שי אגסי: המייסד השנוי במחלוקת של בטרפלייס

הרבה לפני שהמכוניות של טסלה גדשו את הרחובות, הוא התראיין ברחבי העולם והסביר שרכבים חשמליים זה העתיד. המיזם שהקים אמנם התרסק, הוא עדיין אחד השמות המזוהים ביותר עם עולם האוטו-טק הישראלי. פורץ דרך או פנטזיונר, מי אתה שי אגסי?

מערכת ice | 
שי אגסי (צילום מרים אלסטר פלאש 90)
שי אגסי, יליד 1968, הוא יזם ואיש עסקים ישראלי, המייסד של חברת בטרפלייס (Better Place). הונו של שי ושל אביו ראובן מוערך בכ-600 מיליארד דולרים בקירוב. 
ביוגרפיה עסקית
אגסי נולד וגדל ברמת גן, הבכור מבין שלושת ילדיהם של ראובן ופולי. בנעוריו עבר עם משפחתו לארגנטינה עקב עבודתו של אביו שהיה נציג חברת תדיראן ביבשת הדרום אמריקאית. כשחזר ארצה החל ללמוד בטכניון כבר בגיל 15. במהלך לימודיו נפצע קשה בתאונת דרכים, כשנפגע על ידי אוטובוס. בשל פציעתו קיבל פטור מגיוס לצה"ל. לאחר ההחלמה שב ללימודים ובגיל 22, סיים תואר ראשון במדעי המחשב. לאחר מכן בחר אגסי להתנדב לצה"ל ושירת במסגרת חיל המודיעין.
עם השחרור מצה"ל הקימו שי וראובן אגסי את קוויקסופט  חברה שעסקה בשיווק תוכנה למחשבי מקינטוש. באמצע שנות ה-90 פיתחה החברה "מנהל" – תוכנה להנהלת חשבונות, ואת מערכת ההפעלה "טופמנג'". בסוף אותו עשור ייסד אגסי את  Top Tier  חברת הזנק שעסקה בפיתוח טכנולוגיה אשר קישרה בין נתונים במערכות מידע ויצרה בסיס לפורטל ארגוני.
החברה, שפעלה בראשיתה ממרתף בית הוריו של אגסי ברעננה, הצליחה לבנות לעצמה שם גם מעבר לים: חברת התוכנה הגרמנית SAP, רכשה 95% ממנה בכ-400 מיליון דולרים. גם תוכנת "מנהל" סידרה לאגסי סכום נאה, כשנקנתה על SAP ב-7.5 מיליון דולרים. השידוך בין אגסי ל-SAP עלה מדרגה ב-2006, כשהיה לחבר הדירקטוריון הראשון החברה שאינו גרמני ומונה לטכנולוג הראשי שלה.
באותה התקופה החליט אגסי לקחת את העניין שלו בתחום הרכב החשמלי צעד קדימה, הוא סיים את דרכו ב-SAP והחל להתמקד בפיתוח טכנולוגיות לכלי רכב חשמליים. ב-2007 יחד עם עידן עופר מהחברה לישראל, בישר אגסי על השקת המיזם בטרפלייס, המתמקד במערך הטענה והחלפת סוללות להנעת מכוניות חשמליות   והוביל אותו ממשרת המנכ"ל. למרות הציפיות, ולאחר ששיתוף הפעולה עם חברות דוגמת רנו וניסאן לא התרומם, חוותה בטרפלייס מ-2010 הפסדים קשים. באוקטובר 2012 הופסקה כהונתו של אגסי כמנכ"ל, ולאחר מכן התפטר מדירקטוריון. במאי 2013 הודיעה החברה על פשיטת רגל.
קריסתה של בטרפלייס, בה הושקעו לפי הדיווחים מיליארדי שקלים, הפכה את אגסי לדמות שנויה במחלוקת. יש הרואים בו פורץ דרך, עבור אחרים הוא מגלומן שהעמיד מטרות מופרכות שלא ניתן היה להגשים. מה שבטוח, אגסי בנה לעצמו מוניטין חובק חולם. בשנת 2003 בחר בו CNN כאחד מ-20 האישים המשפעים ביותר על הכלכלה הגלובלית; ב-2009 הוא נכלל ברשימה היוקרתית של מגזין TIME כאחד מעשרת השמות הבולטים של עולם המדע.
היום, על פי הפרסומים, משמש אגסי כיו"ר חברת MAKALU OPTICS הפועלת מפארק המדע ברחובות. החברה מפתחת ליידאר חדש מדור רביעי שפועל בארבעה ממדים ומיועד למגוון כלי רכב עם יכולות אוטונומיות, ממכוניות ועד רחפנים. 
בשנת 2022 נישא אגסי בשנית, כשהתחתן עם תמי חוטובלי.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה