כסף וצרכנות

חוק החזר מקדמה בשל ביטול אירוע - המדריך המלא: מה עליכם לעשות ואיך לא תיפגעו?

מה קובע החוק בעקבות משבר הקורונה? על אלו אירועים זה חל? מהן זכויותיי אם בעל האולם מסרב לנהל מו"מ לתיאום אירוע חדש ובאילו מקרים ניתן לתבוע פיצוי לדוגמא בבימ"ש לתביעות קטנות? המועצה לצרכנות עם כל התשובות
כפיר אדר | 
אולם אירועים (צילום pixabay)
במועצה הישראלית לצרכנות מתקבלות תלונות רבות נגד בעלי אולמות אירועים שמסרבים להשיב לצרכנים את המקדמות עבור אירוע שבוטל בעקבות משבר הקורונה. רק בראשון בינואר 2021 נכנס לתוקף חוק החזר מקדמה בשל ביטול אירוע (נגיף הקורונה החדש) תשפ"א – 2020 המחייב את בעל האולם להשיב למזמין את כספו ומגביל את דמי הביטול שבעל האולם רשאי לגבות מהמזמין. 
כעת, לכל מי שעדיין לא הבין את הנושא לעומק, המועצה פרסמה שורה של שאלות ותשובות על החוק החדש ומכתבי התראה לדוגמה לבעל אולם המסרב להחזיר למזמין את כספו. ראשית - על אלו אירועים חל החוק? אירוע משפחתי, או אירוע פרטי באולם שמחות, או גן אירועים, או עסק אחר לאירועים שאמור היה להתקיים החל מיום 12.3.20 ואילך ובוטל בעקבות איסורים והגבלות שנקבעו בהחלטות הממשלה בשל התפשטות נגיף הקורונה.
מה קובע החוק במקרה של ביטול אירוע עקב הגבלות או איסורים שפורסמו בשל משבר הקורונה? במקרה שאירוע בוטל עקב איסורים, או הגבלות שנקבעו בדין, המזמין ובעל האולם ינהלו משא ומתן בתוך חודשיים מהמועד המקורי ועד ליום 1.3.21, לפי המאוחר, במטרה לתאם מועד חדש לאירוע שיתקיים בתוך חמישה חודשים מהמועד המקורי ועד ליום 1.6.21, לפי המאוחר. נטל ההוכחה שהתנאים לאירוע החדש הוצעו בתום לב – יחול על מפעיל האולם.
האירוע נדחה למועד אחר אבל גם הוא בוטל בשל הגבלות, או איסורים שפורסמו בעקבות התפשטות הנגיף. מהן זכויותיי? במקרה שהאירוע החדש גם בוטל בשל הגבלות, או איסורים, בעל האולם מחויב להשיב למזמין את המקדמה ששילם בתוך חודש מהמועד המתוכנן לאירוע. בעל האולם לא רשאי להפחית מהמקדמה סכום כלשהו למעט תשלום עבור הוצאות מיוחדות. המועצה לצרכנות ניסחה עבורכם הצרכנים מכתב התראה לאולם האירועים בדרישה להשבת המקדמה. 
מהו סכום ההוצאות המיוחדות? הסכום שבעל האולם הוציא עבור מפגש שמטרתו בחירת המזון והמשקאות שיוגשו באירוע כמפורט בחוזה ושאינו עולה על 2,000 שקל, או הסכום שיתקבל ממכפלת מחיר המנה לאדם שנקבעה בחוזה כפול מספר המשתתפים במפגש  לפי הנמוך. דוגמה: מחיר המנה עמד על 400 שקל והשתתפו 6 איש בפגישת הטעימות: ההוצאות המיוחדות עומדות על 2,400 שקל אולם בעל האולם רשאי לגבות סכום של עד 2,000 שקל.
מהן זכויותיי אם בעל האולם מסרב לנהל משא ומתן במטרה לתאם מועד חדש, או קיים משא ומתן שלא בתום לב? במקרה שבעל האולם מסרב לנהל משא ומתן עם המזמין, או קיים משא ומתן שלא בתום לב, על המזמין לפנות בכתב לבעל האולם בדרישה להשבת המקדמה ובעל האולם מחויב להשיב את המקדמה למזמין בתוך חודש ממועד הפניה בכתב. בעל האולם אינו רשאי להפחית מהמקדמה סכום כלשהו למעט תשלום עבור הוצאות מיוחדות (ראו הסבר מעלה). המועצה לצרכנות ניסחה עבורכם מכתב התראה לאולם האירועים בדרישה להשבת המקדמה. 
קיימנו מו"מ אבל לא הצלחנו לתאם מועד חדש, או החלטתנו שלא לנהל מו"מ עם בעל האולם במטרה לתאם מועד חדש כי זה כבר לא רלוונטי. כיצד עלינו לפעול? החוק קובע כי על המזמין לפנות בכתב לבעל האולם בדרישה להשבת המקדמה ובעל האולם מחויב להשיב את המקדמה למזמין בתוך חודש ממועד הפניה בכתב ואינו רשאי להפחית מהמקדמה סכום כלשהו למעט: דמי ביטול בסך של עד 3,000 שקל ועד 5% ממחיר האירוע שנקבע בחוזה ותשלום עבור "הוצאות מיוחדות" בסכום של עד 2,000 שקל (ראו הסבר מעלה). המועצה לצרכנות ניסחה עבורכם מכתב התראה לאולם האירועים בדרישה להשבת המקדמה.
שלחנו מכתב דרישה להחזר כספי ובעל האולם לא החזיר לנו את המקדמה בתוך חודש ממועד משלוח המכתב – מה קובע החוק? במקרה שבעל האולם לא השיב למזמין את כספו בתוך חודש מיום הדרישה, בית המשפט רשאי לפסוק לטובת המזמין פיצוי ללא הוכחת נזק בסכום של עד 10,000 שקל.
בחוזה עליו חתמתי עם האולם אני לא זכאי להחזר כספי במקרה של ביטול אירוע ע"י בעל האולם. האם החוק חל גם במקרה זה? הוראות החוק גוברות על האמור בכל דין או בחוזה לעניין המקדמה, למעט במקרה שבו האירוע המקורי בוטל והצדדים הגיעו להסכמה ביניהם לעניין החזר המקדמה לאחר 12.3.20 ובתנאי שההסכמה הייתה מפורשת, בכתב ובנפרד מכל הסכמה אחרת בין הצדדים.

בטרם כניסת החוק לתוקף (1.1.21) הסכמנו על מועד חדש לאירוע שגם הוא בוטל בשל המגבלות. האם אנחנו זכאים להחזר המקדמות? במקרה שבטרם כניסת החוק לתוקף (1.1.21) הסכמתם על מועד חדש לאירוע וגם מועד זה בוטל בעקבות הגבלות או איסורים, על בעל האולם להשיב למזמין את המקדמה עד ליום 1.2.21 ואינו רשאי להפחית סכום כלשהו למעט הוצאות מיוחדות של עד 2,000 שקל. המועצה לצרכנות ניסחה עבורכם הצרכנים מכתב התראה לאולם האירועים בדרישה להשבת המקדמה.
לתשומת ליבכם, סכום התביעה המקסימלי אותו תוכלו לתבוע בבית המשפט לתביעות קטנות קבוע בצו בתי המשפט (שינוי סכום התביעה בתביעות קטנות) התשס"ח – 2008 ועומד החל מינואר 2021 על סך של 33,800 שקל. האגרה בבית המשפט לתביעות קטנות עומדת על סכום של 1% מסכום התביעה, אך לא תפחת מ – 50 שקל.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה