קריפטו

בכירי הקריפטו מנתחים: מהו אירוע החצייה של הביטקוין ולמה יוביל?

בשל העלייה הדרסטית במחיר הביטקוין, שוק הקריפטו, החל להיערך לקראת אירוע "חציית הביטקוין". מהו אירוע "חציית הביטקוין" ומהן השלכותיו? נבחרת הקריפטו עם כל התשובות
מערכת ice | 
גיא סרוסי, שאולי רג'ואן, ניר הירשמן, נעה משיח, חיים ונציה, ‏‏בן סמוחה, יובל רואש (צילום מקסים דינשטיין, יעל צור, איתמר אריאלי, shutterstock)
בשבוע האחרון, שוק הקריפטו סוער בעקבות אירוע "חציית הביטקוין", אשר צפוי להתרחש במהלך חודש אפריל. "חציית ביטקוין" מתרחש לרוב פעם בארבע שנים, או בכל פעם שמתווספים עוד 210,000 "בלוקים" לבלוקצ'יין. לפחות לפי מה שקרה העבר, האירוע, יכול להזניק עוד יותר את של מחירו המטבע שגם כך זינק לשיא כל הזמנים במהלך החודש האחרון.
פנינו לבכירי הקריפטו בישראל על מנת להבין מה הוא אירוע החצייה של הביטקוין, ומה הוא צפוי להביא עמו?
נעה משיח, מנכ"לית איגוד הביטקוין הישראלי:
"בביטקוין, בניגוד למטבעות המדינתיים, כמות הכסף ידועה מראש ונקבעה בפרוטוקול מיום היוסדו ב-2009. אין אפשרות להדפיס כספים ולדלל את ערך המטבע כמו בדולר או בשקל. לא רק שכמות המטבעות הסופית ידועה מראש, אלא שגם קצב 'ההדפסה' ידוע מראש והוא בקצב יורד: בתחילת הדרך נכרו 50 מטבעות בכל בלוק חדש שנוצר, כעבור כ- 4 שנים ירדה התמורה לבלוק ל-25 מטבעות, בשנת 2016 נחתכה הכמות הזאת ל12.5 מטבעות ובשנת 2020 ירד הפרס לכורים ל-6.25 מטבעות לבלוק (שהם כ- 900 מטבעות חדשים ביום)".
"בכל פעם כזו כמות המטבעות החדשים נחתכה בחצי ולכן קוראים לאירוע הזה "חציה"- halving באנגלית. באמצע אפריל צפויה החציה הבאה וכמות המטבעות החדשים שיונפקו בכל בלוק תהיה 3.125. בעבר ראינו שכאשר היצע המטבעות ירד, מחיר הביטקוין עלה. הכורים נותנים אותו כוח חישוב תמורת פחות מטבעות חדשים, אז הם ירצו להחזיר את ההשקעה הדולרית על כך ולקבל יותר דולרים למטבע".
  
"בנוסף כשיש פחות מטבעות חדשים בשוק ההיצע קטן, מה שמוביל לעליית מחירים. בפעמים הקודמות המחיר הגיע לשיא בערך כשנה לאחר אירוע החציה, אבל השנה חזינו בתופעה מעניינת- נשבר שיא המחיר בדולרים עוד לפני החציה (בשל הנפקת קרנות הסל). ולכן, לא ברור אם שער הביטקוין יתנהג כפי שהתנהג בעבר. ההערכה היא שהמחיר ימשיך לעלות כפי שהיה בחציות קודמות, אך קשה לדעת אם אכן זה מה שיקרה ובאילו היקפים".
"באיגוד הביטקוין אנחנו ממליצים למי שרוצה להשקיע ללמוד על ביטקוין, על התכונות שלו (למשל: הכמות הסופית של המטבעות) ולהחליט אם להשקיע וכמה. אנו מאמינים שבטווח ארוך יש עוד הרבה פוטנציאל לשוק לגדול ולצמוח, אבל אי אפשר לדעת את המחיר בטווח הקרוב. אירוע שצפוי להתרחש בעקבות החציה הוא מסיבת החציה המסורתית של קהילת הביטקוין שתתקיים באמצע אפריל,  ובה נחגוג את עצם זה שהפרוטוקול של ביטקוין מקיים את הבטחתו כבר מעל ל- 15 שנים ועושה את מה שהוא אמור לעשות ונקבע מראש ללא תקלות ובעקביות. בימים הקרובים נפרסם את כל הפרטים על המסיבה."

 נעה משיח, צילום: יעל צור.
חיים ונציה, מנכ"ל ומייסד Proxibit: 
"כאשר אנו מתקרבים לאירוע החצייה הבא של הביטקוין באפריל הקרוב, עולה השאלה איך הוא ישפיע על הכלכלה הדיגיטלית ועל מחיר המטבע. החצייה, שבה התגמול לכורים מופחת לחצי, מצמצמת את היצע הביטקוין החדש בשוק. דמיינו שאתם מגדלים תפוחים ופתאום, מדי יום שני, כמות התפוחים שאתם יכולים לקטוף ולמכור נחתכה בחצי. אם הביקוש לתפוחים נשאר כפי שהוא, אתם תוכלו למכור כל תפוח במחיר גבוה יותר. זהו הלוגיקה מאחורי הצפי לעלייה במחירי הביטקוין לאחר החצייה".
"ועדיין, חשוב להדגיש שהשוק מודגש מגורמים רבים ולא ניתן לוודא בוודאות. יתרה מכך, כפי שכולם מודעים לאירוע החצייה הקרב ייתכן שחלק גדול מהשפעתו מגיע עוד לפני שמתרחשת החצייה, כל המשתתפים בשוק היודעים על אירוע החצייה צופים עליות מחירים בעקבות החצייה ולכן קונים את המטבע ובכך דוחפים את המחיר שלו כלפי מעלה. מעין נבואה המגשימה את עצמה.
"בין כה וכה האירוע הזה מהווה נקודת מפנה עבור הביטקוין ושוק המטבעות הדיגיטליים כולו, זוהי הזדמנות להבין את הפוטנציאל והאתגרים של הביטקוין כנכס דיגיטלי וכאמצעי לשינוי כלכלי עולמי. אירוע החצייה אינו רק עניין טכני אלא גם רגע של התבוננות בהיסטוריה ובעתיד של הביטקוין כמטבע. זהו תזכורת למנגנוני הבקרה הייחודיים של הביטקוין ולרעיון הדפלציוני שבבסיסו. עם התקדמות הזמן והגיעה לאספקת המקסימום, הדיון סביב עתיד הכרייה, התגמולים ותחזוקת הרשת הולך ומתעצם".

 חיים ונציה, צילום: יעל צור.
שאולי רג'ואן, שותף מנהל קרן הון סיכון Masterkey:
"אירוע החציה בביטקוין הוא סממן לאבן דרך עבור מסלולו של ביטקוין. בהתאם לפרוטוקול (סט החוקים) של ביטקוין כל 210 אלף בלוקים, כארבע שנים, מספר המטבעות החדשים שנוצרים למערכת יורד בחצי עד לייצור הסופי של 21 מיליון מטבעות. בלוק מסמל את ההעברות שאושרו בזמן מסוים ונרשמו על הדאטא בייס המבוזר של הבלוקצ’יין".
"המשמעויות הן כלכליות עבור ציבור הכורים אשר מאבטחים את הרשת ומעמידים כוח חישוב אדיר בניסיון לכרות את הבלוק הבא (כל עשר דקות בממוצע) וכמובן גם על ציבור המשקיעים בביטקוין כי אומנם שוק ההון נוטה לתמחר אירועים עתידיים אבל אין דרך יותר טובה למחר אירוע מאשר מלהגיע לרגע במציאות".
"לאורך השנים, ראינו כי התקיים קשר בין המחזוריות של מחיר הביטקוין למחזור החציה, החציה הקרובה עתידה להתרחש ממש בקירוב לערב פסח, וכמיטב המסורת מחיר הביטקוין חזר לתנודתיות גבוהה".

 שאולי רג'ואן, צילום: יעל צור.
בן סמוחה, מייסד CryptoJungle וקהילת 'מדברים קריפטו':
"אירוע החצייה הוא אירוע חשוב ודרמטי במערכת הביטקוין, הקורה בממוצע אחת ל-4 שנים, ובמסגרתו ההיצע המתחדש של ביטקוין נחצה ב-2. כלומר אם ב-2009 נוצרו 50 מטבעות ביטקוין חדשים כל 10 דקות, ב-2012 גמול זה נחתך בחצי ל-25, ב-2016 נחתך שוב בחצי ל-12.5, וב-2020 התקיים אירוע החצייה האחרון ובו ביטקוין נהיה נדיר יותר עם קצב היצע מתחדש של 6.25 מטבעות. באותה עת, אזכיר, הפדרל ריזרב ומשרד האוצר האמריקני הודיעו על חבילה בגובה של 5 טריליון דולר "לתמיכה בכלכלה", על מנת להמחיש את ההבדלים".
"המשמעות היא שהחל מהחצייה הקרובה, שתחול ב-20 באפריל עפ"י ההערכות הנוכחיות, יהיה פחות כוח מכירה ופחות מטבעות חדשים שנכנסים להיצע. הכורים, יוצרי המטבעות, שצריכים לממן את פעילותם השוטפת (הוצאות האנרגיה בעיקר) יימצאו עצמם מוכרים פחות מטבעות".
"עד כה, בעוד ש-4 חציות אינן מהוות מדגם מייצג מספק, החצייה שימשה כנקודת תפנית בשוק הביטקוין והחל ממנה יצאנו למסע עליות אקספוננציאלי. לרוב, ביטקוין מצוי במרחק של כ-20-30% משיא כל הזמנים במעמד החצייה. עם זאת, בשנת 2024 כבר חצינו את השיא החדש ברוח הגבית של אישור קרנות הסל וההשקה חסרת התקדים שלהם".
"לכן, הציפייה היא שתהיה המשכיות למגמת העליות, ככל שאנשים יבינו את הערך שביטקוין מספק ככסף גלובלי וחסר צנזורה שנמצא בבעלות פרטית ואינו נתון למניפולציות של הדפסת כסף ע"י בנקים מרכזיים וממשלות".

 בן סמוחה, צילום: איתמר אריאלי.
יובל רואש, מנכ"ל Bits of Gold הפלטפורמה הישראלית המפוקחת למסחר במטבעות דיגיטליים
"בפרוטוקול שהציג סטושי נקמוטו האלמוני כשיצר את המטבע הדיגיטלי המבוזר הראשון ב-2008, נקבע שלעולם לא יהיו יותר מ-21 מיליון מטבעות ביטקוין. מטבעות ביטקוין חדשים נוצרים באמצעות תהליך הנקרא ״כרייה״ (mining). ה״כורים״ מקצים אנרגיה חישובית אשר פותרים משוואות מתמטיות מסובכים שוב ושוב עד למציאת הפתרון. ה״כורים״ מתחרים ביניהם מי יפתור את המשוואה ראשון, בממוצע כל עשר דקות כורה אחד מוצא את הפתרון ומפיץ אותו לשאר הוכרים כהוכחה. הכורה שפתר מקבל תגמול בדמות 6.25 מטבעות ביטקוין חדשים עבור האנרגיה שהשקיע".
"מאורע ״חציית הבלוק” באפריל הקרוב, מוריד בחצי את התגמול לכורים ומכאן גם את קצב יצירת הביטקוין החדשים. כל אירוע חצייה של הביטקוין המתרחש אחת לארבע שנים מלווה בעליית שערים לצד עוד מהלך שגורם לתאוצה. ב-2017 זה היה גל הנפקות המטבעות הקריפטוגרפיים (ICO) שגרם להתפוצצות ובסוף מרבית המטבעות שהונפקו בפרוייקטים ירדו לטמיון. ב-2021 זה היה הבהלה ל-NFT, עכשיו זה תעודות הסל וה-Web3, כלומר שילוב עולם המטבעות הדיגיטליים לתוך העולם הדיגיטלי כפי שהוא היום. יחד איתו, למרות שאין קשר ישיר לשאר המטבעות, גם הם בדרך כלל מושפעים לחיוב מעליית מחיר הביטקוין".
"לאורך השנים, אנחנו רואים, ככלל, שכל עלייה בביטקוין גוררת עליה במטבעות האחרים, וגם אם אירוע החצייה לא קשור טכנולוגית לשאר המטבעות, יש לכך השפעה על כל האקוסיסטם. יש להניח שאחרי העליות הקרובות, נראה גם תיקון, אבל לאורך זמן המחיר של הביטקוין אף פעם לא חוזר לאותה נקודה ממנה פרץ. כפי שב-2020 מחיר הביטקוין התחיל בכ-4,000 דולר, הגיע לשיא של 69 אלף דולר שנה לאחר מכן, ולא חזר למחיר הנמוך מ-17 אלף דולר עד היום".
"צריך לזכור, לצד העליות החדות, עולם המטבעות הדיגיטליים נמצא עדיין בראשית דרכו, וקיים רק כ-15 שנים, זה גם אומר שלחלק מזירות המסחר ופלטפורמות ההשקעה אין רגולציה ואין פיקוח מתאים, או בכלל. לכן, לפני רכישה של מטבע או השקעה, חשוב לבדוק האם הגוף שממנו רוכשים הוא מפוקח, ומוכר על ידי הבנקים בישראל בכדי שיוכלו לקבל את הכספים חזרה לחשבון הבנק".
"כמו כן, כדאי לא להתפתות לפרסומים ממונים או של משפיענים על מטבעות נישתיים אשר מזנקים בעשרות ומאות אחוזים, ומומלץ לבצע מחקר אמיתי על כל מטבע לפני שמשקיעים. כמו כל השקעה, צריך להסתכל על זה בפרספקטיבה של שנים, ולחשוב מה שיווי המשקל הנכון להיחשף אליו מבחינה פיננסית, אבל ברור לכולם כי היום ביטקוין הוא נכס שאי אפשר להתעלם ממנו".

יובל רואש, צילום: יעל צור.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה