כסף וצרכנות

מחיר הדלק: ממה הוא מורכב, ומדוע הוא רק עולה?

למה מחיר הדלק נקבע כפי שהוא, ומה משפיע עליו? אלו הגורמים והנתונים שמשפיעים כמה תשלמו במשאבה
מערכת ice | 
דלק (צילום freepik)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם בתחילת השבוע על צווים המפחיתים את מס הבלו ומס הקניה המוטלים על בנזין. הצווים קובעים כי במהלך חודש מאי 2023 תחול הפחתה של 49 אגורות במחירו של ליטר בנזין לצרכן, לעומת מחירו ללא הפחתות מס.  
ידיעה זו ואחרות מלוות את חיינו ואנחנו יודעים להגיד אם אנחנו משלמים יותר או פחות ביחס לשנה שעברה (בד"כ יותר). אולם ממה מורכב בכלל מחיר הדלק, ומדוע הוא התייקר בשנה שעברה? מחיר הדלק מושפע ממגוון גורמים מורכבים הכוללים היצע וביקוש, מסים, עלויות זיקוק, עלויות הובלה, ולפני הכל גם אירועים גיאופוליטיים.
אחד הגורמים העיקריים המשפיעים על מחיר הנפט הוא היצע וביקוש. כשהביקוש לגז ונפט גבוה המחירים נוטים לעלות, וכשהביקוש נמוך המחירים נוטים לרדת. זו הסיבה שמחירי הגז יכולים להשתנות משמעותית בהתאם לתקופת השנה, כמו בעונת הנהיגה בקיץ או במהלך החורף כאשר הביקוש לנפט לחימום גבוה.
 
גורם נוסף שמשפיע על מחיר הגז הוא מיסים. הממשלה גובה על דלק גם מס ישיר לפי אחוזים (מע"מ) וגם עקיף (מס בלו) על כל ליטר דלק שנמכר, מה שמסתכם בחלק ניכר מהמחיר הסופי. 
גם עלויות הזיקוק מהוות גורם משמעותי במחיר הגז. בתי הזיקוק חייבים להמיר נפט גולמי לבנזין, דבר הכרוך בעלויות משמעותיות, כגון עבודה, חומרים ואנרגיה. עלויות אלו מגולגלות לצרכנים בצורה של מחירי דלק גבוהים יותר.
עניין שעלה לכותרות בעקבות מלחמת רוסיה-אוקראינה הוא עלויות ההובלה, שתורמות למחיר הסופי של הדלק. יש להעביר נפט מבתי זיקוק לתחנות דלק, דבר הכרוך בעלויות משמעותיות, כגון דמי משלוח והובלה, שהסתבכו עם הפלישה הרוסית.
ובהמשך לכך, אירועים גיאופוליטיים כמו מלחמות, חוסר יציבות פוליטית ואסונות טבע, יכולים גם הם להשפיע משמעותית על מחיר הנפט. אירועים אלו כאמור עלולים לשבש את שרשרת אספקת הנפט העולמית, ולהוביל למחירים גבוהים יותר במשאבה.
לסיכום, מחיר הדלק והקניות בתחנות דלק מושפעים ממשחק מורכב של גורמים. בעוד שחלק מהגורמים הללו, כמו מסים והיצע וביקוש, ידועים, אחרים, כגון אירועים גיאופוליטיים, יכולים להיות קשים יותר לניבוי.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה