בחירות 2022

זהבה גלאון: "בן גביר החדש הוא כהנא באיפור עטוף בצלופן"

יו"ר מרצ זהבה גלאון בריאיון עם ice מפתיעה וקורצת לחיבורים דווקא בגוש הימין. מפרגנת לנתניהו, מדברת בצער על כך שהחרדים לא חלק מהממשלה ומייחלת לשילוב כוחות עם גפני. דווקא משותפיה הטבעיים היא מאוכזבת. השורה התחתונה ברורה וחד משמעית: זהבה גלאון לא התרגלה לספסלי האופוזיציה ומבהירה שהיא באה להשפיע מתוך הממשלה. איזו ממשלה? כל התשובות בפנים.   
דוד זולדן |  6
זהבה גלאון (צילום פלאש 90/ אבשלום ששוני)
יו"ר מרצ, זהבה גלאון בריאיון מיוחד ל-ice בחשבון נפש נוקב. על החזרה לפוליטיקה: "היו לי מחשבות שאולי אני לא צריכה את כל זה". על קואליציה משותפת עם החרדים: "החרדים יכולים להיות חלק מגוש השינוי".
על סירובה של יו"ר העבודה מיכאלי לאיחוד עם מרצ: "יכול להיות שהיא צודקת אבל אם לא אז היא לקחה צ'אנס גדול מדי". משגרת מסר ללפיד: "אני חושבת שלפיד בביקור שלו באו"ם היה צריך להיפגש עם אבו מאזן ולהגיד לו 'בוא נשים סוף למעגל הדמים הזה'" וגם מבהירה: "אנחנו נמליץ עליו כראש הרשימה הגדולה". וחולקת שבחים לנתניהו: "יש לי הערכה רבת שנים לנתניהו ואני יודעת שזה הדדי, הוא איש חכם ואני מתפעלת מהתפיסות המהירות שלו. למרות שאני חלוקה עליו תמיד חשבתי שהוא עושה את זה באופן יפה ומכובד".
על בן גביר: "אני חושבת שבן גביר החדש הוא כהנא באיפור. הוא רק עטף את עצמו בצלופן ורדרד ומרשרש אבל מתחת לצלופן הזה מסתתר בן גביר הישן והבריון ולכן אני לא מתרגשת מהניסיונות שלו למכור לציבור תדמית חדשה. אם זה היה תלוי בו הוא כבר היה שר לענייני הגירה והיה מעודד הגירת ערבים ושמאלנים". על תחבורה בשבת: "אפשר לייצר מהלכים שמתחשבים כמו לא בשעות התפילה ולא להיכנס לשכונות חרדיות". על האשמות נגד מרצ על הפיצול: "קשקוש".
בן גביר הצהיר שהוא כבר לא חושב כמו הרב כהנא ולא בעד חופים נפרדים ליהודים וערבים. למה לא לקבל את החזרה בתשובה שלו?
"אני חושבת שבן גביר החדש הוא כהנא באיפור. הוא רק עטף את עצמו בצלופן ורדרד ומרשרש אבל מתחת לצלופן הזה מסתתר בן גביר הישן והבריון ולכן אני לא מתרגשת מהניסיונות שלו למכור לציבור תדמית חדשה. הוא ידע שהולכים לפסול אותו לקראת הבחירות אז הוא בנה לעצמו איפור וניסה להמציא את עצמו מחדש. השבוע הייתה כתבה בערוץ 13 על המועמד שלו אלמוג כהן ובעצם הבן אדם הזה אמר שהוא רוצה להרוג ערבים וזה בן אדם גזען ואלה האנשים שמעורבים אצלו ברשימה. בן גביר הוא אחר? האנשים שלו ברשימה הם אחרים? ראיתי את מופע האימים שלו השבוע בתיכון בליך. אני לא קונה את החיוכים שלו. רק לפני שבועיים אמר אצל ספי עובדיה בגלי צה"ל שהוא רוצה לגרש מכאן את כל מי שחושב אחרת ממנו. אז ספי שאל: איך תגרש? אז הוא אמר שברכבות, משאיות ובמטוסים. זו לא פליטת פה כי יש לו תכנית סדורה. אם זה היה תלוי בו הוא כבר היה שר לענייני הגירה והיה מעודד הגירת ערבים ושמאלנים. זה לא משהו חדש - לטרנספר אותם מכאן את השמאלנים והערבים. את זה כהנא כבר אמר לפני הרבה שנים ולכן אני לא קונה את הניסיון למתג את עצמו מחדש ולהשכיח את מי שהוא באמת".
מיכאלי אומרת שהיא סירבה להתאחד עם מרצ בשל פערים אידיאולוגיים והנה בהשקת קמפיין המפלגה ראינו סעיפים מהמצע שלכם מבצבצים מהמצע שלה. זה לא תרתי דסתרי?
"כל השנים בהיותה יו"ר העבודה היא הסכימה עם העקרונות שלנו על סיום הכיבוש, הסדר מדיני וכשסגרה את הדלת לאיחוד היא אמרה שיש פערים גדולים בינינו. אז רגע, מה פתאום עכשיו צצו הפערים האידיאולוגים? מרצ ממצבת את עצמה כל השנים בשמאל ולא זגזגנו ולא טשטשנו כמפלגת שמאל. מפלגת העבודה הכריזה על עצמה כמפלגת מרכז ואני חושבת שההבדלים ברורים".
ח"כ רם שפע אומר שעל סמך שיחות שקיים עם ח"כים במרצ, לא באמת רציתם להתאחד וכל הניסיונות שלכם לאיחוד עם העבודה היו מן השפה לחוץ ורק כדי לא להצטייר כסרבני איחודים.
"קשקוש. כשאני נבחרתי לראשות מרצ, המטרה הייתה לעשות את מרצ גדולה ולהעלות אותה בסקרים. הייתה צפויה סכנה לאחת המפלגות וזו לא הייתה מרצ. ראיתי שהעבודה הייתה בסכנת ירידה ולכן הבאתי את הדברים האלה לסיעה שלנו ולרשימה החדשה שנבחרה. כל הרשימה נתנה גיבוי לפתוח במו"מ על איחוד ולהסכים לאיחוד מתוך אחריות לגוש ולא רק מתוך דאגה לגודלה של מרצ. מירב חשבה שהדבר הזה עלול להקטין את כוחן של המפלגות. יכול להיות שהיא צודקת אבל אם לא אז לקחנו צ'אנס גדול מדי".
יו"ר הקואליציה בועז טופורובסקי מזהיר שמרצ והעבודה יצטרכו להתמודד עם ההשלכות של הריצה הנפרדת. את מתרגשת מהאיום?
"אני חושבת שללפיד יש אחריות לגוש שלנו ואם הוא רוצה להיות רה"מ הוא לא צריך 27 מנדטים. הוא יכול להסתפק ב - 21 מנדטים ולאפשר למרצ וגם לעבודה לקבל את המנדטים שהציבור שלהם בחר לתת. אבל היום המשחק הוא לא למי יש רשימה יותר גדולה אלא מי יכול להקים גוש. בעצם מכיוון שכבר היה לנו רה"מ עם 6 מנדטים אז לפיד יהיה מועמד הגוש כראש הרשימה הגדולה. אנחנו נמליץ עליו כראש הרשימה הגדולה ואני בטוחה שהוא אחראי ורוצה להקים ממשלה".
 
עם מי בטוח לא תשבו בממשלה?
"אנחנו אמרנו בצורה ברורה שיש כאן הכרעה בין שתי ברירות. ברירה ראשונה: שהגוש הדמוקרטי ירכיב את הממשלה ואנחנו רואים את עצמנו משתייכים אליו ויש את הגוש הביביסטי - כהניסטי ואין לנו שום עניין לשבת לא עם בן גביר ולא עם סמוטריץ' בראשות נתניהו. לצערי, אנחנו לא פוגשים את הערבים ולא פוגשים את החרדים ואני חושבת שהם יכולים להיות חלק מגוש השינוי אבל אנחנו לא נשב עם רה"מ שמואשם בפלילים ועושה הכול כדי להימלט מהכלא ושהפקיר את האינטרסים של המדינה בגלל הגחמות הפרטיות שלו".
האם ייתכן תרחיש שבו זהבה גלאון אומרת על הפלסטינים שאין עם מי לדבר ועד כאן איתם?
"אני חושבת מה האינטרס של מדינת ישראל ומסתכלת בדאגה על קריסת הרשות הפלסטינית ורואה איך אבו מאזן משתף פעולה עם ישראל לצורך רגיעה ביטחונית אבל רואים אצלנו באבו מאזן כמי שצריך לרגיעה ביטחונית ולא כפרטנר. אם יש לנו אינטרס שכוחות איסלאמיסטים וג'יהדסיטים לא ישתלטו על הגדה ואם אנחנו רוצים להפסיק את השליטה על בני אדם במשך 55 שנה ולרקום מציאות חיים חדשה שכוללת ביטחון והסדר מדיני עלינו לפעול לסיום הכיבוש. לכן אני חושבת שלפיד בביקור שלו באו"ם היה צריך להיפגש עם אבו מאזן ולהגיד לו בוא נשים סוף למעגל הדמים הזה. אני עדיין חושבת שפתרון שתי המדינות עם כל הקושי במציאות בשטח זה הפתרון הנכון ובוודאי מול ההזיה הזו שאפשר לחיות כאן במדינה אחת".
יש לך משקעים מול יאיר גולן?
"היו בחירות גדולות במרצ והיה ציבור מתפקדים שבחר מי מתאים בעת הזאת לעמוד בראשות מרצ כדי להרים אותה מעל אחוז החסימה ולהכניס אותה לממשלה הבאה והוא הכריע. שמע דעות של מועמד אחד, שמע דעות של מועמדת אחרת בשורה של נושאים והכריע".
האם את סבורה שאחרי האמירה של גולן על הפלסטינים שאין עם מי לדבר ועל מה חרצה את גורלו בקרב מצביעי מרצ?
"הגורל של גולן לא נחרץ. האמירה של גולן נבעה מהצטברות וממצבור של דברים שהוא חווה".
 
כלומר, את יכולה להבין את הרקע לאמירה הזו?
"אנחנו בבחירות עם הפנים לנובמבר. הפריימריז מאחורינו ואני לא מתעסקת בזה כי זה כבר לא מעניין. מה שהיה היה. אנחנו משתפים עכשיו פעולה ביחד כי גם יאיר גולן וגם אני וכל החברים ברשימה מבינים שיש לנו מטרה והיא יותר גדולה ממה שהיה נעים ולא היה נעים. אנחנו רצים קדימה".
יש מחנה משותף בינך לחרדים?
"בטח שיש. זה הרי ברור שתהום פעורה בינינו בפלורליזם דתי ושאלות של דת ומדינה אבל גפני ואני כבר ב-2016 הגשנו תקציב חלופי לתקציב המדינה - תקציב חברתי. אין ספק שבסוגיות חברתיות אנחנו יכולים לשתף פעולה ולקדם נושאים שהם חברתיים ואוניברסליים".
על מה למשל לא תסכימו?
"אנחנו לא נסכים על לימודי ליבה ולכן ההצעה שנתניהו הציע להם היא בעיני שוחד בחירות. אין דבר כזה שבעידן החדש יהיה מי שישאיר את תלמידי הישיבות מאחור מבלי להכיר את העולם החדש. מתמטיקה ואזרחות הם דברים אלמנטריים אבל בשאר הסוגיות החברתיות אני רואה בהם בהחלט פרטנרים".
בסוגיות של דת ומדינה, נדמה שאתם לא מחפשים את הפשרה כמו שאתם רודפים אחרי השלום?
"אני תומכת בתחבורה ציבורית בשבת. זה מהלך סוציאלי לאנשים שידם אינה משגת ולא יכולים לנסוע לים ואין להם רכב פרטי. זה פתרון מעולה בשבילם".
 
למה לא לחפש מתווה משותף שמוסכם גם על לדתיים?
"אני לא רואה בשום שלב התכנות לזה שתחבורה ציבורית בשבת תעבור בשכונות דתיות וחרדיות דווקא מתוך התחשבות והכרה בציבור שהוא שומר שבת ומסורת ושזה מפריע לו. אפשר לייצר סוג של חיים משותפים שהם לא בכפייה וכרגע יש צד אחד שזה הצד הכופה. העולם התחדש והעולם השתנה ואפשר לייצר מהלכים שמתחשבים כמו לא בשעות התפילה ולא להיכנס לשכונות חרדיות"
למה את זהבה גלאון קשה לשנוא? את יוסי שריד, שולמית אלוני וטומי לפיד שנאו. השליכו בובות שלהם למדורות ל"ג בעומר וביערו אותם בבדיקת החמץ והם נשטפו בגידופים וספגו עלבונות. אבל עם זהבה רק לא מסכימים והרי הדעות שלך לא שונות מקודמיך.
"אני אגיד לך בנימה רצינית. העמדות שלי מאוד חדות וברורות ואני לא חוסכת את שבט לשוני אבל גם ליריבים שלי אני אתייחס בכבוד. מי שרוצה לגרש אותי מכאן, אני יודעת להגיד לו מה דעתי עליו. אבל ליריבים לגיטימיים אני אתייחס בכבוד ולא לכאלה שרוצים להעיף אותי מכאן".
נתניהו יריב לגיטימי? למרות המחלוקת האידיאולוגית עם נתניהו, מתקבל הרושם שיש לך יראת כבוד כלפיו. רואים את זה בניואנסים, בתנועת הגוף ובניסוחים. אני טועה?
"יש לי הערכה רבת שנים לנתניהו ואני הייתי חלוקה עליו בכל הזירות האפשריות אבל אני לא יכול לקחת לו את זה שהוא איש חכם ומתפעלת מהתפיסות המהירות שלו למרות שאני חלוקה עליו תמיד חשבתי שהוא עושה את זה באופן יפה ומכובד. למרות כמו שאומרים: אני ונתניהו כבר לא".
נכנסנו לחודש הרחמים והסליחות. למי את סולחת?
"אני שוכחת מהר מה עשו לי וממשיכה הלאה. יש לי תכונה כזו שאני לא מתעכבת וממשיכה הלאה. אז לכן אני לא מתעסקת בלמי אני סולחת".
לכל אחד יש את רגע האמת שלו שבו הוא עוצר לרגע ושואל את עצמו איפה טעיתי. יש לך הרהורי חרטה לפעמים?
"לפני החזרה שלי לפריימריז לראשות מרצ היו לי מחשבות כאלה אחרי שיצאתי ארבע שנים מהפוליטיקה לפעילות אחרת והחיים שלי רגועים יחסית. למרות שאני תמיד מעורבת אבל בזמן הזה ביליתי יותר עם הנכדים המהממים שלי שאני כל כך אוהבת. שאלתי את עצמי, מה עכשיו אני אעזוב אותם ואחזור לפוליטיקה? מאוד היססתי וזו לא הייתה החלטה קלה. אז היו לי מחשבות שאולי אני לא צריכה את כל זה אבל ברגע שהחלטתי אז הכל מאחורי ולא מתחרטת על זה".
 
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    נחש צפע בתחפושת
    ירמיהו 10/2022/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה בדיוק מה שאתה. נחש צפע בתחפושת. רב נבלים.
    סגור
  • 5.
    נחש צפע בתחפושת (ל"ת)
    ירמיהו 10/2022/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    חחחח.. כנראה התעייפה לצווח מספסלי האופוזיציה
    אידיאולוגיה זה סיסמא 10/2022/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מסתבר שהיא הבינה איך אפשר להתקדם בפוליטיקה וסוף סוף היא יכולה להתקבל למועדון היוקרה של הפוליטיקאים הישראלים
    סגור
  • 3.
    להצביע לימין
    צביקה 09/2022/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בטח עוד תשים פתק לביבי
    סגור
  • 2.
    תמותי כבר ותעזבי אותנו מהטרללת שלך !!! (ל"ת)
    אסף 09/2022/23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    חחחחחחחחחחחחחחחחח
    חחחחחחחחחחחח 09/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח
    סגור