בחירות 2022

מרב מיכאלי: "אם נתניהו יהיה שוב ראש ממשלה זה פחד מוות"

ערב הבחירות לכנסת ה-25, יו"ר מפלגת העבודה, מרב מיכאלי בריאיון ל-ice מאמינה בדו קיום ושואפת להניע תהליך מדיני ואומרת זאת עם ברק בעיניים. את הסטטוס קוו היא מבקשת לעצב מחדש ונלחמת על תחבורה ציבורית בשבת
דוד זולדן |  13
מרב מיכאלי (צילום אתר הכנסת)
שבוע וחצי בלבד לבחירות. יו"ר מפלגת העבודה, שרת התחבורה מרב מיכאלי נעימת שיחה ופילוסופית מעמיקה אך אל תתנו לחזותה התמימה להטעות אתכם. בסוגיות של דת ומדינה עיניה יוקדות אש ומייחלת לשיתוף פעולה עם החרדים בסוגיות חברתיות וגם מדיניות. על הליכוד היא מתפוצצת ולא חוששת מאחוז החסימה.
יש כאלה בליכוד שטוענים שלממשלת מעבר אין תוקף חוקי ומוסרי להעביר חוקים ולקדם הסדרים בסדר גודל לאומי בתקופת בחירות. זו דעתם על ההסכם עם לבנון ויש מהאופוזיציה שאפילו אומרים שאחרי הבחירות ישקלו מחדש את מינוי הרמטכ"ל.
"לא זו בלבד שהליכוד מאיים לפטר את היועמ"שית ולא רק שלא יכבד את החלטות בית המשפט העליון בדברים שלא יאשר להם - בליכוד יגדירו מחדש את תפקידו של הרמטכ"ל? האם אוזניו של קרעי שומעות את אשר פיו דובר? ביטחון ישראל - הנושא שפעם היה דבר שהוא מחוץ לכל ויכוח נרמס ברגל גסה. לובשי מדים צריכים להיות מחוץ לכל ויכוח פוליטי. הוא מאיים להגדיר את תפקידו מחדש של הרמטכ"ל? כדאי לפרסם זאת ברבים ושהציבור ידע עד כמה ביטחון ישראל גם הוא מטבע עובר לסוחר כדי שהליכוד יבחר חזרה - אם נתניהו יהיה שוב ראש ממשלה זה פחד מוות".
 
צילום: "פלאש 90" - הדס פארוש, אוליבייה פיטוסי, אבשלום ששוני, יונתן זינדל
האם ההכרזות על תחבורה ציבורית בשבת נועדו לעצב מחדש את הסטטוס קוו לאור זאת שהדת פולשת יותר ויותר לפרהסיה הציבורית ולחיים הפרטיים ולהציב לה גבול?
"אני שואלת ברצינות שאין למעלה ממנה - איך אפשר להצדיק את זה שמי שיש לו אוטו, יש לו חופש תנועה ומי שאין לו כסף לאוטו או יכולת לנהוג או מאיזו סיבת נכות פיזית או קוגניטיבית וכל סיבה אחרת, לא יהיה לו חופש תנועה. באופן באמת עמוק אי אפשר להצדיק את זה וזו פגיעה אנושה בקרב אנשים יותר מוחלשות ומוחלשים ויותר פגיעים. זה דבר בלתי נסבל ולא קשור לסטטוס קוו ולא קשור לדת וזה בטח לא לעשות דווקא לאף אחד אבל לא יכול להיות שלא תהיה זכות לאנשים לבקר את המשפחה שלהם או בבית חולים או מה שלא יהיה וכאלה ובעיקר כאלה שלא יכולים לנוע עצמאית. זה שרירותי לגמרי".
 
בסוגיית כביש בר אילן עלו הצעות ופתרונות כמו לסגור בשעות התפילה או מערך הסעות פרטי. שהוא בעצם ציבורי אבל פרטי. מתקבל הרושם שאין רצון אמיתי מצידך לזכות בשיתוף פעולה מצד הנציגים הדתיים.
"ציבורי - פרטי יש בזה סתירה פנימית.."
כוונתי למערך ציבורי שנועד לצרכני התחבורה אבל במסגרת פרטית, כך שרשמית המדינה לא מחללת שבת ואת מנטרלת את המוקש הגדול וגם זאת בהנחה שיסכימו להצעה.
"מדינת ישראל מחללת שבת בגלל שהיא מדינה ולא איש, וגוף לא יכול לחלל או לא לחלל שבת כי גוף אינו חייב במצוות. מי שמחויב במצוות זה גבר. אישה מחויבת בפחות מצוות כי היא פטורה ממצוות שהזמן גרמן וגוף שהוא מדינה איננו מחויב במצוות. אתה רוצה לסגור את נתב"ג גם הוא מחלל שבת? אתה רוצה לסגור עוד מוסדות ממלכתיים בשבת?"
מבחינת הציבור הדתי והמסורתי אולי צריך לסגור את נתב"ג בשבת כדי לשמור על צביון המדינה היהודית.
"אין יוצא ואין בא למדינה בשבת? זה לא יעלה על הדעת. דת היא עניין אישי ואני איאבק על כך שכל אחד ואחת תהיה לה האפשרות להיאבק על דתה אבל זה לא יכול לחול במרחב הציבורי ועל גופים שהם לא אנשים".
החרדים אומרים שבעידן נתניהו פוחתים הסיכויים לשילוב כוחות עם העבודה אבל בנושאים חברתיים הם מאוד בעד שיתוף פעולה והשיתוף פעולה ההיסטורי הזה מתפספס בעידן נתניהו.
"אתה יודע טוב מאוד על היחסים המאוד טובים שלי עם חברי הכנסת החרדים. יש לי יחס של כבוד ושותפות עם הציבור החרדי והחרדית במדינת ישראל. הוא עצום בממדיו ורבים מהם לא מקבלים את הזכויות שמגיעות להם ומפספסים את האפשרויות שנפתחות בפניהם.
העובדה שאין בתי ספר חרדיים תיכוניים זה בלתי נסבל ומצב שמבחינת מפלגת העבודה לא יוכל להמשך. מפלגת העבודה מחויבת לפתוח מוסדות ממלכתיים לציבור החרדי. יש מגמות אחרות אבל זה לא משמעותי מספיק. חייבת להיות פעולה נחרצת של הממשלה ומפלגת העבודה מתחייבת לזה שבכל מקום שיש אוכלוסייה חרדית יבנו בתי ספר ממלכתיים לחרדים. לא יכול להיות שימשיכו למנוע מילדים חרדים את הכלים הכי בסיסיים להתנהל בעולם. כמה עוד הם ימשיכו לשמור על הסמלים האלה נגד האינטרס המפורש והזכויות הכי בסיסיות של הילדים שלהם. יותר מדי דיבור מתנהל סביב סמלים וסיסמאות. אותו הדבר לגבי תחבורה ציבורית בשבת וכמו בתי ספר ממלכתיים חרדים. אני הרי לא מבקשת להכניס לבני ברק או להכניס לשכונות חרדיות או דתיות. אנחנו אומרות תחבורה ציבורית בשבת כפתרון מעשי למצוקה גדולה"
 
אז למה זה לא נעשה מתוך שיתוף פעולה עם הדתיים?
"עשיתי מהלכים חד צדדיים כי אין עם מי לדבר והדתיים לא מוכנים לשבת איתי. כי זה לא סטארטר. אפילו בתוך הקואליציה הזאת חלק מהימין מצייתים לסטנדרט שקובעים הח"כים החרדים אז הם לא מעזים. אז אין עם מי לדבר וזה לא שהם פתוחים לדיון. הלוואי והם יהיו פתוחים לדיון. הם בכלל לא רוצים להתדיין".
כלומר אם הייתה מנהיגות חרדית מתונה לפחות היה עם מי לשבת ולדבר?
"לא אם אלא כש.. כי קורה ויקרה...אגב, נשים חרדיות שמונעות מייצוג שזה דבר מחפיר בצורה מקוממת. נשים חרדיות צריכות להיות בכנסת ואז הכול יהיה בסדר. אני שמחה שהח"כים החרדים אומרים לך שהם פתוחים לשיתוף פעולה איתי . זה לא היה כל כך מזמן ועוד לפני שהם נשבעו אמונים לביבי - כבר ב 2013 הם ישבו איתנו עם העבודה באופוזיציה והצבענו נגד ממשלת נתניהו על דברים חמורים שממשלת נתניהו-לפיד העבירה אז.  אנחנו חולקים דברים דומים בתפיסת העולם וחלק מהם העזו להגיד בקול רם את דעותיהם על הסיפור המדיני ביטחוני. כשהרב עובדיה היה בחיים ונתן גיבוי מלא לכך שחיי אדם חשובים יותר מאדמה הם העזו לתמוך גם בתהליך אוסלו והם השכילו להבין שביטחון ישראל תלוי בזה שנעשה הסכם לפתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני. לי אין ספק שהם יחזרו למקום הזה כי זה הדבר האמיתי וזה הדבר הנכון".
תגובות לכתבה(13):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 13.
    מתי תביני שהפלסטינאים רוצים כיום את כל ארץ ישראל
    יקי 02/2024/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מירב יש פלסטינאים ויש את מדינת פלסטין היא קיימת מוחזקת עיי המשפחה ההאשמית באשמת האנגלים שמסרו שטחים לא להם למשפחה אחת ועל כך אנחנו נלחמים שנות דור ונהרגים אצלנו ואצלהם סתם בספטמבר השחור המלך טיפל בהם כמו שמוסלמים יודעים לטפל במוסלמים בלי שמאל בלי בית משפט בלי בגץ שם זו ארצם ושם הם צריכים לחיות עם המלך זה הפיתרון ואין בילתו לא נעים לך לשמוע בשמאל וזו האמת אין מקום בארץ ישראל לשתי מדינות כי האיסלם רוצה הכל שלום בלעדנו .
    סגור
  • 12.
    מירב מיכאלי
    רפאל ציוני 10/2022/23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כשהיא פוחדת אני שמח. זאת אומרת שאנחנו בדרך הנכונה.
    סגור
  • 11.
    לא מירב אני מצפה לראות את ביבי מזיע
    ייייייישששששש 10/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כן כן מזיע כאשר המדינות החברת של ישראל יכריזו עליו כאישיות בלתי רצויה וינתקו הקשרים עם ישראל כאשר האמריקאים יעצרו כל אספקת הנשק לישראל. בקיצור חורבן בית שלישי לא נורא בעוד 2000 שנה שוב יקימו מדינה שתשרוד כ 70 שנה!! לי אין בעיה לכל המשפחה יש אזרחות זרה יש לאן לברוח
    סגור
  • 10.
    אם ביבי לא יהיה ראש ממשלה זה פחד מוות (ל"ת)
    מאיר 10/2022/22
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 9.
    מירב מיכאלי
    יהודה 10/2022/22
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הזויה מעולם אחר שטוחה ורדודה כמו כתב המחנה בגוש השמאל
    סגור
  • טען עוד
  • 8.
    שידעו כל מצביעה שהיא רוצה מדינת כל אזרחיה,
    427 10/2022/22
    הגב לתגובה זו
    2 0
    שאומר יהודים בים ואיסלם באדמות. לכי דחפי תמרורות!
    סגור
  • 7.
    שניכם לא תחסרו
    מאיר 10/2022/22
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הסירי דאגה מליבך הדואב שניכם לא תחסרו בנוף הפוליטי במידה ולא תהיו בשלטון.
    סגור
  • 6.
    אפס מעשה
    ישראלית מודאגת 10/2022/22
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אוכלת חינם, כל כולך רעש צילצולים ותיקתוקים(פקקים ופקקות)אותי זה מ ד א י ג...
    סגור
  • 5.
    שידעו כל מצביעה שהיא רוצה מדינת כל אזרחיה,
    427 10/2022/22
    הגב לתגובה זו
    4 0
    שאומר יהודים בים ואיסלם באדמות. לכי דחפי תמרורות!
    סגור
  • 4.
    שידעו כל מצביעה שהיא רוצה מדינת כל אזרחיה,
    427 10/2022/22
    הגב לתגובה זו
    3 0
    שאומר יהודים בים ואיסלם באדמות. לכי דחפי תמרורות!
    סגור
  • 3.
    מרב מיכאלי: "אם נתניהו יהיה שוב ראש ממשלה זה פחד מוות
    רות 10/2022/22
    הגב לתגובה זו
    3 1
    מכשפה מזוהמת?? אים את תהי בממשלה זה נקרא פחד מוות , הקינאה בנתניהו כירסמה לך את המוח המחורר. שלך. עוכרת ישראל.
    סגור
  • 2.
    את הכי מפחידה
    קסטנר 10/2022/22
    הגב לתגובה זו
    6 0
    אל תפחדי מביבי,תפחדי מלפיד כבוי
    סגור
  • 1.
    מיכאלי המוזרה
    אורי 10/2022/22
    הגב לתגובה זו
    6 0
    מירב מיכאלי, אם תעברי את אחוז החסימה, זה יהיה שוק ואסון למדינה. ממשלה בה את משתתפת היא הדבר האחרון שהעם בישראל צריך היום. נקווה שתהיה בשוק ותתחפפי. יש לך תינוק לטפל בו
    סגור