בחירות 2022

רעידת אדמה מדינית: רה"מ בריטניה בוחנת העברת השגרירות לירושלים

הישג מדיני מפואר לרה"מ לפיד ערב הבחירות לכנסת ה-25: ראש ממשלת בריטניה ליז טראס הדהימה כשהודיעה על כוונתה להעביר את השגרירות הבריטית לירושלים
דוד זולדן | 
ליז טראס, יאיר לפיד (צילום pixabay, shutterstock, פלאש 90/ Marc Israel Sellem/POOL)
עוד דלת נפתחת: ראש ממשלת בריטניה החדשה הדהימה את ראש ממשלת המעבר יאיר לפיד בעצרת האו"ם בניו יורק כשהודיעה על מהלך היסטורי: "מבינה את החשיבות והרגישות שבמיקום השגרירות הבריטית ובוחנת את העברת השגרירות לבירה".
ההודעה המפתיעה באה אחרי הדרמה שחולל נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ עם הכרזתו לפני ארבע שנים על העברת השגרירות האמריקנית לירושלים. לפי דיווח בעיתון "טלגרף" הבריטי, אמש נפגשו השניים במסגרת ביקורו המדיני של לפיד בניו יורק, לקראת נאומו הצפוי היום בעצרת האו"ם.
 
ליז טראס הבטיחה לפני שנבחרה לתפקיד מחליפתו של בוריס ג'ונסון - על כוונתה לשקול את העברת השגרירות וכעת היא פורעת את השטר. אם טראס אכן תממש את הבטחתה היא תיצור תקדים מבורך שהרי שום פוליטיקאי בריטי אפילו לא התבטא בעניין מאז ומעולם.
הערב, רה"מ לפיד ינאם לראשונה בעצרת האו"ם ויצהיר כי מדינת ישראל צריכה ללכת לפתרון שתי המדינות. ההכרזה הצפויה כבר מחוללת סערה במערכת הפוליטית, כשבין השאר גם ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט שילח בלפיד חיצי ביקורת לקראת נאומו הצפוי.
ההבטחה הבריטית תהדק משמעותית את היחסים בין בריטניה לישראל לפחות במשמרת של טראס הנחשבת לידידה גדולה של ישראל ותחת הנהגתה תיתכן מעורבות גבוהה של בריטניה בשיתופי הפעולה האזורים לרבות ישיבה על המדוכה של בריטניה בהסדר מדיני של ישראל מול הפלסטינים. 
מלשכתו של רה"מ לפיד נמסר הלילה כי "רה"מ לפיד, הביע את ביטחונו שתחת הנהגתה נביא את היחסים בין ישראל לבריטניה לשיאים חדשים", נכתב בהודעה הרשמית. עוד צוין בהודעה כי "השניים שוחחו על המגעים בין המערב לאיראן על החייאת הסכם הגרעין: "לפיד הדגיש בפני טראס את ההכרח להימנע מפשרות נוספות מול איראן והדגיש כי ציפיית ישראל היא לקידום הסכם ארוך טווח ותקיף יותר שייתן מענה לכל קשת האיומים שמקורם באיראן".
 
אם טראס תממש את הבטחתה, בריטניה תהפוך לשגרירות החמישית בירושלים. נכון להיום קיימות בבירה, ארבעה שגרירויות של מדינות זרות וכל השאר ממוקמות מול חופי תל אביב. המדינות שהעבירו את השגרירויות שלהן לירושלים עד כה הן: ארה"ב, גואטמלה, הונדורס וקוסובו שפתחה שגרירות בארץ הודות להסכם עם סרביה בתיווכו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ. ישנן מדינות באפריקה שהודיעו על כוונתן להעביר השגרירות לבירה אולם לא עשו צעד מעשי בעניין. 
פגישתו של לפיד עם ראש ממשלת בריטניה אמש היא חלק מסדרת פגישות שמקיים לפיד במסגרת ביקורו המדיני בניו יורק. השבוע הוא נפגש עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ועם מלך ירדן עבדאללה השני. לפיד נפגש גם עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש וראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטקיס.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה