כסף וצרכנות

ויקיפדיה מחרימה את הקריפטו? מלחמה פנימית על התרומות

האנציקלופדיה החופשית מצאה את עצמה לאחרונה תחת מתקפה מהמשתמשים שעוזרים לה להתקיים, לאחר שהפעילו עליה לחצים לבטל את התרומות בקריפטו משום שהמטבעות הללו מזהמים את העולם ומהווים בסיס לתרמיות ענק. האם היא תיכנע ללחצים?

יאיר מור | 
מטבעות דיגיטליים (צילום freepik)
האם ויקיפדיה עומדת בפני בחירה קשה בין איבוד מקור הכנסה למרד פנימי של העורכים? בגיליון ה"עיתון" הפנימי שלה, Wikipedia Signpost, שפורסם אתמול (ראשון), התפרסם מאמר של מולי ווייט, המוכרת לעורכים בוויקיפדיה האנגלית בכינוי GorillaWarfare. במאמר טוענת ווייט כי האנציקלופדיה החופשית צריכה לעצור את אפשרות התרומות באמצעות מטבעות קריפטו, שאותה היא מציעה מזה כ-7.5 שנים.
 
"כשקרן ויקימדיה החלה לראשונה לקבל תרומות במטבעות קריפטו ב-2014, מטבעות קריפטו התפשטו בקהילות קוד פתוח ותוכנה חופשית רבות, ופרויקטים (בתחום) נטו לחלוק רעיונות דומים (לשלנו): פרטיות, ביזור וחופש", כותבת ווייט. עם זאת, היא מוסיפה, "בהיסטוריה העדכנית יותר, טכנולוגיות מטבעות קריפטו ובלוקצ'יין בכלל הפכו למשהוא שונה מאוד מהרעיונות של נעוריהם. כמה תומכים ממשיכים לדבר על החופש והביזור, אך החלל הפך באופן גורף להזדמנות להתעשרות עצמית על חשבון אחרים והסביבה".
לדבריה, תעשיית הקריפטו הפכה לשילוב של אסון סביבתי הגורם לזיהום כדור הארץ וכר פורה לתרמיות בדמות מטבעות חדשים הצצים חדשות לבקרים (והביטוי הזה הוא לשון המעטה של ממש בהקשר זה) ונעלמים לאחר שהיוצרים שלהם מוכרים את המטבעות הראשונים ברווח של מיליוני דולרים ומשאירים את שאר המשקיעים עם מטבעות ששוויים מידרדר במהירות לאפס.
"היתרונות המדוברים של מטבעות הקריפטו, בגדול, לא מומשו", טוענת ווייט. "במקום לתת כוח לחסרי הגישה לבנקים ולבזר את העושר לאלה שנמצאים במצוקה, כפי שתואר פעם, כסף נצבר בכמויות אדירות על ידי כמה עשירים יחידים – 0.01% ממחזיקי הביטקוין מחזיקים יחס 27% מכל הביטקוין הקיים, ששוויו כ-232 מיליארד דולר. מעבר לכך, הטכנולוגיה שבבסיס איטית להחריד (...) כך שטכנולוגיות רבות הבנויות סביב רשתות בלוקצ'יין הולידו פתרונות חדשים וממורכזים לפתרונות שרשתות הבלוקצ'יין עצמן הציגו. כתוצאה מכך, הביזור של הרשת, שאמור היה לנבוע מאימוץ של טכנולוגיות בלוקצ'יין, גרם רק למרכוז הכוח בידי מספר חברות".
היא מוסיפה כי ממילא התרומות שמקבלת קרן ויקימדיה, המפעילה את ויקיפדיה, במטבעות קריפטו מהוות, נכון לשנת הכספים 2020-2021 (ויקימדיה עובדת מיולי עד יוני), 0.08% בלבד מכלל התרומות שהיא מקבלת – 130,000 מתוך 154.8 מיליון דולר שנתרמו לה בשנה החולפת. לכן, לדברי ווייט, על ויקימדיה להפסיק לתמוך במה שהיא מגדירה "טכנולוגיה שמתמרצת התנהגות טורפנית".
ויקימדיה אינה הארגון הראשון שמוצא את עצמו תחת לחץ להחרים את המטבעות הקריפטוגרפיים: במאי 2021 הודיעה טסלה כי היא חוזרת בה מהכרזתה מספר ימים קודם כי תאפשר רכישת מכוניות בתשלום באמצעות ביטקוין, מאחר שכריית המטבע מזהמת את העולם. ההכרזה הזו היתה, כך מאמים רבים, הקש שגרם לקריסה של השוק באותו חודש; ימים בודדים אחר כך הודיע ארגון איכות הסביבה גרינפיס כי הוא עוצר את אפשרות התרומות בקריפטו, לאחר 7 שנים, בשל הזיהום שהם גורמים; בחודש הנוכחי הצטרפה קרן מוזילה, מפתחת הדפדפן פיירפוקס, לרשימת הגופים שמופעל עליהם לחץ לבטל את אפשרות התרומות בקריפטו. זה קרה אחרי שהקרן צייצה ביום האחרון של 2021 על כך שאפשר לתרום לה בביטקוין, את'ריום או דוג'קוין. עד מהרה הגיב ג'יימי זווינסקי, אחד ממייסדי הקרן, במתקפה חריפה: "כל מי שמעורב בפרויקט הזה צריך להתבייש ולהיכלם בהחלטה לשתף פעולה עם מחבלי-פונזי ששורפים את העולם".
 
פיטר לינְס, שיצר את המנוע של הדפדפן, הצטרף למתקפה: "אני (מסכים) ב-100% עם ג'יימי בזה. מה לעזאזל. הייתם אמורים להיות יותר טובים מזה".
 
בתגובה הודיעה מוזילה כי היא בוחנת מחדש את האפשרות – אך עד כה תרומות בקריפטו עדיין זמינות באתר שלה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה