כסף וצרכנות

הארנונה עומדת להתייקר? זו הצעת החוק שאתם חייבים להכיר

ועדת הכספים החלה לדון בהצעת החוק המבקשת לאפשר לרשויות לעבור לשיטת מדידה מרחיבה יותר, לצורכי הטלת ארנונה. המהלך עשוי לייקר את המחיר הקיים
מערכת ice |  11
ארנונה
ועדת הכספים, בראשות חה"כ משה גפני, דנה היום (רביעי) בסעיף 80 'שינוי שיטת המדידה לצורך הטלת ארנונה', מתוך חוק ההסדרים: הכנה לקריאה שנייה ושלישית של הצעת החוק המבקשת לקבוע כי רשות מקומית אשר תבקש לשנות את שיטת המדידה לצורך הטלת ארנונה, ולעבור לשיטת מדידה מרחיבה יותר, באופן שתטיל ארנונה גם על מטר רבוע של הנכס שלא נכלל במספר המטרים הרבועים של הנכס לצורך הטלת ארנונה בשנה הקודמת, תוכל לקבל בעניין זה החלטה במועצתה ולפנות לקבלת אישור השרים, לאחר ששלחה הודעות ויידעה את הנישומים בעניין. 
בהצעה מצוין כי שיטת המדידה המרחיבה קלה יותר ליישום מצד הרשויות, וכי אין הכרח שהרחבת השיטה תביא להעלאת סכומי הארנונה שיוטלו על נכסים ברשות מקומית, שכן במקביל תוכל הרשות לבקש מהשרים להתאים את התעריפים הקיימים בצו המסים שלה לשיטת המדידה החדשה.
במסגרת שיטות המדידה הנהוגות ברשויות המקומיות, בולטות 3 שיטות: 'נטו' – מדידת  שטח הנכס בלבד וללא קירות חיצוניים ופנימיים. 'ברוטו' – מדידת  שטח הנכס לרבות שטח הקירות הפנימיים. 'ברוטו-ברוטו'- מדידת שטח הנכס לרבות קירות חיצוניים ופנימיים ושטחים משותפים.
במסגרת החקיקה המוצעת, הרצון הוא לאפשר לעיריות לעבור לשיטת הברוטו-ברוטו, באוצר הציגו כי שיטה זו מאפשרת מדידה דיגיטלית ללא צורך להיכנס לתוך הנכסים, וכן אחידות, כאשר 85% מהרשויות מתנהלות לפי שיטה זו. 
 
נציגי האוצר בדיון הדגישו כי הרחבת שיטת המדידה אין משמעותה העלאת התעריף, וכי האישור להרחבת שיטת המדידה יכול לבוא עם הפחתת התעריף ובכך תוותר העלות על כנה, וכי בכל מקרה הבקשה תבחן על ידי השרים, שיתבקשו לאשרה.
חברי הכנסת ונציגי העסקים דחו את טענת האוצר וטענו כי שינוי השיטה תעלה את התעריפים בעשרות אחוזים, וכי אין ספק כי זו המטרה בסופו של הליך. כך צוין כי עיריית ת"א מעוניינת מזה שנים לשנות את שיטת המדידה, וכי מול העלאת התעריף בעיר לתעריף המקסימלי לעסקים, מגנה על העסקים העבודה שהעירייה לא יכולה לעבור לשיטת המדידה המרחיבה של ברוטו – ברוטו. כך נטען כי השיטה הקיימת מייצרת למעשה איזון, ומונעת ייקור משמעותי של תעריפי הארנונה, והכבדה משמעותית על יוקר המחייה.
כן עלה במהלך הדיון כי מול 86% מהרשויות שכבר נוהגות בשיטת הברוטו-ברוטו, עומדות ב-14% רשויות גדולות שנותרו עם שיטת הנטו, וכי בפועל מדובר ב-25% מהמדינה שעדיין לא נוהגת בשיטת הברוטו-ברוטו. 
מצד מנהלי הארנונה בעיריות נטען כי המצב הנתון מביא לעוולות, כאשר ישנן שיטות רבות מלבד 3 השיטות שהוצגו לגביית ארנונה, וכי לדוגמה ישנן ערים בהן לא משנה מה שטח מתחם העסק, כולם משלמים את אותו מחיר על השטחים המשותפים, בין אם מדובר בעסק של 100 מטר או של 1,000 מטר, וכי הדבר מחייב עריכת הסכמים מראש, ומקשה על הרשויות. 
על רקע הדברים, תהה יו"ר הוועדה, חה"כ משה גפני מדוע לא יוצרה הסדרה מצד המדינה במשך עשרות שנים. נציגי משרד הפנים הסבירו כי היו מספר צוותים שהוקמו במהלך השנים, והצוות האחרון אף הוקם מטעם החלטת ממשלה ופרסם טיוטת המלצות. 
יו"ר הוועדה סיכם את הדיון וביקש לקבל לדיון הבא בסעיף, הבהרות מתי הוקם הצוות שמטפל במכלול נושא הארנונה, ומתי צפויות מסקנות לתחום זה: "אני לא מוכן שהכל יהיה טלאי על טלאי, 40 שנה ככה התחום זה מתנהל, ואנחנו צריכים לאשר את זה בסעיף עלום, אני מבקש לקבל התחייבות מתי אתם מקימים צוות ומביאים מסקנות כוללות".
תגובות לכתבה(11):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    לא סביר שמשלמים אחרת לגמרי בכול עיר
    אני 04/2023/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני גר בגני תקווה משלם על הדירה שלי 4 חדרים 132 מטר 1800 שקל וזה כי גובים ממני על 230 מטר בגלל השטחים המשותפים של הבניין. השיטה הזאת פוגעת בבניינים הגבוהים שלהם הרבה שטחים משוטפים השאלה אם יש סיבה שנשלם עלהם כמו חלק מהבית
    סגור
  • 8.
    ממשלה של דתיים אני סיימתי להיות ימין חצופים
    דוד 04/2023/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    חייבים לצאת להפגנה לשלוח אותם לאלף עזעזל כמו לעבוד לשרת בצבא ככה במקום לעלות המיסים פה ירדו ב 25% ישלח ארנונה מים הכול.יש מדינות שאין ארנונה רק פה דופקים אותנו חזק ואומרים תודה. הזוגות הצעירים יפלו מעמד הביניים הולך ונעלם .בסוף המדינה תשלם את מחיר החזירות. שווה לפשעה אין חיילם
    סגור
  • 7.
    בחרתם ליכוד? קבלו מה שמגיע לכם
    רעב ללחם 04/2023/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אתם עוד תשלמו על האוויר שאתם נושמים
    סגור
  • 6.
    די (ל"ת)
    רות 04/2023/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    האם עמותות חרדיות פטורות מתשלום ארנונה? (ל"ת)
    חרד לעמותה 04/2023/20
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • טען עוד
  • ברור
    ברור 04/2023/26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ברור....
    סגור
  • 4.
    הנחות הארנונה בערים החרדיות .
    ארנונה מופקרת 04/2023/20
    הגב לתגובה זו
    2 0
    בבקשה לבדוק אם בערים החרדיות נשלמים ארנונה מלאה כמו בערים החילוניות. האם החרדים מקבלים הנחות והטבות יותר מאשר החלונים.
    סגור
  • ברור שלא משלמים
    רק בערים חרדיות? 04/2023/26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    גם בשכונות חרדיות, הם מקבלים הנחות/פטורים לפי מספר הילדים, משכורות (שלא מקבלים כי הם לא עובדים) ועוד... תראו איך ירושלים נראית כי 80 אחוז ממנה לא משלמים ארנונה ומי שמשלם משלם על הנזקים שהם עושים בהפגנות שלהם.
    סגור
  • 3.
    בוא נבדוק איך עוד קצת
    יעלי 04/2023/20
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אפשר לטחון את האזרחים הנאנקים גם ככה תחת עול המסים.
    סגור
  • 2.
    ארנונה
    מיכה 04/2023/19
    הגב לתגובה זו
    3 0
    מה איכפת לשרים הם לא משלמים כלום חיים על חשבוננו אז הם עושים מה שרוצים חזירים
    סגור
  • 1.
    פותחים לאזרחים את השועה יום אחרי יום (ל"ת)
    פתיחת השועה 04/2023/19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור