משפחת זלקינד: מבית חרושת לייצור שנאים לאחת החברות הבכירות במשק

מי הם משפחת זלקינד? מבית חרושת לייצור שנאים ומוני חשמל, צמחה קבוצת אלקו לאימפריה עסקית שחולשת על נדל"ן, גז, קמעונאות, תקשורת ותחבורה. 
מערכת ice | 
מיכאל ודניאל זלקינד (צילום ישראל הדרי)
משפחת זלקינד היא מהמשפחות העשירות בישראל ובעלת השליטה באלקו, מחברות ההחזקה הגדולות במשק. הונה של המשפחה, מוערך בסכום של כ-2 מיליארד דולרים.
הדור המייסד
משפחת זלקינד התגוררה ופעלה בגרמניה ובשנת 1933 הגיעה לישראל בעקבות עליית הנאצים לשלטון. בסוף שנות ה-40, ייסד אבי המשפחה, אלכסנדר זלקינד, את חברת "חרושת אלקטרו מכנית ישראלית", שלימים הוחלף שמה לשם המקוצר "אלקו". בראשית דרכה בתמקדה החברה בייצור שנאים ומוני חשמל, כמו גם בייצור מכשירי חשמל נוספים.
הדור השני
גרשון זלקינד (יליד 1928), בנו של אלכסנדר, התחנך בגימנסיה הרצליה, שירת בהגנה ובצה"ל במלחמת העצמאות. בהמשך, למד במכון הטכנולוגי של ציריך, שם קיבל תואר מוסמך בפיזיקה גרעינית. ב-1955 הוא שב לישראל וחבר לעסק המשפחתי.
בשנת 1970 קיבל גרשון זלקינד את המושכות בחברה והצעיד אותה לעידן חדש. נקודות ציון מרכזיות בהתפתחותה: רכישה מלוא החזקותיה של דינסקונט השקעות בחברת אלקו (1987); רכישת יתרת מניות אלקו מידי כונס הנכסים של חברת דנות (1988); ובעיקר שינוי אופיה של החברה, במהלך מקיף שהפך את אלקו לחברת החזקות משגשגת.
הדור השלישי
גרשון זלקינד נפטר ב-2017 כשהוא בן 87. במועד זה עמד שוויה של החברה על כ-2.5 מיליארד שקלים. דמותו עמד במוקד הספר "באומץ ובנחישות –  סיפורו של גרשון זלקינד" מאת ההיסטוריון והביוגרף, פרופ' יוסי גולשטיין. את דרכו של גרשון זלקינד בחברה, ממשיכים שני בניו דני בן ה-61 ומייקי (מיכאל) בן ה-55, המנהלים במשותף אלקו. בת נוספת, ד"ר דפנה ססלר, אינה שותפה בניהול החברה.
נכון להיום פועלת אלקו בעיקר באמצעות ארבע חברות בנות ציבוריות. מדובר על אלקטרה בע"מ, אלקטרה נדל"ן, אלקטרה מוצרי צריכה וסופרגז. לצרכן הישראלי היא מוכרת גם בזכות רשתות השיווק שקם אלקטריק, מחסני חשמל, יינון ביתן ומגה שבבעלותה. חברה גדולה נוספת אשר שייכת באופן חלקי למשפחת זלקינד (דרך "דיסקונט השקעות"), היא סלקום.
בראשית העשור נכנסה אלקו גם לתחום התחבורה. ב-2021 היא רכשה 51% מחברת ההיסעים אפיקים, ובאותה השנה רכשה גם את הבעלות באגד תעסוקה בעסקה המוערכת בכ-200 מיליון שקלים. בראשית 2022 פורסם כי אלקטרה מוצרי צריכה חתמה על מזכר הבנות עם קמעונאית המזון הצרפתית קרפור, לפתיחת רשת שיווק בישראל. שווי השוק של אלקו, עומד על 7.6 מיליארד שקלים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה