כסף וצרכנות

התגמשות עם פושטי רגל והלוואות משופרות: ההקלות המגיעות לישראלים בתקופת המשבר

בבנק ישראל הודיעו על שורת הקלות מול הבנקים שיסייעו כלכלית לאזרחים הישראלים במשבר הקורונה. בין ההקלות: הפחתת עמלות, קבלת הלוואה לכל מטרה במשכון דירה, ושירות דיגיטלי משודרג
שרון טל |  2
בנק הפועלים, בנק מזרחי טפחות, בנק דיסקונט
הסגר השני צפוי לעלות למשק הישראלי כ-35 מיליארד שקל, מה שצפוי להשפיע על המערכת הפיננסית ועל מצבם הכלכלי של האזרחים ובעלי עסקים קטנים. נוכח הקשיים הצפויים, פרסם בנק ישראל פרסם סדרת הקלות, שיסייעו לאזרחים כלכלית במשבר הקורונה. להלן 10 הקלות ופתרונות שמציע בנק ישראל. 
1. הלוואות לכל מטרה
בנק יהיה רשאי להעניק הלוואה לכל מטרה במשכון דירה (כלומר, הרחבת המשכנתא הקיימת של הלקוח, שלא לצורך רכישת דירה), במימון עד 70%. מתן ההלוואה בהתאם להקלה זו יהיה כפוף להצהרת הלווה, לפיה החריגה משיעור מימון של 50% אינה למטרת רכישת דירה נוספת (דירה להשקעה). בבנק ישראל מדגישים כי כי מתן האשראי יעשה בהתאם להערכת הסיכונים והשיקולים העסקיים של הבנק, בכל מקרה לגופו.
2. הגדלת מסגרות האשראי בעובר ושב של לקוחות הבנקים בנקים יוכלו להגדיל את מסגרת האשראי של הלקוח, על מנת שיוכלו לכבד חיובים של לקוחות שחורגים מתקרת האשראי שהועמדה להם ערב המשבר, בהתאם לשיקול העסקי של הבנק ובתום ניתוח סיכונים. במסגרת זאת, הוראת תשלום או העברה בנקאית תיחשב כבקשת לקוח להגדלת מסגרת האשראי.
3. דחיית תשלומי הלוואות לקוחות הבנקים יוכלו לדחות, ללא שיקול דעת הבנק, הלוואות מסוג משכנתא והלוואה צרכנית עד 100,000 ,₪ ולדחות הלוואות עסקיות, בכפוף לשיקול דעת הבנק. הדחיה נועדה לסייע ללקוחות ששילמו את ההלוואות לפני המשבר כסדרן, ואשר נקלעו למצוקת נזילות בעקבות המשבר.
4. הגדלת סכום הפקדת שיקים בדיגיטל כדי להימנע מהגעה לסניף, סכום הפקדת הצ'ק באפליקציה הבנקאית הוגדל מ-20 ל-50 אלף שקל.
5. ביטול הוראות קבע מרחוק ללא הגעה לסניף הבנק
הלקוחות יכולים לבטל חיובי הוראות קבע או הרשאה לחיוב חשבון בטלפון ולא רק באמצעות הודעה בכתב.
6. הצטרפות לחברת אשראי ללא הגעה פיזית לסניף
במטרה לצמצם את הצורך ביציאה מהבית בתקופה זו, הבנקים/חברות כרטיסי האשראי יוכלו לשלוח הודעה ללקוחות שטרם הצטרפו לשירות קבלת מידע וביצוע פעולות בערוצים הישירים - אתר אינטרנט, אפליקציה, מוקד טלפוני - המציעה להם להצטרף לשירותים אלה. במידה והלקוחות מעוניינים להצטרף, ינחו אותם כיצד לבצע זאת, גם אם הם לא חתמו על ההסכם הנדרש לצורך כך.
ההצטרפות תבוצע ללא צורך להגיע לחתימה על הסכם ההצטרפות בסניף, אלא ניתן לחתום על ההסכם באמצעות מגוון ערוצים ישירים שהתאגיד מעמיד לרשות הלקוחות. כמו כן, על מנת לסייע ללקוחות אשר אין ברשותם כרטיס חיוב להתנהל בתקופה זו, הבנקים/חברות  כרטיסי האשראי רשאים לשלוח להם הודעות בערוצים הישירים על מנת להציע להם להנפיק עבורם כרטיס חיוב. בנוסף, לקוחות יכולים לחתום הסכם לקבלת הלוואה באמצעות מתן הסכמתם לעסקה זו בטלפון.
7.משיכת קצבאות הביטוח הלאומי באמצעות כרטיס דביט שיישלח ללקוח
ללקוחות מקבלי קצבאות, אשר אין ברשותם כרטיס חיוב ונוהגים למשוך את הקצבאות באמצעות שירותי הקופה בסניף, הבנקים שולחים כרטיסי חיוב מיידי (דביט) במטרה לאפשר להם למשוך את הקצבה מכל מכשיר כספומט, ללא צורך בהגעה לסניף. הלקוחות  יוכלו  להיעזר  בכרטיס  החיוב  המיידי  גם  לצורך  ביצוע  עסקאות  מרחוק (באמצעות הטלפון או האינטרנט), ככל שיידרשו לכך.
8.הקלות בקבלת אשראי ללקוחות בהליכי חדלות פירעון/פשיטת רגל.
לקוחות לקוחות המצויים בהליכי פשיטת רגל וחדלות פירעון המעוניינים להנפיק כרטיס דביט ולהצטרף לשירות המאפשר ביצוע פעולות בחשבון דרך אתר האינטרנט / האפליקציה של הבנק, יוכלו לעשות זאת ללא צורך בקבלת אישור פרטני מהנאמן.כמו כן, לקוחות שהוטלה עליהם הגבלה משימוש בכרטיס חיוב מכוח חוק ההוצאה. לפועל, יוכלו לקבל כרטיסי דביט גם במקרים בהם יש להם מסגרת אשראי בחשבון.
9.הוזלת עמלות על פעולות בחשבון 
הפיקוח על הבנקים הורה לבנקים להוזיל שורת עמלות. במסגרת זאת, יוחל פטור מדמי חיוב חודשיים על כרטיס דביט. כמו כן, עמלת פקיד טלפוני תופחת מ-6 שקל ל-2.5 שקל. עמלת מכתב התראה של עורך דין – העמלה בגין מכתב זה, שנועד להתריע בפני הלקוח על יתרת חובו בטרם הבנק/חברת כרטיסי האשראי מעבירים את הטיפול בחוב לערכאות משפטיות, נעה בין 147 שקל ל-200 שקל, והופחתה לסכום מרבי של 50 שקל. הוזלת עמלות אלו תהיה בתוקף ל – 6 חודשים, בין התאריכים 13.10.20-13.4.21.
10.הקלות בגביית חובות
הפיקוח על הבנקים הנחה את הבנקים וחברות האשראי להימנע מנקיטת הליכים משפטיים ככל האפשר מול החייבים ולנסות לגבות את התשלומים בפריסה רחבה יותר.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    צפון
    מומו 10/2020/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ומה עם אזרחים שעברו מסע חנק כלכלי במסגרת הליך פשיטת רגל והובטחו חיים נורמלים אחרי...אבל מסע החנק נמשך.והם מנועים מלקבל משכנתא.הלוואה..כרטיס אשראי ואפילו מסגרת אשראי רק לאחר עוד שנתיים או שלוש...איפה החיים הנורמלים שהובטחו דווקא במצב שלנו היום....זה עוד עוול על עוול
    סגור
  • 1.
    איזה חארטה כל זה היה כבר לפני (ל"ת)
    משה 09/2020/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור