דיגיטל וטק

בעולם פשוט ונקי יותר: הטכנולוגיות שלא היו במרוץ לנשיאות לפני 20 שנה

פייסבוק וטוויטר תפסו מקום מרכזי במאבק בין טראמפ לביידן, אך בשנת 2000 הן בכלל לא היו קיימות ומערכת הבחירות הייתה הרבה פחות קונספרטיבית. ומה עם ויקיפדיה ויוטיוב? דוגמאות לשינוי שחל ב-20 שנה בין שתי מערכות הבחירות
כפיר אדר | 
20 שנה (צילום Unsplash, Freepik)
ג'ו ביידן או דונלד טראמפ? זיופים וקונספירציות, או שהאמת הפשוטה מונחת לפתחנו? מערכת הבחירות לנשיאות ארצות הברית הייתה כל דבר מלבד שגרתית. שיאים של השמצות, האשמות וכמובן ציוצים ופרסומים גרמו לכולנו להתבלבל.
עם התקדמות הטכנולוגיה, גם היום הדמוקרטי היפה ביותר הפך לפסטיבל של שקרים, פייק ניוז והמון לחץ ועלבונות, יחד כמובן עם דברים חיובים כמו שידורים וניתוחים מתקדמים שמגיעים תוך שניות, אבל בכל זאת קשה שלא להיזכר בימים יפים ופשוטים יותר וגם בבלומברג ניתחו את מערכת הבחירות 2020 ל-2000.
לפני 20 שנים לדוגמא, כשהעולם עוד טרם הכיר את הרשתות החברתיות והיכולות המגוונות שהמכשיר הסלולרי מסוגל להגיע אליהן, לא היו הפייסבוק, הפייסטיים, הטוויטר, לינקדאין ואינסטגרם. כל אלו, שבימי הבחירות בין אל גור לג'ורג' וו בוש לא היו קיימים, היו כלי מרכזי במערכות הבחירות האחרונות ונתנו פתח להשמצות רבות והפצות סיפורים שברובם לא נכונים. גם ההאשטגים לא היו קיימים, לא היה ניתן להגיע לתפוצה כה רחבה בדרך כה קלה.
גם היוטיוב לא היה קיים, מקום מושבם של לא מעט יוטיוברים קונספירטורים שגוררים קהלים אדירים להאמין לאו דווקא במה שנכון. בכלל, גם האייפונים, האייפדים, האנדרואיד עוד לא הגיעו לעולם, הכל התנהל כמעט בלי וידאו והרוב נשען על החדשות שהיו מקור המידע הראשון.
הג'ימייל עדיין לא נכנס לשימוש, גם לא הפיתוח של גוגל, הידוע כגוגל מאפס. ועידות הווידאו שהפכו לקריטיות בימי הקורונה כמו זום, סקייפ בכלל לא היו בתכנון. ויקיפדיה עוד לא עלתה לאוויר וגם אחד הפיתוחים החשובים ביותר - ווטסאפ ומסנג'ר שהקלו את שליחת המסרונים עדיין לא היו.
ילדים באותם ימים עוד לא הכירו את טיקטוק, סנאפצ'אט, ספייס X ונטפליקס, הבידור שנצרך באותם ימים היה שונה לחלוטין והתבסס בעיקר על הטלוויזיה והמחשבים שהיו בראשית דרכם. ספוטיפיי שהיום מסדר לכל אחד מאיתנו את המוזיקה שהוא רוצה בהישג יד עדיין לא היה בתכנון ואנשים לרוב צרכו אותו דרך תקליטים ואותו הדבר לגבי משלוחים מקוונים באמזון שהייתה לקראת ההקמה והפריצה הגדולה.
עוד פיתוחים שצצו ב-20 השנה האחרונות? הביטקוין שסיפק דרך חדשה למסחר, אובר שהפך כל אדם שחפץ בכך לנהג מונית שיכול להכניס עוד כסף לכיסו וגם טסלה, אחד הרעיונות המהפכניים ביותר. שנת 2020, שנה שבה הפיתוחים הטכנולוגיים תפסו מקום מרכזי גם בבחירות, כאשר המבט לעתיד מעורר מחשבה מה עוד יוכל להשתנות בתפיסת החיים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה