דיגיטל וטק

איך מוכרים יצירה דיגיטלית ב-69 מיליון דולר?

מהו NFT? וכיצד התכונות הייחודיות שלו שהופכות אותו לכה נדיר במיוחד בזמן תקופת הקורונה הביאו לכך ש קולאז' של 5,000 חלקים של האמן ביפל נמכר בסכום עתק שכזה? יעל קנדר, מנהלת BDO Digital מסבירה ל-ice
מערכת ice | 
היצירה שנמכרה בסכום עתק (צילום Christie’s and Mike Winkelmann)
בחודשים האחרונים המילה NFT נשמעת רבות ושכבר אין ברירה אלא לצאת ולבדוק על מה באמת כולם מדברים. אז בואו נתחיל בהגדרה של NFT שזה למעשה ראשי תיבות של המילים: Non-fungible token. הרעיון הוא שזהו מטבע שאינו בר החלפה, כמו כסף וזהב. המטבע האמור הוא יותר כמו פריט אומנות, בית, כרטיס להופעה ועוד. יש לו תכונות ייחודיות שהופכות אותו לשונה ממשהו אחר באותו סוג נכס. אנחנו דנים במטבע שהוא דיגיטלי המאוחסן בדאטה בייס מאובטח הנקרא, Blockchain. כל NFT הוא ייחודי ופועל כפריט אספנות שלא ניתן לשכפול, מה שהופך אותו לנדיר.
האינטרנט גרם לכך שכל אחד יכול לצפות בתמונות, בסרטים ובשירים ברשת בחינם. אנשים קונים NFT מתוך אמונה שהם יצליחו להוכיח בעלות על פריט וירטואלי הודות לבלוקצ'יין. מגיפת הקורונה סייעה אף היא לעליית ה-NFT, בזמן שאנשים היו כלואים בבית, לא בזבזו כסף על טיולים לחו"ל ובילו את מרבית זמנם מול מסך בשעמום, לא היה מועד טוב יותר לממש את ההזדמנות לרכוש איזו יצירה דיגיטלית.
ב-5 במרץ מנכ"ל טוויטר, ג'ק דורסי, הציע במכירה פומבית של בלוקצ'יין, צילום מסך של הציוץ הראשון שלו בשנת 2006 וההצעות על כך עברו במהירות את ה-2.5 מיליון דולר. מאז 2018 אנשים הוציאו כ-237 מיליון דולר על NFT, כאשר הרוב המכריע של הכספים הוצאו מאז התפוצצות המגמה בינואר 2021.
כבר בשנת 2013 החלו הניצנים הראשונים של ה-NFT באמצעות מטבעות צבעוניים עשויות ערכים קטנים של ביטקוין. משם היו עוד מספר שימושים במהלך השנים שהחלו לבוא לידי ביטוי בגיפים ועוד מיני פורמטים אך ההכרה האמיתית וההגעה למיינסטרים, התרחשה בשנת 2017 עם ה- CryptoKitties. זהו הוא משחק וירטואלי מבוסס בלוקצ'יין המאפשר לשחקנים לאמץ, לגדל ולסחור בחתולים וירטואליים. הפרויקט הזה הגיע כמעט לכל תחנות החדשות, החל מ- CoinDesk ועד CNN.
CryptoKitties, היא אחת הדוגמאות המוקדמות ביותר לתופעה ועד כה, חתולים צבעוניים דיגיטליים אלה הניבו מכירות של מעל 40 מיליון דולר, על פי NonFungible. אנשים אוהבים לאסוף. אנחנו צוברים הרבה יותר ממה שאנחנו צריכים ביותר מדי תחומים וזה מתרחש כבר הרבה מאד שנים. בדיוק כפי שראינו בעבר את הבהלה סביב פריטי אספנות פיזיים כמו כרטיסי פוקימון, ה-NFTs מתחילים להציג כיצד נראה היקום החדש של אספנות פריטים נדירים באינטרנט.
טופ שוט של NBA , אתר של אוהדי ה-NBA מרחבי העולם שאוספים את הצילומים של הרגעים הגדולים עם היקף של יותר מ-400 מיליון דולר מכירות. על פי CryptoSlam החברה מכרה בקרוב ל-10 מיליון דולר בתוך 24 שעות, כאשר נמכרו יותר מ100 מיליון של רגעים. החברה האם שעומדת מאחורי NBA Top Shot, Dapper Labs אמורה לגייס סבב של 250 מיליון דולר לפי הערכת שווי של 2 מיליארד דולר, כפי שדווח בבלוק.
נישה של אספנות כמו CryptoPunks המונה 10,000 דמויות אספנות ייחודיות עם תכונות ואיכויות דלות, נמכרים כעת במינימום של כ- 18,000 דולר ליחידה. ממש לאחרונה נמכר פאנק 4156 במחיר של 650 ETH, שזה שווה ערך לכ-1.3 מיליון דולר. אנחנו כנראה מוכנים לאסוף כמעט הכל ובשנת 2021 יש דווקא יתרונות לאספנות דיגיטלית שתופסת הרבה פחות מקום בבית. יוצרי אמנות NFT כוללים אמנים, גיימרים ומותגים בכל קשת התרבות. למעשה, נראה כי כל יום מביא שחקן חדש לשוק הNFT והפוטנציאל הינו עצום.
עבור אמנים, כניסה לחלל ה-NFT מוסיפה עוד פורמט ליצירה ושיתוף אמנות ומציעה למעריציהם דרך נוספת לתמוך בעבודתם. עם יצירות שנעות בין קבצי GIF קטנים ומהירים להכנה כגון, חתול קשת שנמכר על ידי NyanCat תמורת 690,000 דולר ועד ליצירות שאפתניות יותר, אמנים יכולים להציע לציבור מגוון דרכים לקנות אמנות ולהרוויח כסף בתהליך.
NFT's יכולים גם להיכלל במשחקי וידאו, באמצעות רכישת נכסים בתוך המשחק. עד כה, כל הנכסים הדיגיטליים שנקנו בתוך משחק, היו עדיין שייכים לחברת המשחקים - כאשר גיימרים פשוט קנו אותם באופן זמני לשימוש בעת משחק המשחק. אבל NFTs פירושו שהבעלות על הנכסים עברה לקונה בפועל, כלומר ניתן לקנות ולמכור אותם בפלטפורמת המשחקים עם ערך נוסף המיושם על סמך מי שהחזיק אותם בדרך. למעשה, מתחילים להיווצר משחקים שמבוססים לחלוטין על NFTs, שמוכיחים כיצד הם מטלטלים את הענף הגיימינג.
ניתן היה לצפות כי אמנים ידועים יקבלו את התמורה הגדולה ביותר בתמורה לעבודתם, וזה בדיוק מה שחשבו לעצמם קבוצה אנונימית של "חובבי אמנות" כששרפה לאחרונה בנקסי מקורי כדי להפוך אותו ל-NFT. אך מכירות אחרות היו מפתיעות עוד יותר. למשל, המכירה של האמן ביפל, שהוא אמנם ידוע כאמן דיגיטלי, זו היתה כניסתו הראשונה לשוק ה-NFT, והפריט נמכר במחיר שלישי הגבוה ביותר ששולם אי פעם עבור יצירה של אמן חי, דבר שאיש לא צפה.
NFTs יכולים להיות זרם הכנסות אטרקטיבי עבור מותגים, וישנם כאלו שכבר קפצו על העגלה. המותג טאקו בל מכר קובצי GIF ותמונות בנושא טאקו שנמכרו בתוך 30 דקות בלבד. כל NFT כלל גם כרטיס מתנה בסך 500 דולר, שהבעלים המקורי יכול היה לבזבז, מה שעשוי להסביר את הפופולריות שלהם בתחילה. אבל ה-Taco Cards הללו נמכרים כעת בשוק המשני, כאשר הכרטיסים היקרים ביותר נמכרים ב-3,500 דולר, ללא האפשרות לבזבז את כרטיס המתנה.
מוזיקאים מוכרים גם את הזכויות לעבודתם, כמו גם קטעי וידאו לקליפים של המוסיקה שלהם, ואפשר אפילו לקנות נדל"ן דיגיטלי ונכסי תלת מימד כמו רהיטים. אופנה היא רק לעתים רחוקות רק תועלת. אופנה היא גם אמצעי לביטוי עצמי ודרך לתקשר מעמד וזהות. ישנם קונים המחפשים כיום דרכים לספר את הסיפור שלהם גם בעולם הדיגיטלי, באותה מידה כמו הפיזית, וזה מייצר הזדמנות להיכנס לNFT.
בכנס בנושא אופנה וטכנולוגיה שערך Vogue Business, אמר רוברט טריפוס, סגן נשיא בגוצ'י, כי אין מנוס מכך שמותגי יוקרה יתחילו לעצב NFT. גוצ'י טרם התעמק בשוק עצמו, אך כבר שלוש או ארבע שנים הוא מייצר חללים וירטואליים ומוצרים. לאחרונה היא הציגה גם נעלי ספורט דיגיטליות (paywall) במחיר של 12 דולר שיכולים לרכוש באמצעות האפליקציה שלה וללבוש בעולמות וירטואליים כמו רובלוקס, פלטפורמת משחק מקוונת.
ב-16 בפברואר, כריסטי'ס הודיעה כי תציעה יצירת אמנות בלוקצ'יין דיגיטליות בפעם הראשונה – קולאז' של 5,000 חלקים של האמן ביפל. הצעות המחיר התחילו ב-100 דולר בלבד, אך במהירות זינקו למיליונים, לפני שנמכרו בסכום מטורף של 69 מיליון דולר - מה שהפך את ביפל לא רק ליוצר אומנות ה-NFT היקרה ביותר אי פעם, אלא לשלישית היקרה מכל האמנים החיים, אחרי ג'ף קונס ודייויד הוקני.
בין אם ה- NFT כאן כדי להישאר ובין אם לאו, הם בהחלט הפכו למשחק חדש עבור בעלי הממון ויש כסף אמיתי להרוויח, אם תצליחו לגרום לזה לקרות. NFTs נותנים משמעות חדשה לאמנות דיגיטלית, והמחירים שנראים במכירה מעידים שהיא חלק אמיתי מעתיד האמנות, ואספנות בכלל.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה