנעלה, רהיטים וכלי בית, מוצרי חשמל  וסלולר, ציוד משרדי ועוד. כמו כן, ההאטה במגזר הבנייה משפיעה על תחומים משלימים, כגון: קרמיקה וכלים סניטריים, ענף המיזוג הביתי, מוצרי בנייה ועוד. למעט ביצוע רכישות מתוכננות של מוצרי יסוד וצריכה בסיסיים דוגמת מזון, תרופות, היגיינה ופארם, נראה כי יצר השופינג בקרב הציבור דוכא משמעותית לנוכח המלחמה, ובהתאם היקף הרכישות הספונטניות והרגשיות פחתו.
מגזר השירותים
הרעה במצבם של עסקים רבים במגזר השירותים. בין בענפים שנפגעו באופן משמעותי נציין את: בתי קפה ומסעדות, שירותי בידור ופנאי, שירותי הובלות, שירותי טיפוח ויופי, סוכנויות נסיעות, שירותי שמירה, אבטחה וניקיון ועוד.
מגזר התעשייה והחקלאות
במגזר התעשייה והחקלאות אנו עדים למחסור חמור בכוח אדם המשמש את ענף החקלאות אשר חלק לא מבוטל ממנו ממוקם באזורי הדרום והצפון, הסמוכים לאזורי הלחימה. זאת לצד ירידה בקווי הייצור של חלק מהמפעלים, וכן התמודדות עם ירידה בביקושים.
 
הערכת מספר חברות ועסקים שנפתחו ונסגרו בשנים האחרונות
(באלפים)

מספר חברות ועסקים נטו שנוספו למשק בכל שנה (באלפים)
מדד הסיכון של כלל המשק
מבחינת מדד הסיכון העסקי של המשק הישראלי בשנים האחרונות ישנה מגמת עלייה ברמת הסיכון. בשנה החולפת המשק מתמודד עם אירועים ואתגרים רבים, ביניהם מלחמת "חרבות ברזל" ואי וודאות, זאת לאחר שגם בשנת 2022 נרשמה עלייה ברמת הסיכון.
מדד הסיכון העסקי של החברות והעסקים משקלל בתוכו, בין היתר, את הפרמטרים הבאים: הכנסות, ותק, מספר מועסקים, חוות דעת עסקית של לקוחות, חוות דעת עסקית של ספקים, מוסר תשלומים, מבנה הון והתחייבויות, מגמת רווחיות, מצב עסקי של חברות קשורות ועוד פרמטרים שונים.
(בשיתוף CofaceBdi)
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה