כסף וצרכנות

מהפכה בסופרמרקטים: זה הסימון שתראו על המוצרים מעכשיו

אושר סופית: רשתות השיווק יחוייבו לסמן את ארץ הייצור של תוצרת חקלאית שאינה ארוזה. תגובת התאחדות חקלאי ישראל לחוק סימון ארץ היצור של תוצרת חקלאית: "הצרכנים לא יצטרכו עוד לנחש האם המלפפון בסופר או אצל הירקן הגיע מאחיטוב הישראלי או דווקא ממשקים ממדינות שכנות"
מערכת ice |  15
עלייה של מחירי הפירות והירקות (צילום shutterstock, pexels)
מליאת הכנסת אישרה הלילה (אור לחמישי) בקריאה שניה ושלישית את הצעת חוק הגנת הצרכן. בהצעה תמכו 9 חברי כנסת, ללא מתנגדים או נמנעים. מוצע לחייב עוסק לסמן באופן בולט את ארץ הייצור של תוצרת חקלאית שאינה ארוזה בעת הצגתה למכירה או תוצרת חקלאית הנארזת במקום בו היא נמכרת או משווקת לצרכן, בצמוד לתוצרת החקלאית כאמור.
חובת הסימון תחול על פירות וירקות טריים, מוצרי חלב ובשר טרי (עופות, בשר ודגים) למעט בשר טרי כאמור המשווק באופן מקוון. עוד מוצע לקבוע כי שר הכלכלה והתעשייה, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, יהיה רשאי לקבוע בתקנות כי חובת סימון כאמור לא תחול על שיווק באופן מקוון על סוגי תוצרת חקלאית כפי שיקבע.
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "סימון ארץ המקור של התוצרת החקלאית הנמכרת ברשתות השיווק, במרכולים ובמעדניות יספק לצרכן מידע בסיסי חיוני שיש בו כדי להעיד על טיב התוצרת החקלאית ואיכותה. חופש הבחירה והאוטונומיה של הצרכנים מחייבים לחשוף בפניהם את המידע הרלוונטי אודות התוצרת החקלאית שהם צורכים, ובכלל זה תוצרת הנמכרת בתפזורת, ולאפשר להם לבצע בחירה מושכלת. 
 
לצרכן קיימת זכות בסיסית לדעת ולבחור מהיכן מגיע המזון אותו הוא ומשפחתו צורכים ולבצע תהליך קבלת החלטות מבוסס מידע, לגבי תוצרת ממקורות שונים, זאת לפי ראות עיניו וסדר העדיפויות שלו. בנוסף, לצרכנים רבים תפיסות אידיאולוגיות וחברתיות שונות לגבי מסחר עם מדינות שונות. על כן, מדובר במידע חיוני עבור צרכנים המעוניינים ליישם התנהלות צרכנית העולה בקנה אחד עם תפיסות אלה".
תגובת התאחדות חקלאי ישראל לחוק סימון ארץ היצור של תוצרת חקלאית: "לאחר כשש שנות עבודה בשש כנסות שונות מאמצי התאחדות חקלאי ישראל נשאו פרי וחוק סימון ארץ היצור של תוצרת חקלאית שאינה ארוזה עבר במליאת הכנסת. בהתאם לנוסח החוק אשר יכנס לתוקפו בעוד מספר חודשים, הצרכנים לא יצטרכו עוד לנחש האם המלפפון בסופר או אצל הירקן הגיע מאחיטוב הישראלי או דווקא ממשקים ממדינות שכנות, ויוכלו לזהות בקלות את התוצרת החקלאית המקומית המשובחת. חובת הסימון תחול על פירות וירקות טריים, מוצרי חלב ובשר טרי (בשר ודגים) למעט בשר טרי כאמור המשווק באופן מקוון".
אורי דורמן, מזכ”ל התאחדות חקלאי ישראל, בירך על ההישג ואמר: “כל מדינה צריכה להתגאות בתוצרת החקלאית שלה, ורק אצלנו מצאנו את עצמנו נאבקים על הזכות לסייע לציבור להבדיל בין תוצרת חקלאית מקומית וטרייה לבין תוצרת מיובאת. לשמחתי אחרי שנים רבות של עבודה אימצה הכנסת את עמדת ההתאחדות והחוק עבר. לצרכן קיימת זכות לדעת ולבחור מהיכן מגיע המזון אותו הוא ומשפחתו צורכים והתוצאה תיהיה חיזוק החקלאות והחקלאים המקומיים והכלכלה הישראלית. אני מודה למגישי החוק חברי הכנסת ינון אזולאי ורם בן ברק, לויו"ר וועדת הכלכלה, ח״כ דוד ביטן שהוביל את אישור החוק בוועדה”.
יו״ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ״ל תנועת המושבים, עמית יפרח: ״אני מברך על העברת חוק סימון תוצרת חקלאית אשר תאפשר לצרכן לזהות את ארץ המקור של התוצרת החקלאית. הצעת חוק זו משמעותית מאוד לחקלאים ולצרכנים וכאחד בהיותה מדגישה את התוצרת האיכותית והטרייה של החקלאים המקומיים אל מול התוצרת המיובאת ומטיבה עם הצרכנים אשר יוכלו לבחור איזו תוצרת חקלאית הם מעדיפים לרכוש בזמן הליך הקנייה בסופר. אני מברך את יוזמי החוק, ח״כ רם בן ברק, אלון שוסטר ויינון אזולאי, את יו״ר ועדת הכלכלה, דוד ביטן ואת שותפיי להנהגה החקלאית על הנחישות לאורך כך הדרך״.
רני בר נס, יו"ר ענף הפירות במועצת הצמחים: "סימון ארץ ייצור הפירות והירקות הוא מהלך מתבקש שנהוג במרבית מדינות המערב כבר שנים רבות. זכותו של הצרכן לדעת מהיכן מגיע הפרי והירק שלו, הרבה יותר לדעתי מחולצה או מכשיר חשמל שם נוהל זה נהוג כבר שנים רבות. עכשיו יכול כל צרכן לדעת האם הוא קונה עגבנייה מהערבה או עגבנייה טורקית, ענבים טריים תוצרת הארץ או ענבים שניבצרו לפני חודשיים בדרום אפריקה. אין לי ספק שהישראלים מעדיפים חקלאות ישראלית".
תגובות לכתבה(15):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 13.
    כמה פרסומות על הברית החדשה,את מי אתם מנסים לנצר??? (ל"ת)
    זאת לא הדתה?הצביעות! 07/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 12.
    נו באמת
    רפאלה 07/2023/23
    הגב לתגובה זו
    0 1
    מיותר לגמריי מה איכפת לי אים הגזרים שאני קונה הם מישראל או מהונגריה?
    סגור
  • 11.
    ומי יפקח על המדבקות?
    T 07/2023/22
    הגב לתגובה זו
    2 0
    יכתבו מה שירצו
    סגור
  • 10.
    פערי מחיר לא מוצדקים
    מירנדולינה 07/2023/22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מחיר זה עניין של היצע וביקוש. יקר? אל תקנה! לא ברור לי תוצרת חקלאית המשווקת ישירות מהחקלאי לצרכן למה אינה זולה. הרי אין פה פער של מחירי מתווכים למיניהם. היוקר הזה לא מוצדק כלל
    סגור
  • 9.
    אכיפת החוק
    מירנדולינה 07/2023/22
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מי ישגיח שאכן הסימון נכון? הרי אפשרלקחת ארדז מתוצרת חול ולהעביר לתפזורת ברשתות ובמרכולים ולסמן משק ישראלי
    סגור
  • טען עוד
  • 8.
    האם אפשר לסמוך על הרשתות שהכיתוב יהייה תואם לאמת?
    קליאו 07/2023/22
    הגב לתגובה זו
    2 0
    החלטה מעולה. לי יש לאחרונה הרגשה שהירקות בסופר שלי הוברחו מהשטחים, [ולא מדובר בחנות קטנה במקום נידח]. אבל האם אפשר באמת לסמוך על הרשתות ועל בעלי החנויות שהכיתוב יהייה אמיתי. מה הבעייה לכתוב "ישראל" על ירקות שיובאו מטורקיה [לדוגמה] אם בעל החנות יודע שהצרכן יעדיף ירקות מישראל?
    סגור
  • 7.
    מעניין אותי המחיר בלבד (ל"ת)
    אני 07/2023/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    יודע דבר אחד או שניים
    יודע דבר אחד או שניי 07/2023/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מצויין מעכדיו אני אידע ובטוח לא אקנה תוצרץ טורקיה או מעזה כי בטוח מרעילים את היבול , ונשמרתם לנפדותיכם.
    סגור
  • 5.
    אין כמו החקלאות שלנו מספר 1 (ל"ת)
    דליה 07/2023/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 4.
    לי משנה המחיר
    מישההה 07/2023/21
    הגב לתגובה זו
    9 0
    מי שחזיר שלא יקנו ממנו הכל חארטה אורגני שמורגני עוד בלוף כמו הלחם המיוחד חזירים לא לקנות מהם
    סגור
  • 3.
    מונופולים חזירים
    ארי 07/2023/21
    הגב לתגובה זו
    7 2
    העיקר המחיר של החזירות בארץ.מצידי שיגיע מהירח המלפפון
    סגור
  • 2.
    יוזמה נחמדה,עדיין המחיר משחק תפקיד עיקרי
    העיראקי 07/2023/20
    הגב לתגובה זו
    13 1
    כל עוד הסחורה טובה
    סגור
  • אותי דווקא מעניין תוצרת הארץ!
    סמי 07/2023/21
    הגב לתגובה זו
    16 1
    אקנה מלפפון אחד פחות אבל אדע שפירנסתי חקלאי ישראלי.
    סגור
  • נגיד ש..
    בוב 07/2023/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יותר תפרנס כמה תאילנדים זה יותר נכון להגיד
    סגור
  • 1.
    סוף כל סוף חוק אחד נורמלי !! (ל"ת)
    יוני 07/2023/20
    הגב לתגובה זו
    18 1
    סגור