תוכן שיווקי

מהן עבירות צווארון לבן?

תוכן מקודם |
בית המשפט (צילום Pixabay)
כשאתם מדמיינים פושעים או עבריינים העתידים להישפט על עבירות חמורות, ככל הנראה מצטיירת במוחכם תמונה אשר הינה רחוקה מאד מאנשי עסקים הלבושים חליפות יקרות, בעלי תפקידים מוערכים במשרות בכירות ועבירות המבוצעות בתוך תאגידי ענק וחברות מוכרות.
עבירות צווארון לבן הן עבירות שמייחסים בעיקר לאנשים בעלי ממון, ממעמד חברתי גבוה. בשונה מעבירות אחרות, כאן מדובר בדרך כלל על "עבירות שקטות" – עבירות כלכליות המבוצעות לרוב בתחכום רב, על בסיס ידע מקצועי, יצירתיות רבה ופעולות "מתחת לשולחן". עורכי דין פליליים מייצגים רבות מנהלים שעוברים עבירות צווארון לבן.
למרות שנהוג לייחס קווים מאפיינים ברורים באשר למבצע העבירה, ההתייחסות לעבירות אלו מתמקדת בדרך כלל בסוג העבירה, מהותה ובאופייה.
תחת הכותרת "עבירות צווארון לבן", ניתן לציין עבירות שונות, כגון:
 
  • גניבה / הונאה / מרמה
  • הפרת אמונים
  • שוחד
  • עבירות מיסים והלבנת הון
  • עבירות ניירות ערך
  • עבירות סייבר
  • עבירות הגבלים עסקיים
  • רישום כוזב במסמכי תאגיד
  • עבירות מחשב ועבירות סייבר ועוד
 
האם מדובר רק בעבירות כלכליות?
לא. לעיתים, גם עבירות אחרות שאינן כלכליות, אך מבוצעות על ידי אנשים נורמטיביים ממעמד חברתי בינוני או גבוה, עשויות להיחשב כעבירות צווארון לבן. לדוגמא: הטרדה מינית ועוד.
מה מניע מבצעי עבירות צווארון לבן לבצע את העבירות?
לעיתים, קשה מאד ליצור את הקישור שבין אדם ממעמד גבוה לבין ביצוע העבירה. מאחר ומדובר על עבירות שבבסיסן כסף (ולעיתים כסף רב), ניתן להציג מניעים שונים שיש למבצעי עבירות צווארון לבן, כגון:
 
  • רצון לשמר רמת חיים גבוהה
  • חשש ממשבר כלכלי או מפשיטת רגל
  • הגדלת שליטה או רווחים
  • נסיבות אישיות מיוחדות וצורך דחוף בכסף
 
גניבה ממעביד נחשבת גם היא לעבירת צווארון לבן
לצד העבירות המבוצעות על ידי "הקודקודים" והמנהלים בחברות ובארגונים, ישנן עבירות המבוצעות על ידי עובדים בכירים או זוטרים, הנחשבות גם הן לעבירות צווארון לבן, כגון עבירת גניבה ממעביד, אשר כוללת, למשל: גניבת כסף או ציוד מהמעביד או מהחברה ומקרים של דיווחים שגויים באשר לשעות העבודה או להוצאות.
גם איש עסקים בחליפה יכול להיות עבריין
לא פשוט להתחקות אחר אלה המבצעים עבירות צווארון לבן מאחר שבדרך כלל מדובר בעבירות כלכליות המבוצעות בהדרגה ולאורך זמן, כאשר מבצעי העבירה – אנשים אינטליגנטיים ומתוחכמים המחזיקים בידע רב – פועלים באמצעים מודרניים שונים על מנת לטשטש עקבות למעשיהם, וזה בשונה מעבירות פליליות אחרות שלרוב ממוקדות באירועים בודדים בנקודות זמן ברורות.
מדוע חקירות עבירות אלו נמשכות תקופה ארוכה?
כאמור, עבירות צווארון לבן הן לרוב עבירות מורכבות ומתוחכמות שלעיתים קרובות נעשות לאורך זמן ובאמצעות מספר גורמים תוך טשטוש עקבות. לכן, חקירות עבירות צווארון לבן יכולות להימשך חודשים ארוכים ולעיתים גם שנים, כאשר במקרים מסוימים החקירה מבוצעת לא רק בין כותלי המדינה, אלא גם מחוצה לה.
מי נפגע מעבירות צווארון לבן?
עבירות צווארון לבן עשויות לגורם נזקים משמעותיים הן לחברה בכללותה (במקרים למשל של עבירות מיסים) והן לאנשים פרטיים או לתאגידים שונים. אחד המקרים הזכורים היטב לציבור הישראלי הינו פרשת הבנק למסחר בה אתי אלון, סגנית ראש מחלקת ההשקעות של הבנק למסחר, גנבה ממקום עבודתה מעל ל- 250 מיליון שקלים. ההיקף הגדול של המעילה הביא לפגיעה הן בלקוחות הבנק והן בבנק עצמו שלבסוף קרס.
הענישה בתיקי צווארון לבן
בשנים האחרונות קיימת החמרה בענישה בעבירות צווארון לבן. בתי המשפט מדגישים בהקשר זה, בין היתר, את התחכום בביצוע העבירות, את הקושי והמורכבות באיתור מבצעי העבירות, את השימוש בעמדות הכוח של מבצעי העבירות ואת הנזק שנגרם לחברה בכללותה מביצוע העבירות.
 
בכל מקרה של חשד לביצוע עבירות צווארון לבן קיימת חשיבות רבה לקבל ייעוץ וליווי משפטי מעורך דין פלילי מומחה בסוג זה של עבירות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה