תרבות ופנאי

איך אומרים אקזיט בעברית? אלו המילים החדשות של האקדמיה ללשון

מה זה הֶנְפֵּק, מַרְקִיעַ, אֲתָרוֹן, גִּזְלוּת וקוֹרְצָן? קבלו את המילים החדשות שאושרו על ידי האקדמיה ללשון העברית ונכנסו לשפה שלנו
מערכת ice | 
הייטק (צילום shutterstock)
האקדמיה ללשון העברית אישרה שלוש רשימות מונחים מטעם הוועדות המקצועיות למונחי ארכיונאות, שיווק ופרסום ובריאות הציבור, מונחים יחידים ומילים בשימוש כללי. המילה הבולטת: חלופה עברית ל"גזלייטינג" (gaslighting).
בעקבות פניות רבות שהגיעו לאקדמיה לגבי המושג המציין התעללות נפשית, שבה המתעלל מפעיל על קורבנו מנגנון של שליטה בתודעתו וערעור הדרגתי של האמון שלו בתפיסת המציאות וביכולתו להבחין בין מציאות לדמיון. הוחלט לקבוע את החלופה - גִּזְלוּת דַּעַת ובקיצור גִּזְלוּת.
 
מילים ומונחים נוספים שנקבעו:
אוֹפַנֵּי טַנְדּוּ (אופני טנדם) – אופניים לשני רוכבים (או יותר) המדוושים יחד.
מְנֻשָּׁב – windy, מזג אוויר המאופיין ברוחות ערות (המילה נבחרה בשיתוף הציבור).
תַּגְלִית אַגַּב – serendipity, גילוי לא מכוון, לרוב אגב מחקר שנעשה למטרה אחרת.
קוֹרְצָן – כלי לחיתוך בצק, בעיקר להכנת עוגיות. המילה קורצן תחליף את המונח מֵקַד שנקבע בעבר.
הֶנְפֵּק ("אקזיט", exit, business exit) – מימוש שווי של חברה על ידי מכירתה למשקיעים פרטיים או לחברה אחרת.
פֵּרוּא – rewilding, שיקום והקמה מחודשת של בתי גידול טבעיים מתוך הקפדה על התערבות מצומצמת של האדם (המונח נקבע עם אנשי מקצוע).
מַרְקִיעַ – launch vehicle, כלי תחבורה נייד המגיע אל החלל החיצון ויכול לשאת אנשים, חפצים, חלליות ומרקיעים נוספים (המונח נקבע בשיתוף אנשי מקצוע).
הוועדה למונחי שיווק ופרסום הגישה רשימה של כ־215 מונחי יסוד בתחום, שרבים בו המונחים הלועזיים. ברשימה חידושים רבים:
אֲתָרוֹן (minisite)
כְּרָזָה נִגְלֶלֶת (roll-up)
מִדְמֶה (mock-up, גרסת ניסוי של מודעה או פרסומת)
פִּרְסוּם חַתְרָנִי, שִׁוּוּק חַתְרָנִי (במקום פרסום גרילה, שיווק גרילה)
קִהוּל (targeting, זיהוי ובחירה של קהל היעד וריכוז מאמצי השיווק והפרסום בו).
רַחֶשֶׁת (buzz); מִלַּת רַחַשׁ (buzz word)
רִעֲיוּן (ideation, העלאת רעיונות והצגתם)
רַעֲיוֹנָאוּת חָזוּתִית (art); רַעֲיוֹנַאי חָזוּתִי (art director)
רַעֲיוֹנָאוּת מִלּוּלִית (copywriting)
שִׁוּוּק מְעָרֵב (engagement marketing)
שֶׁתֶף (feed; מילה זו מוצעת לצד המילה "היזן" שקבעה האקדמיה בעבר)
תִּסְחֹרֶת (merchandise, מוצרים הקשורים למותגים; המונח נוצר על פי המונח תִּסְחוּר merchandising – הפעולות הנלוות לשיווק של מוצר)
כן נקבעו חלופות עבריות (שאין בהן חידוש) למילים לועזיות נפוצות בתחום השיווק והפרסום: במקום ליד (lead) – מתעניין; במקום ריץ' (reach) – הגעה; במקום vlog – יומן רשת מוסרט. עוד נקבע המונח מְנַהֵל תִּיק לָקוֹחַ (account manager) במקום המונח הרווח והמוטעה תקציבאי.
לרשימה המלאה; על הוועדה למונחי שיווק ופרסום
הוועדה למונחי בריאות הציבור הכינה רשימה של מונחי עישון בסיסיים ובהם 'עישון סביל' או 'עישון כפוי' (passive smoking, second-hand smoking) ו'עישון שִׁיּוּרִי' (third-hand smoking). הוחלט שלא לקבוע מונח ייחודי ל־vaping אלא להסתפק בצירופים 'עישון בְּאִרְסוּס' (אֶרְסָס הוא ארוסול) או 'שימוש בסיגריה אלקטרונית'.
מליאת האקדמיה אישרה את המילון למונחי ארכיונאות ובו כ־260 מונחים, ובהם מונחים המשקפים את הטכנולוגיה בת ימינו המשמשת את הארכיונאים. ברשימה נקבעו הפועל לְאַרְכֵּן ושם הפעולה אִרְכּוּן לציון פעולת האחסון וניהול הרשומות בארכיון (במקום "לארכב" ו"ארכוב").
האקדמיה אישרה גם כמה החלטות בדקדוק, ובהן:
המילה חַט (שן הפיל) היא זכר או נקבה, ונטייתה ברבים היא חִטִּים וגם חַטִּים.
המילה שְׁתַּיִם עם אותיות מש"ה תנוקד בדגשים בשי"ן ובתי"ו, למשל: הַשְּׁתַּיִם, מִשְּׁתֵּי־.
המילים נֵד, קוּף (המחט) משויכות לשורשי ע"ו ונוטות ללא דגש: נֵדֵי־(מים), קוּפי מחט.
אושרה הצורה הרווחת שִׁימְפַּנְזָה, ונקבע שמין המילה נקבה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה