כסף וצרכנות

ענף בתי הקולנוע ישוב לפעול, אולם רובו עדיין מושבת

לראשונה מזה שנה: רשת "מובילנד" הודיעה כי תשיב לפעילות מצומצמת שניים מבתי הקולנוע שלה כבר בסוף השבוע הקרוב. סינמטק תל אביב ישוב לפעילות בשבוע הבא. יחד עם זאת, הרשתות הגדולות טרם הודיעו מתי ישובו לפעילות, וכי קיימים קשיים בענף כולו 
אורן שטרנברג | 
אולם קולנוע פרטי (צילום freepik)
לאחר כמעט שנה של הדממה: ענף בתי הקולנוע בישראל ישוב לפעילות מצומצמת בימים הקרובים במסגרת התו הירוק. מדובר בפתיחה הראשונה מאז התפרצה מגפת הקורונה בישראל, שכן ענף הקולנוע לא שב מאז לפעילות. יחד עם זאת, פתיחה מלאה של כל בתי הקולנוע עדיין לא עומדת על הפרק וטרם ידוע מתי תתרחש.
רשת "מובילנד" המפעילה שלושה בתי קולנוע בערים כרמיאל, נתניה וחיפה, פרסמה כי היא תשוב לפעילות מצומצמת החל מסוף השבוע הקרוב. על פי הודעת הרשת, בתי הקולנוע שלה בערים כרמיאל ונתניה יחלו לערוך הקרנות "טרום בכורה" החל מסוף השבוע הקרוב, על פי כללי התו הירוק, שימנעו בשלב זה מכירת אוכל ושתייה. עוד הודיעה הרשת כי בית הקולנוע בחיפה יצטרף להקרנות אלה שבוע לאחר מכן. גם מספר סינמטקים הודיעו על חידוש הפעילות בימים הקרובים. הסינמטקים בערים חולון וירושלים שבו השבוע להקרין סרטים. סינמטק תל אביב הודיע כי ישוב לפעילות כבר בשבוע הבא במסגרת אירועי יום האישה (שני, 8.3).
מצד אחד מדובר בחדשות חיוביות, שכן ענף בתי הקולנוע לא פועל מאז מרץ 2020, אך יחד עם זאת מדובר רק בטיפה בים. רוב בתי הקולנוע בארץ בהם רשתות "הסינמה סיטי", "יס פלאנט" ו"הוט סינמה", החולשות על רוב הענף, טרם הכריזו על חזרה לפעילות, ולמעשה גם בשלב זה טרם ידוע מתי יעשו זאת.
הסיבות לכך רבות, בהן המגבלות שהציב התו הירוק המונעות בשלב זה מכירת אוכל ושתייה בתוך האולמות – דבר המתנגש עם המודל העסקי שעל פיו פועלים בתי הקולנוע. כמו כן, ילדים (למעט מחלימים) לא נכללים בתוך התקן של התו הירוק, מה שמביא לצמצום הקהל שיכול להגיע אל אולמות הקולנוע.
בעיה נוספת עמה צריכות להתמודד הנהלות רשתות בתי הקולנוע היא מחסור בכוח אדם. למעשה, קרוב ל-100% מעובדי בתי הקולנוע הוצאו לחל"ת לפני כמעט שנה ולא שבו ממנה. יש לזכור כי רוב כוח האדם בבתי הקולנוע מורכב מצעירים בתחילת שנות ה-20 לחייהם המועסקים כעובדים זמניים, כך שפתיחה מחודשת מצריכה הליך גיוס מחודש הכולל בתוכו תהליך מיון והכשרה- דבר שעולה בזמן וכסף. כמו כן, הוקפאה הפצתם של חלק מן הסרטים של האולפנים הגדולים, ולמעשה נמצאים בתי הקולנוע במחסור של סרטים זמינים להקרנה.
גורם בענף הקולנוע אומר כי התעשייה כולה נמצאת במצב מאוד בעייתי לאחר שספגה הפסדים במהלך החודשים האחרונים ולמעשה נפלה בין הכיסאות. "גם אם נפתח מחר, יהיה אסור לנו למכור פופקורן אוכל ושתייה באולמות. על זה בעצם מתבסס המודל העסקי של בתי הקולנוע, ולא על מכירת כרטיסים. בתי הקולנוע היו הענף היחיד שלא קיבל סיוע מהמדינה, לעומת מוסדות התרבות. המדינה לא מכירה בבתי הקולנוע כתרבות אלא רק בתיאטרון וכדורגל שמקבלים תקציבים מהמדינה שרואה בקולנוע עסק פרטי. אבל בסופו של דבר העם הולך לקולנוע יותר מאשר לתיאטרון. זה גם הבילוי הזול ביותר במשק", אומר הגורם ומוסיף: "אין לבתי הקולנוע כוח אדם כי רוב העובדים הוצאו לחל"ת לפני כמעט שנה, מה שמצריך בגיוס עובדים חדשים. זה תהליך אורך ויקר, ואין לאף אחד את הביטחון שבעוד כמה שבועות המדינה לא תטיל שוב הגבלות שיחייבו את בתי הקולנוע להסגר. כלכלית לא יוכלו לעמוד בזה".  
בתי הקולנוע היו במצב כזה בחודש יולי האחרון, כשהממשלה הרחיבה את הצעדים להקלה על המשק ובתוכם את פתיחת בתי הקולנוע שהחלו לגייס ולהכשיר כוח אדם חדש. ימים ספורים לפני מועד הפתיחה, החליטה הממשלה לדחות אותה אל מועד בלתי ידוע, זאת לנוכח העלייה החדה בתחלואה, וההשקעה של בתי הקולנוע ירדה לטמיון. נראה שאירוע זה גרם לרשתות הקולנוע להסס ולא למהר לפתוח את האולמות, שכן הן לא יהיו מוכנות לספוג עוד הפסדים בגיוס כוח אדם ולוגיסטיקה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה