כסף וצרכנות

מהפכה בתחבורה הציבורית: זו החברה שעושה שינוי קיצוני

בשורה לנוסעי ונוסעות התחבורה הציבורית בגוש דן: תכנית חדשה של משרד התחבורה במטרופולין תל אביב: חשמול כל מערך האוטובוסים של "דן", הוצאת קווי אוטובוסים לתחרות והרחבת השירות
מערכת ice |  19
תיקוף באוטובוס אילוסטרציה (צילום יונתן זינדל פלאש 90)
המהפכה הירוקה של משרד התחבורה בגוש דן יוצאת לדרך. חברת "דן" תחשמל את כל צי האוטובוסים שלה, עד סוף העשור ותנקוט בצעדים להגברת ההתייעלות והתחרות בתחבורה הציבורית. זאת, במסגרת הארכת הסכם ההפעלה של חברת "דן" בחמש שנים נוספות.
בתום משא ומתן ממושך בין משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, החשב הכללי, אגף התקציבים במשרד האוצר וחברת דן, הוסכם להאריך את ההסכם להפעלת קווי התחבורה הציבורית, המופעלים כיום על ידי "דן" עד לשנת 2030. ההסכם הקודם שהיה אמור להסתיים בשנת 2025, הוארך בחמש שנים נוספות, במטרה להבטיח את יציבות השירות במהלך עבודות התשתית הנרחבות, המתבצעות במטרופולין וימשכו עד סוף העשור. 
 
היום (יום שלישי), נערך טקס חתימה על ההסכם, במסוף רידינג בתל אביב, במעמד השרה מרב מיכאלי, מנכ״לית משרד התחבורה מיכל פרנק, מנכ״ל ׳קבוצת דן׳ אופיר קרני, ויו״ר הקבוצה עופר זילביגר. במהלך האירוע הושקה מפרקית חשמלית, הראשונה מסוגה בישראל.
הבשורה הגדולה: כל האוטובוסים של דן עוברים לחשמל. ההסכם המעודכן הוא צעד ענק ליישום מדיניות הממשלה, למעבר לאנרגיה ירוקה ונקייה בתחבורה הציבורית. חברת דן התחייבה לחשמל את כל צי האוטובוסים שלה, המונה כ- 1,000 כלי רכב ולהקים תשתית חשמול וטעינה עבורם עד סוף העשור. 
כיום נעים במטרופולין גוש דן עשרות בודדות של אוטובוסים חשמליים ובתוך פחות משנתיים, יגיע מספרם ל-400 אוטובוסים שיתרמו להפחתה דרסטית של רמות הרעש וזיהום האוויר בעיר. יעד נוסף של ההסכם הוא הגברת התחרותיות. על פי ההסכם המעודכן יוצאו כל קווי השירות של דן למכרזי הפעלה עד שנת 2030. לפחות 30% מהקווים יופעלו על ידי זכיינים פרטיים עד שנת 2028. 
משרד תחבורה הודיע כי על מנת להבטיח את השירות הטוב ביותר לנוסעי ונוסעות הרכבת הקלה של גוש דן, הוא יאפשר לכל המפעילים להשתתף במכרזי ההפעלה ויסיר את הגבלת ההשתתפות על חברת דן. אם דן תזכה באחד ממכרזי אלה, יוצאו קווי אוטובוסים נוספים למכרז. במטרה לעודד את החברה לפעול להגדלת מספר המשתמשים בתחבורה הציבורית, הוגדל מעתה התמריץ המשולם לחברה בגין כל נוסע, במקום לבסס את הסבסוד על עלות לק"מ, ללא קשר למספר הנוסעים.
הארכת ההסכם היא חלק מתכנית החומש הממשלתית להתמודדות עם הגודש בתנועה, באמצעות צירי העדפה בלעדיים והגברת תדירות השירות. בקרוב יפורסם מכרז להפעלת כ-15% מהיקף הפעילות בדרום גוש דן, שיכלול גם קווים שיועברו מאגד והוספה משמעותית של קווי שירות ישירים ומהירים למוקדי ביקוש ברחבי המטרופולין. הזכיין החדש לאשכול דרום גוש דן יתחיל לפעול בראשית 2024.
ההסכם המעודכן כולל התחייבות של חברת דן לשיפור משמעותי ברמת השירות לנוסעים בתחבורה הציבורית, כולל עמידה בלוחות זמנים, שיפור המידע לציבור והפעלת מרכז ניהול תחבורה ציבורית בזמן אמת. חברת דן תמשיך גם בתהליכי התייעלות, לרבות פרישת עובדים, שינוי מבני והנפקה לציבור או הכנסת משקיעים זרים, כך שבתום ההסכם החברה תוכל להתמודד בשוק תחרותי ללא מגבלות והעדפות.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי: "לאורך ההיסטוריה של המשרד התרגלו לגזור סרטים של כבישים ומחלפים חדשים, והנה עברנו לגזור סרטים של תחבורה ציבורית חדשה - האוטובוס המפרקי החשמלי הראשון בגוש דן שנכנס לפעילות במסגרת הסכם דן. כל מי שחיה וחי בגוש דן וגם מחוצה לו מבינים שאנחנו בנקודת האל חזור, אם אנחנו רוצות ורוצים לצאת מהפקק אנחנו חייבות וחייבים לעלות על האוטובוס. חתמנו היום הסכם שמבין שישראל חייבת להגמל מכלי הרכב הפרטי, הסכם שמאיץ ומכניס להילוך גבוה מאוד את שיפור השירות, את חשמול האוטובוסים בגוש דן ואת הדור הבא של התחבורה הציבורית שלנו שתופעל על ידי נהגים ונהגות מצויינים. נהגים מרוצים יתנו שירות לנוסעות ונוסעים מרוצים וזאת מטרה לא פחות חשובה של ההסכם הזה. אנחנו נפעל לתת אופק תעסוקתי ולגייס עוד נהגות ונהגים תוך שדרוג מעמדם, התנאים והשכר. זאת אחריות שלקחתי על עצמי עם כניסתי למשרד ואני סמוכה ובטוחה ששר האוצר ומשרד האוצר שהם שותפינו להסכם הזה יצטרפו אלי גם במהלך הזה".
תגובות לכתבה(19):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 18.
    הממשלה לא רוצה תחבורה ציבורית. כי יש רווח עצום משוק
    יוסי 03/2022/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הרכב
    סגור
  • 17.
    אם הם ינועו על חשמל
    בני 02/2022/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מדוע מחיר הנסיעה נותר כשהיה? תמיד התירוץ היה התייקרות מחירי הנפט והדלק ועכשיו מה?!
    סגור
  • 16.
    בואו נתחיל בשירות
    שימי 02/2022/26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    נהגים לא עוצרים בתחנות. תופעה שהפכה למכת מדינה. בושה וחרפה למשרד התחבורה. עשרות שנים של הזנחה ומה קיבלנו - ערמה של פקקים. איזה עצוב
    סגור
  • 15.
    הבשורה היחידה זו הבקשה המינימלית לשירות ראוי (ל"ת)
    נוסע 02/2022/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 14.
    הכל דיבורים כאלאם פאדי
    גבריאל 02/2022/24
    הגב לתגובה זו
    3 0
    התכנית שלה עוד תקרוס לה לפנים ובין הרגלים. היא לא מבינה שכל עוד נוסעים מכוניות בנתיבי התחבורה הציבורית ללא אכיפה אגרסיבית. וכל עוד נתיב התחבורה הציבורית משמש גם לפנייה ימינה למכוניות אשר כולל גם עצירה לפני מעבר חציה להולכי הרגל הצדיקים, התחבורה הציבורית לא תזרום ולא תחסוך זמן. השיטה הזו המטופשת, תוקעת את גלגלי האוטובוסים מלהמשיך בנסיעה ופועל יוצא מכך האיחורים והאיטיות של הנסיעה בתחבורה ציבורית. אנשים ימשיכו לנסוע בריכבם הפרטי וישימו קצוץ על "תכניותיה" של סרת ( לא טעות בהקלדה) התחבורה שחושבת שהיא יודעת הכל ולא יודעת כלום!!!! שתיסע בתחבורה הציבורית תקופת מה, אולי אז תבין היכן הבעיות האקוטיות.
    סגור
  • טען עוד
  • 13.
    תגובה להודעה
    טללוי 02/2022/23
    הגב לתגובה זו
    2 0
    שיחליפו את כל הנהגים קודם לנהגים בעלי תודעת שירות מעט יותר גבוה, שלא מתייחסים אל ציבור הנוסעים כאל בהמות ועצירה בתחנות היא הכרח ולא רק בגדר המלצה.
    סגור
  • 12.
    באבל דן
    יוהדה 02/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תתבישו נותנים לנהגים 35 שח לשעה וגובים מיליונים מהמדינה
    סגור
  • 11.
    רפורמה שכמה חברות יסעו על אותו קו
    שמעיה 02/2022/23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    רק אז תהיה תחרות ושירות
    סגור
  • 10.
    נוסעים ככבשים
    בת 02/2022/23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הנסיעה בקוי דן נוראית, מלוכלך באוטובוס, הנהגים נוהגים באופן שמסכן נוסעים, ולרוב מתנהגים בחוסר כבוד לנוסעים, מעט יחס אנושי יחזק את מעמדם.
    סגור
  • 9.
    פייק ניוז
    וירוס ממשלתי 02/2022/23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מה הממשלה ושרת התחבורה עושים למען תושבות ותושבי ישראל ? פרט להבטחות שום דבר! למשל פרישת עובדים מי יבוא במקומם , אין ביקוש למקצוע הנהיגה באוטובוס ולנהג אין בטחון לא אישי נגד אלימות , לא נחשב עובד ציבור וחייו הפקר , ולא כלכלי כל כמה שנים הוא מאבד את זכויותיו ברצף עבודה ובפנסיה ! הליכוד החליט להלחם להרוס את החברות אגד ודן ואתם ממשיכים בהריסת תחבורה חניון מסודרת ! ! ! ! ! !
    סגור
  • משתמשת
    נוסעת 02/2022/23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תתיחסו לנוסעים בכבוד ותנהגו כראוי ואחכ תבקשו תוספת לשכר
    סגור
  • 8.
    קודם י
    א.א.חיפה 02/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ציפורו את התל אביבים בגלל שמירב מיכאלי. דאגה יותר להם בבהתקדמות התחברותי דומה באירופה. לכן טבעי שתיקח מהם כסף יותר עבור כל נסיעה ויהיה חוצפה שתגדיל את מחיר הנסיעות ברכבים ישנים. היתר לא התקדמו בכלום .לי נראה שברגע תעלה. מחיר במקומות בדרום ובצפון לא לנסוע באוטובוסים.
    סגור
  • 7.
    אין כמו דן
    ג'וזפיקה 02/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    דן זה אימפריה
    סגור
  • 6.
    הבטחות...
    נהג אוטובוס לשעבר 02/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קודם שפרו שכר הנהגים כדי שנוכל לשקול תעסוקה כנהגי אוטובוס. לא נעבוד בשכר מבייש!
    סגור
  • 5.
    יששששש!! (ל"ת)
    ספיר 02/2022/23
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 4.
    הבטחות ...
    נהג אוטובוס לשעבר 02/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קודם שפר השכר ואח"כ נבוא לעבוד כנהגי אוטובוס.
    סגור
  • 3.
    שכר נהגי אוטובוס (ל"ת)
    דניאל 02/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    אין נהגים !
    דוד 02/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני נהג בתחבורה ציבורית ורואה איך הנהגים במסוף שלי הולכים ונעלמים ! עקב עבודה קשה מאוד ושכר נמוך ! חסרים כיום 4600 נהגים וזה הולך ומחמיר במהירות !!!
    סגור
  • 1.
    כל הכבוד! עכשיו נשאר במירב תהווה דוגמא אישית ותסע בתחבו (ל"ת)
    מרוצה 02/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור