כסף וצרכנות

צריכת הדלק ירדה? הרכבים החשמליים הועילו, אך רכבי השטח המשפחתיים העלו אותה בחזרה

רכב SUV צורך בממוצע 20% יותר דלק לקילומטר מרכב פרטי רגיל. מ-2010 ועד היום נוספו לכבישי העולם כ-230 מיליון רכבים כאלה, שקיזזו את הירידה בצריכת הדלק בשל המעבר לרכבים חשמליים והיברידיים. העתיד לא נראה כרגע ירוק יותר
רועי בהריר-פרל | 
רכבים (צילום מסך יוטיוב)
העובדה שבשנת 2020 נמכרו יותר רכבים חשמליים מאי פעם לא ממש הביאה לירידה בתצרוכת הדלק לכלי רכב ברחבי העולם. הסיבה לכך פשוטה מאוד: המעבר לרכבים חשמליים אכן הביא להפחתה מסוימת בצריכת בנזין (וכתוצאה מכך בפליטת גזי חממה), אבל טרנד רכבי ה-SUV - רכבי כביש יוקרתיים ש"מתחזים" לרכבי שטח - שפרח במקביל, ביטל את המגמה הזאת לחלוטין.
על פי דו"ח שפרסמו החוקרים לורה קוזי ואפוסטולוס פטרופולוס מהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה בצרפת, "קובעי המדיניות צריכים למצוא דרכים לשכנע את הצרכנים לבחור ברכבים קטנים וחסכוניים יותר". השניים ציינו כי העובדה שצריכת הדלק של מכוניות קונבנציונליות ירדה בשנת 2020, ב-10% - שהם 1.8 מיליון חביות נפט ליום - נובעת באופן ישיר ממשבר הקורונה שצמצם מאוד את היקף התעבורה ברחבי העולם. המשמעות היא שמדובר, לדידם, בחריגה זמנית בלבד, אם כי חלק קטנטן מהירידה - כ-40 אלף חביות נפט ליום - בכל זאת מיוחס להתפתחות שוק הרכבים החשמליים.
הגידול בשוק ה-SUV העולמי עמד על 4% ב-2020 ביחס ל-2019 וכיום נוסעים בכבישי העולם יותר מ-280 מיליון רכבים כאלה לעומת 50 מיליון בלבד בשנת 2010. בהתחשב בכך ש-SUV צורך 20% יותר דלק לקילומטר מרכב רגיל, מדובר במגמה בעייתית עבור הגופים הרבים שמקדמים כיום את המעבר של שוק הרכב מדלק לחשמל. הסיבות למגמה רבות: מהשיפור ברמת החיים במדינות כמו הודו ודרום אפריקה ועד לעובדה שיצרני מכוניות מרבים לפרסם את הרכבים הללו, ששולי הרווח עליהם גבוהים יותר.
אחד הפתרונות היצירתיים למצב הוא ניסיון לגרום לאנשים לעבור ל-SUV חשמלי. רכבים כאלה כבר קיימים היום בשוק, אבל ייצורם דורש משאבים רבים - בראשם סוללה גדולה יותר - מה שהופך אותם ליקרים יותר ולסביבתיים פחות. 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה