גיל שוויד: המתכנת שהקים את צ'ק פוינט וזכה בפרס ישראל

הוא מתכנת מגיל 13, חתום על חומת האש המודרנית למחשבים, וחושב שאקזיט זה לא מהלך שחובה לקדם בעדיפות ראשונה. מי אתה גיל שוויד? 
מערכת ice | 
גיל שויד מנכ"ל צ'ק פוינט (צילום פלאש 90)
גיל שוויד, יליד 1968, הוא מתכנת ויזם ישראלי, ממקימי חברת צ'ק פוינט (Check Point) ומי שנחשב לממציא חומת האש המודרנית למחשבים. בשנת 2018 היה לזוכה הראשון בפרס ישראל בתחום היזמות והחדשנות. הונו, נכון לראשית 2023 (על פי המגזין פורבס) מוערך ב-4.4 מיליארד דולרים ומדרג אותו גבוה גבוה ברשימת האישים העשירים בישראל.
ביוגרפיה עסקית
שוויד נולד לאסתר ודן, וגדל בירושלים לצד שלושה אחים. הוריו התגרשו כשהיה בן 6. שוויד התחיל לתכנת כבר בגיל 13, כשאת המשיכה לתחום המחשבים ירש מאביו. במקביל ללימודיו בתיכון נרשם גם ללימודי מדעי המחשב באוניברסיטה העברית. בצבא הוא שירת ביחידת 8200 היוקרתית של חיל המודיעין, ועם שחרורו מהשירות, הצטרף לחברת הסטארטאפ הישראלית אופטרוטק (כיום אורבוטק), כמפתח תוכנה.
בשנת 1993 ייסד שוויד את צ'ק פוינט טכנולוגיות תוכנה בע"מ, יחד עם שלמה קרמר, חברו ליחידה הצבאית, ומריוס נכט, עמיתו באופטרוטק – חברה שזכתה למוניטין עולמי. פריצת הדרך נעוצה בפטנט שהמציא ורשם שוויד שהיווה את הבסיס לגרסה הראשונה של  FireWall1 – מערכת ניטור וחסימת התקשרויות בלתי רצויות לרשת התקשורת או מחשב בודד – מוצר שעשה מהפכה בעולם המחשבים. החברה יצאה להנפקה בנאסד"ק בניו יורק בשנת 1996. 
בריאיון ל"כלכליסט" בהתייחס שוויד למהלכי האקזיט והודה כי "זה לא החלום שלי ומעולם לא היה החלום שלי. פעם בסביבות שנת 2000 היו לי הרבה ויכוחים. העמדה שלי היתה לא לעשות אקזיט, ואחרים אמרו שכן". לדבריו, "בסוף חברות נמכרות משלוש סיבות: או שמציעים להן להן סכום כסף שבאמת אי אפשר לסרב לו, ואז צריך לעשות את מה שנכון לבעלי המניות; או שחברה נקלעת לצרות מאוד גדולות והיא מבינה שלא תצליח לשרוד בעצמה; או שאלה שמובילים את החברה התעייפו, וכך זה באחוז מאוד ניכר מהאקזיטים. אין מי שיוביל את החברה לשלב הבא, ואז הם מעדיפים למצוא לחברה בית במשפחה גדולה יותר".
בראיון אחר ל"דה מרקר" סיפר מדוע לא רואים אותו בהשקות ואירועים נוצצים: "אין לי חברים כאלה שמכנים אליטות, אני נמצא בהיי-טק כי אני לא רוצה להיות חלק מהביצה הזאת. לא מעניין אותי לרכוש חברת סלולר ענקית בעסקה ממונפת. מה שאני אוהב לעשות זה לנהל חברה טכנולוגית".
בהתאם למשנה הזו, משמש כיום שוויד כיו"ר ומנכ"ל צ'ק פוינט ומחזיק בכ-20% ממניותיה. שווי השוק של החברה עומד נכון לאפריל 2022 על סכום של מיליארד דולרים. בראשית 2023 הודיע שוויד כי יפרוש מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט, וישמש כיו"ר החברה. 
פעילות חברתית
שוויד נשוי בשנית (לעו"ד מיטל דנינו), ואב לשישה ילדים – שלושה מנשאיו הראשונים לחמוטל איינהורן ושלושה מנישואיו השניים. הוא מקפיד להיות מעורב בפעילות חברתית ובין היתר נמנה על מועצת המנהלים של אוניברסיטת תל אביב אף וקיבל ממנה ומהטכניון תואר דוקטור לשם כבוד. כמו כן הוא משמש כיו"ר עמותת יכולות, הפועלת לצמצום שיעורי הנושרים מבתי ספר  ולהגדלת שיעור הזכאים לתעודת בגרות בקרב תלמידים בפריפריה. ב־2018 הוענק לו גם פרס ישראל ליזמות וחדשנות, על ידי נפתלי בנט ששימש אז כשר החינוך.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה