דיגיטל וטק

למרות שאילון מאסק הבטיח: רשת הבוטים של טוויטר - הגרועה בהיסטוריה

מחקר אוסטרלי אשר סקר כמיליון ציוצים סביב העימות הרפובליקאי בפריימריז האמריקאים והריאיון של טאקר קרלסון עם דונלד טראמפ מצאה רשת בוטים גדולה הפועלת ברשת
מערכת ice | 
אילון מאסק וטוויטר (צילום יוטיוב/ TED)
החל מאוקטובר 2022 כשטוויטר נרכשה על ידי אילון מאסק תמורת 44 מיליארד דולר, החלה הידרדרות בפעילות התקינה של הרשת החברתית האהובה. במעמד הרכישה מאסק טען כי הימצאותם הרחבה של הבוטים ברשת היא הסיבה העיקרית שלו לרכישת הרשת. אך, כמעט שנה לאחר המהלך האם המצב השתנה? 
חוקרים אוסטרליים ביצעו ניתוח של מיליון ציוצים סביב העימות הרפובליקאי בפריימריז במסגרת הבחירות לנשיאות ארה"ב והראיון של העיתונאי טאקר קרלסון עם דונלד טראמפ. בניתוח, עלתה פעילותה של רשת בוטים נרחבת הפועלת ברשת החברתית. 
 

תוצאות המחקר טוענות כי פעילות הבוטים ב-X, הפלטפורמה שנודעה בעבר כטוויטר, כיום היא הגרועה ביותר אי פעם גרועה מאי-פעם. כזכור הדבר קורה למרות הבטחותיו של מנכ"ל החברה להילחם בתופעה.
באפריל 2022, כשהחל מאסק לומר שהוא מתכוון לרכוש את טוויטר, צייץ המיליארדר: "אם נצליח לרכוש את טוויטר, נביס את בוטי הספאם או שנמות בעודנו מנסים!". ביוני האחרון טען מאסק כי החברה "חיסלה לפחות 90% מההונאות". אבל חשבונות הונאה עדיין בולטים בפלטפורמה, כשרק בימים האחרונים נצפו כמה חשבונות מאומתים מקדמים הונאות השקעה מוכרות.
"ברור ש-X לא עושה מספיק כדי להגביל תוכן מזיק, ואין לה אסטרטגיה ברורה להתמודדות עם דיסאינפורמציה פוליטית", אמר לגרדיאן אוסטרליה ד"ר טימותי גרהם מאוניברסיטת קווינסלנד לטכנולוגיה (QUT).
צמד החוקרים האוסטרלים זיהו יותר מ-1,200 חשבונות בפלטפורמה שהפיצו את הטענה הכוזבת שטראמפ ניצח בבחירות 2020, שנאמרה הן על ידי טראמפ עצמו בראיון עם קרלסון והן על ידי המועמדים בעימות עצמו. כמו גם רשת בוטים רחבת ידיים בת 1,305 חשבונות. תוכן קונספירטיבי שהופץ במהלך העימות משך יותר מ-3 מיליון צפיות, לפי החוקרים.
על מנת להבין האם מדובר בחשבון בוט או בחשבון שפועל בשם המפלגה אשר מאחוריו עומד אדם אמיתי, הציבו החוקרים מספר קריטריונים: "הסתכלנו על דפוסים של חשבונות העוסקים בנושאי העימות הרפובליקאי, ואלה שעלו בראיון של טראמפ, שמפרסמו שוב ושוב את אותו תוכן או תוכן דומה, או את אותם קישורים, במרווחים של חמש שניות אחד מהשני".
רשת אחת של בוטים שהתגלתה הייתה מחוברת לחשבון שקורא לעצמו "MediaOpinion19". החשבון נוצר בספטמבר אשתקד, וצייץ בממוצע 662 פעמים ביום - או פעם בשתי דקות. בוט זה שימש כחשבון המרכזי ברשת של חשבונות התומכים בטראמפ, שאת ציוציו מצייצים יתר הבוטים.
החוקרים מצאו גם מקבץ בוטים שני של חשבונות המקדמים את טראמפ, המקושרים לאתר חדשות מזויף שמפרסם תעמולה דומה לזו שהפיצה סוכנות מחקר האינטרנט הרוסית (IRA) בבחירות לנשיאות ב-2016.
פיצג'רלד אמרה שהחשבונות נשארו פעילים הרבה אחרי שהיא וגרהם גילו אותם לראשונה, מה שמראה ש-X לא פועלת בנחישות להסיר בוטים, שלא לדבר על המידע הכוזב והתעמולה שפרסמו אנשים אמיתיים.
רק אחד או שניים מהחשבונות המזויפים הללו הושעו, אמרה. ורבים מהחשבונות מאחוריהם עומדים אנשים אמיתיים הפועלים כחלק מהמקבצים ההיפר-מפלגתיים שזוהו בדו"ח ומקדמים מידע כוזב, אומתו על ידי הפלטפורמה תחת השיטה החדשה של מאסק, שמאפשרת לאנשים לשלם עבור אימות הוי הכחול.
בנוגע למעמדה של טוויטר בהשפעה על הדמוקרטיה, ציינו החוקרים כי המצב כיום שונה מבעבר: "מבחינת ההשפעה של טוויטר על הדמוקרטיה, אני מרגיש שהיא אולי אפילו יותר משפיעה מבעבר, כי היא פחות מאוזנת מכפי שהייתה פעם".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה