כסף וצרכנות

היסטוריה: הקריפטו חוקי בישראל – אבל תחת תנאים קשוחים

צו חדש של משרד המשפטים, שנכנס לתוקף, מכשיר את ההחזקה והמסחר במטבעות דיגיטליים – אבל גם מטיל על התחום רגולציה חמורה ביותר שמתעלמת ממטרות השוק הקריפטוגרפי
יאיר מור |  3
ביטקוין (צילום Noam Revkin Fenton/Flash90)
אתמול (א') נכנס לתוקף צו חדש של משרד המשפטים, שמטרתו להסדיר את תחום הקריפטו בישראל, אבל במחיר כבד מאוד של הפיכת המסחר במטבעות דיגיטליים למחויב בתנאים שמשווים אותו כמעט לחלוטין לתחום הבנקאות, ובכך מבטלים כמעט לחלוטין את ההבדלים בינו לבין מסחר במטבעות מדינתיים ומניות.
הצו נוסח בשיתוף פעולה של רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון ושל הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור במשרד המשפטים, וקובע רגולציה חדשה על תחום המסחר במטבעות קריפטוגרפיים, כגון ביטקוין, את'ריום וכדומה. כך, למשל, הוא מסדיר הענקת רשיונות לחברות המספקות שירות בתחום, בתנאים כמו ביצוע הליך גילוי נאות מול כל לקוח חדש לאימות זהותו; תיעוד ושמירה של מידע על כל פעולה שהמשתמשים מבצעים, הכולל את זהות השולח והמקבל, פרטים על המכשירים שבאמצעותם בוצעה הפעולה (כולל כתובת אינטרנט וזיהוי ייחודי של מכשיר, כדי לזהות גם גורמים שאינם רשומים במערכת עם פרטי זהותם), מגבלות על העברת מטבעות קריפטו לחו"ל בסכום של יותר מ-3,000 שקל ללא מידע זהה לזה המבוצע בעסקאות בין בנקים, ודיווח יזום לרשויות על פעילויות חריגות. הצו מציין כי כל פעילות שתתבצע במטבעות שאינם ניתנים למעקב – אחת המטרות המקוריות והחשובות של כל תחום הקריפטו – כמו גם פעילות בצורה שמקשה על ההתחקות אחר ההעברה, ייחשבו לחריגות.
גם על הלקוחות מוטלות דרישות מרחיקות לכת, כמו תיעוד פעולות מול ארנקים שאינם בפלטפורמות מורשות ששומרות את הפרטים כדי שניתן יהיה להוכיח מול מי בוצעה כל עסקה.
מצד שני, הרגולציה הזו תאפשר לבנקים להקל על לקוחות להעביר כספים מפלטפורמות קריפטוגרפיות לחשבונות רגילים, כל עוד הכספים מגיעים מפלטפורמות שעומדות בתנאים כמובן.
אלי בז'רנו, מנכ"ל בורסת הקריפטו הישראלית Bit2C, אומר כי מדובר במהלך חיובי: "הצו יוצר הכרה דרמטית וחשובה בתחום הקריפטו בישראל, ולמעשה מעניק עוד הכשר ולגיטימציה לתעשיית הבלוקצ'יין פורצת הדרך. הצו מסדיר את כללי הרגולציה בצורה שתאפשר לציבור הרחב נגישות מלאה למטבעות דיגיטליים כמו ביטקוין, כולל אפשרויות השקעה, מסחר ותשלומים, והכל תוך הגנה על האינטרסים של הלקוח ומניעת הונאות ופשיעה כלכלית. מה שמיוחד בו הוא שכתובה בו פסקה שמתייחסת לכל סוגיית הקריפטו בארץ, וזאת פעם ראשונה שהמדינה מתייחסת לנושא ומחילה על התחום חוקים".
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    משקרים לנו
    אברהם 07/2023/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל אחד יכול לרכוש מטבעות קריפטו ולמשוך לאנרק קר/חם , כל מטרת החקיקות הן להטיל מיסוי על מוצר פיננסי. כך עדיין יש לאזרח הפשוט את האפשרות לרכוש מטבעות בפלטפורמות בינלאומיות ללא מיסוי , מה שבטוח זה שרכישת מטבעות מטפלטורמות ישראליות מהווה סיכון בפרטיות ומוסיפה מיסוי נוסף, ללא יכולת תמרון וגיוון במטבעות
    סגור
  • 2.
    Night night
    Crypto night 11/2021/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סבא או סבתא שלכם מהאזור? לבשו תרבוש לזיהוי ודאי
    סגור
  • 1.
    בוקר טוב אליהו
    נחום 11/2021/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אלי נרדם על האף הפלטפורמה שלו מאפשרת מסחר בארבע מטבעות, כאשר יש מאות רלוונטים
    סגור