תוכן שיווקי

מה זה משפט מסחרי?

תוכן מקודם |
LAW (צילום pixabay)
עולם החוק והמשפט מתחלק לתחומים רבים ושונים, כאשר גם כל אחד מתחומים אלו נחלק למספר רב של תתי תחומים. המגוון הרחב הזה נותר עקב המורכבות העצומה של החברה בה כולנו מתנהלים כיום, והצורך לתת מענה בחוק למגוון עצום של צרכים, בעיות וקונפליקטים שונים המתעוררים בין גורמים שונים, ביניהם אנשים פרטיים, בתי עסק חברות מסחריות, מוסדות של המדינה וכו'. אחד התחומים המרכזיים בעולם המשפט הוא תחום המשפט האזרחי, ותחום זה נחלק כאמור בתורו למספר רב של תתי תחומים. אחד מהם הוא "משפט מסחרי". במה עוסק משפט מסחרי, מהן הסוגיות המטופלות במסגרת זו ועבור מי חלק זה של עולם המשפט רלבנטי במיוחד?
דיני חברות, מסחר, ניירות ערך ועוד – במה עוסק משפט מסחרי?
כפי שניתן להבין משמו, התחום "משפט מסחרי" עוסק בחלק של עולם החוק והמשפט העוסק בדיני מסחר, דיני חברות ודיני ניירות ערך. זהו כמובן תחום עצום ורחב יריעה אשר חולש על פעילותם של אינספור גורמים בעולם המסחר, החל מחברות בע"מ ועד לאנשים פרטיים, זרועות החוק הרלבנטיות לסוגיות בעולם המסחר ועוד.
סוגיות שונות בעולם המשפט המסחרי נוגעות לחלקים שונים של עולם זה – מצד אחד, כל פעולה של מעסיק וכמעט כל חלק בהתנהלות הרשמית שבין מעסיקים למועסקים יכולים להיחשב כעילה לתביעות משפטיות של כל אחד מהצדדים. כך כל חוזה התקשרות, הסכמי שותפות, חוזים והסכמים המנסחים התנהלות של חברות מסחריות מול מוסדות המדינה וכו' – כל אחד מאלו יכול להפוך ללב ליבה של סוגיה משפטית, ולכן לחלק ממערכת המשפט המסחרי אשר מטרתה היא להסדיר סוגיות בעולם זה.
דיני חברות
בכל הנוגע לדיני חברות (התחום בחוק המסדיר את פעילותן והתנהלותן של בתי עסק וחברות מסחריות), עוסק המשפט המסחרי בעיקר בסוגיות של הקמה או פירוק של עסק. לא פעם מלווים מצבים אלו בשאלות ובקונפליקטים חוקיים, אותם מסדירים באמצעות מערכת המשפט המסחרי (הכוונה היא כמובן למערכת המשפט הרגילה, במקרים ותיקים אשר עוסקים במשפט מסחרי). פירוק של חברות מסחריות הוא כמובן תהליך מורכב ורגיש, בו נזקקים הצדדים לרוב לליווי משפטי צמוד אשר יוודא את שמירתם של האינטרסים של כלל הצדדים המעורבים בתהליך (דוגמת שותפים, נושים, עובדים וכו').
 
ממון
גם סוגיות אשר עוסקות בממון מהוות חלק משמעותי מעולם המשפט המסחרי. כאן הכוונה היא לסוגיות אשר קשורות לכספים, דוגמת חוזי התקשרות בין בתי עסק שונים ובין אזרחים פרטיים לבין חברות מסחריות. תביעות כספיות בנושאים מימוניים שונים, משכנתאות, ערבויות, הנפקות של ניירות ערך של חברות – כל אלו ועוד המון דוגמאות שונות מהתחום מהווים חלק בלתי נפרד מעולם המשפט המסחרי.
שותפויות וצורות עבודה שונות
תחום נוסף הנכלל תחת המטרייה הרחבה של עולם המשפט המסחרי הוא זה של הסדרי עבודה וצורות עבודה שונות, כפי שהן מסוכמות בין גורמים שונים בעסק. שותפויות עסקיות בין אנשים פרטיים, שיתופי פעולה ין חברות ועסקים שונים, זיכיונות למיניהם, עצמאיים אשר עובדים בתנאים שונים מול לקוחותיהם ועוד – ישנם במשק אינספור הסדרים וצורות עבודה והתקשרות שונות. מטבע הדברים, לא פעם מתעוררות מחלוקות בין הצדדים השונים או עולות שאלות אותן יש להסדיר באופן חוקי במערכת המשפט. גם זה כאמור מהווה חלק אינטגראלי ממה שמכונה – משפט מסחרי.
עולם ומלואו המצריך התמחות ייחודית
עבור כל מי שנתקל בצורך בייעוץ או ייצוג משפטי בסוגיות הנוגעות למשפט מסחרי, חשוב מאוד להבין כי מדובר בתחום עצום ועשיר מאוד בפרטים (חוקים ותקנות, תקדימים משפטיים וכו'), המהווה למעשה עולם ומלואו בתוך מערכת המשפט העצומה. בדומה לתחומים מסוימים, ובשונה מתחומים רבים אחרים, תחום המשפט המסחרי יכול לספק עבודה למערכות שלמות ועצומות של בתי משפט, משרדי עורכי דין ואפילו מחוקקים וקובעי מדיניות משפטית. מדובר בחלק מהותי מעולם המשפט האזרחי, ובמהלך עשרות הנשים האחרונות בהן כלכלת ישראל וכלכלת העולם כולו הולכות וצומחות ומתפתחות בקצב מסחרר, הופך עולם המשפט המסחרי למורכב וסבוך יותר מאי פעם בעבר.
ההשלכה המעשית למצב, מנקודת מבטו של כל גורם הזקוק לייעוץ ו/או ייצוג משפטי בתחום, בין אם מדובר בחברה או באדם פרטי, היא כי סוגיות אלו מצריכות עורכי דין המתמחים ספציפית בתחום זה. רק משרדי עורכי דין המחזיקים מחלקה המתמחה במשפט מסחרי ולטיגציה מסחרית יכולים לתת מענה מקצועי ראוי לסוגיות סבוכות בתחום. חשוב גם להבין כי בתיקים הקשורים למשפט מסחרי, ההבדל בין ייצוג מקצועי ואיכותי לבין ייצוג אשר אינו מיטבי יכול לעשות הבדל עצום, אשר בסופו של דבר יבוא לכדי ביטוי בסכומי עתק, ובהשפעה ממשית עצומה על חייהם של אנשים רבים. בין אם מדובר בחברה אשר נמצאת במהלכו של סכסוך עסקי עם חברה שותפה, במעסיק אשר נתבע על ידי עובדיו או בכל מקרה אחד מעולם המשפט המסחרי – ייצוג משפטי ברמה הגבוהה ביותר עלול לעשות את כל ההבדל ולהשפיע על חייהם של עשרות, מאות ואף אלפי בני אדם!
תגיות חוק | מסחר | משפט
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה