דיגיטל וטק

מחקר: האלגוריתם של פייסבוק מקדם תכנים של מכחישי שואה

האלגוריתם "הבין" שהכחשת שואה מעניינת, כביכול, את החוקרים ולכן הציע להם תכנים דומים. אחד החוקרים: "פייסבוק מסבירה את השארת התוכן הזה בכך שהיא מגנה על דיון היסטורי לגיטימי"
רועי בהריר-פרל | 
מחנה אושוויץ בגרמניה (צילום ויקיפדיה)
שלושה שבועות לאחר שכנס התביעות היהודיות פתח בקמפיין פייסבוקי תחת ההאשטאג NoDenyingIt# במחאה על כך שהרשת החברתית שבה הוא מתקיים מאפשרת הפצה של תכנים מכחישי שואה (כפי שפרסמנו כאן), הטענה מקבלת גושפנקא בדמות מחקר של "המכון לדיאלוג אסטרטגי" (מוסד בריטי ללא כוונות רווח) הקובע כי פייסבוק לא רק מגלה אדישות כלפי תכנים מסוג זה - היא אף מקדמת אותם.
במחקר נמצא כי האלגוריתם שמפעילה פייסבוק מתעדף תכנים אלה כברירת מחדל: כשמקלידים בשורת החיפוש של פייסבוק את מילים כמו holocaust או holohoax מקבלים תוצאות שכוללות פוסטים, דפים וקבוצות של מכחישי שואה ובהם קישורים לאתרים חיצוניים והפניות למחקרים ולספרים מפוקפקים בנושא. למשל, אלה של מכחיש השואה הידוע דייויד אירווינג.
בסך הכל, המחקר גילה 36 קבוצות מכחישות שואה עם 366 אלף חברים. ניסיון להצטרף לדיון באחת הקבוצות הביא מיד לקבלת הצעות מפייסבוק להצטרפות לקבוצות בעייתיות נוספות. למעשה, האלגוריתם "הבין" שהכחשת שואה מעניינת, כביכול, את החוקרים ולכן הציע להם תכנים דומים.  "פייסבוק מסבירה את השארת התוכן הזה בכך שהיא מגנה על דיון היסטורי לגיטימי", אמר ג'ייקוב דייבי, אחד החוקרים, "מדובר בתירוץ שמפספס לגמרי את הסיבה שבגללה מכחישי שואה נמצאים בפייסבוק מלכתחילה. מדובר בתוכן שנאה".
המחקר מתפרסם בשעה שפייסבוק ניצבת מול גל חסר תקדים של תלונות ומחאות מצד גורמים שונים בעניין הטיפול שלה בתכנים בעלי אופי מסית ובמה שנהוג לכנות פייק ניוז. כתוצאה מכך, החברה ההחלה תסנן תכנים כאלה, להרחיק משתמשים (ביניהם הראפר האנטישמי וויילי) ולהסיר פרסומים קוספירטיביים למיניהם שנוגעים ליהודים. עם זאת, הכחשת השואה עדיין לא ממש זוכה שם לטיפול כלשהו.
פייסבוק מסרה בתגובה שהיא מסירה "כל פוסט שמעודד, מהלל, מגן או מנסה להצדיק את השואה, לרבות תוכן שמגחיך ניצולי שואה, מאשים את השורדים בשקרים, מפיץ שנאה או פועל לעידוד אלימות נגד יהודים. אמנם אנו לא מסירים פוסטים רק בגלל שהם שקריים, אך רבים מהם כוללים תוכן אסור אחר ומפרים את המדיניות שלנו נגד שיח שנאה. אנו מנסים למצוא את האיזון בין חופש הביטוי ושמירת הביטחון של המשתמשים. רבים לא מסכימים באופן תקיף עם העמדה שלנו. אנו מתייעצים עם גורמים חיצוניים וסוקרים את כללי המדיניות שלנו בכל עת כדי לוודא שאנחנו מבינים את הדברים כשורה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה