כסף וצרכנות

תווי המזון תקועים לקראת פסח: זה הסכום שעומד על הפרק

פתחון לב: 150 מיליון שקלים מתקציב תווי המזון משנת 2023 לא חולקו בשל מניעה משפטית; משרד המשפטים: "אין מניעה, הרזרבות הועברו לשנת התקציב הנוכחית, יו"ר הוועדה: "דיון נוסף שנציג שמשרד הפנים האחראי על הנושא לא מגיע לדיון לספק הסברים. יש להשיב את 300 מיליון השקלים שהוקצו לתווי המזון וקוצצו בתקציב האחרון"
מערכת ice | 
פתחון לב (צילום צילום מסך אתר פתחון לב)
הוועדה המיוחדת לטיפול בשורדי השואה קיימה הבוקר (רביעי) דיון מיוחד, כחלק מההיערכות לחג הפסח, בנושא ביטחון תזונתי והפגת בדידות בקרב שורדי שואה וזקנים. בפתח הדיון אמרה יו"ר הוועדה, ח"כ מירב כהן: "השלכות המצב והמלחמה, נוגעות בכל אדם, ושורדי שואה וזקנים, חשופים ליותר קשיים שנובעים מהמצב.
על פי דו"ח הביטוח הלאומי מדצמבר 2023, 30.9% מכלל הבוגרים בישראל נמצאים באי ביטחון תזונתי. מדובר על עלייה של 16% באי ביטחון תזונתי בקרב משפחות, בהשוואה ל2021. זהו נתון דרסטי ונורת אזהרה, והיינו מצפים שלאור הנתונים האלה התקציבים יעלו, אך בפועל בוצעו קיצוצים רוחביים"
 
"בדצמבר האחרון, המועצה הלאומית לביטחון תזונתי כינסה צוות בין-מגזרי ובין-משרדי מיוחד, שגיבש שורת המלצות ייעודיות להתמודדות מיידית עם התגברות התופעה בשעת החירום. ההמלצות נמסרו לשר הרווחה לפני למעלה מחודש אבל לא קיבלו כל התייחסות, וייתכן שהיו מסייעות בצמצום התופעה אם היו מיושמות", הוסיפה יו"ר הוועדה.
ח"כ ירון לוי: אין מאגר ברשות המקומית שיודע לתכלל את כל המצב, וברשויות אין תמיד מספיק כוח אדם כדי לחלק את סלי המזון. קרו מקרים רבים שחילקנו סלי מזון ותווים לאותם אנשים בזמן שלאחרים לא הגענו, כי לא היו לנו את המידע עליהם. נציגת המוסד לביטוח לאומי החוקרת רינה פינס: אחרי החגים נצא עם מחקר מקיף בנושא אי בטחון תזונתי לשנת 2023. כ-31 אחוז מכלל הבוגרים הנמצאים באי בטחון תזונתי בישראל משמעותם כמעט 2 מיליון איש.
עו"ד בקי כהן קשת מהפורום למאבק בעוני: הנושא הזה לא היה בראש סדרי העדיפויות בתקציב האחרון שעבר. המיזם לביטחון תזונתי תוקצב בתקציב האחרון ל-28,000 משפחות בלבד ובלא תוספת סכום לאור העלייה ביוקר המחייה. וכן תווי המזון של משרד הפנים קוצצו ב- 300 מיליון שקלים לעומת הסכום שאושר בתקציב הדו שנתי במאי 2023 . ובנוסף התווים לא יחולקו לפני חג הפסח. המספר של אנשים שזקוקים לסיוע באוכל הוא כ"כ גדול, ואפשר היה למצוא פתרונות שיתנו מענה, לפחות לחלק מהאנשים.
אלי כהן, מנכ"ל פתחון לב: מפרויקט עם תקציב של מיליארד שקלים שיועד לתווי המזון, נותרנו עם 300 מיליון שקלים בלבד. 91 מיליון שקלים מהפעימה הקודמת כבר חולקו. בג"צ מונע חלוקה של 150 מיליון שקלים מתקציב 2023. מי שמבקש להעביר את אחריות החלוקה ממשרד הפנים למשרד הרווחה, גוזר עיכוב משמותי בהמשך הפעלת המיזם. יש רשויות שלא העבירו אלינו את הנתונים ולכן לא קיבלו את התווים.
נציגת משרד המשפטים הדיל יונס הגיבה לדברי מנכ"ל פתחון לב: חלוקת התווים לשנת 2023 לא הושלמה בעיקר בשל המלחמה ושום דבר לא מתעכב בשל משרד המשפטים או בג"צ. התקציבים שנותרו מהשנה הקודמת הועברו ע"י ועדת הכספים לשנה הנוכחית. הדיונים המשפטיים על הקריטריונים במשרד ממתינים להמלצות של פורום המנכ"לים הבינמשרדית לצורך חלוקת התווים של שנת 2024.
לסיכום יו"ר הוועדה העירה כי זוהי פעם נוספת שמשרד הפנים, שאחראי על אופן ניהול וחלוקת תווי המזון, לא שולח נציג לדיונים. "מבקשת מהמשרד לפרט האם יוכל לממש את התקציב עוד לפני החג, עכשיו שאנחנו יודעים שהרזרבות משנה קודמת הועברו ואין מניעה משפטית לחלקם". מהמשרד לשוויון חברתי ביקשה היו"ר לבדוק אפשרות לתמיכה בארגונים החברתיים שתקציבם קוצץ בתקציב האחרון.  מהמוסד לביטוח לאומי ביקשה ח"כ כהן לעשות מעקב תדיר יותר של מספר הנזקקים והסובלים מאי בטחון תזונתי.
לבסוף, קראה יו"ר הוועדה להשיב את התקציב לביטחון תזונתי על סך 300 מיליון שקלים שקוצץ: "כל הבקשה שלנו שהקריטריונים יהיו שוויוניים והסיוע יגיע ליעדו של כל מי שרעב. לא ראוי בעת כזאת ובתקופה כלכלית קשה  לקצץ בדבר כזה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה