השוק

כצפוי: האינפלציה בינואר ללא שינוי, הקצב השנתי ירד מתחת ל-3%

האינפלציה בחודש ינואר נותרה ללא שינוי בהתאם לתחזיות המוקדמות; קצב האינפלציה השנתי ירד אל מתחת לרמת ה-3% והוא מאפשר כעת לבנק ישראל מרחב תמרון גדול יותר במדיניות המוניטרית
ניצן כהן | 
דוחות שליליים (צילום shutterstock, freepik)
בהתאם לתחזיות המוקדמות האינפלציה בחודש ינואר נותרה ללא שינוי. קצב האינפלציה השנתי ירד לרמה של 2.6% ואלה חדשות טובות שמאפשרות לנגיד בנק ישראל מרחב תמרון גדול יותר כשהוא קובע את המדיניות המוניטרית, קרי הורדת הריבית.
מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה  עולה כי עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: שונות ב-0.7%, בריאות ב-0.6% וסעיפי מזון ודיור שעלו ב-0.2%, כל אחד. ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: הלבשה והנעלה ותרבות ובידור שירדו ב-1.0%, כל אחד, ירקות ופירות ב-0.5% ותחבורה ב-0.4%.
 
בסופו של יום נראה כי הכלכלה הישראלית מגלה עוצמה לא מבוטלת בשונה ממשלת ה-64 וזה אומר הרבה על עוצמת החברה והיכולת שלהם להשתקם ביום שאחרי תוך כדי שהממשלה מפריעה למהלכי השיקום האלה.
נירה שמיר, הכלכלני הראשית של בנק דיסקונט אמרה השבוע כי בחודש ינואר נרשם עודף בתקציב המדינה בהיקף של 2.5 מיליארד שקל, בהשוואה לעודף של כ-14 מיליארד שקל בינואר 2023. סה"כ ב-12 החודשים האחרונים נרשם גירעון מצטבר של כ-89 מיליארד שקל, שהם 4.8% תוצר.
"יש לציין, כי חודש ינואר מתאפיין ברמת הוצאות נמוכה יחסית לשאר חודשי השנה, כתוצאה מהיערכות המשרדים לקראת השנה החדשה. כך, נרשם בינואר גידול של כ-36% בהוצאות לעומת ינואר אשתקד, ואלו הסתכמו בכ-41 מיליארד שקל, כאשר כ- 40% מזה גידול שאינו קשור למלחמה. באותה עת, הצטמצמו ריאלית הכנסות המדינה ממיסים בשיעור של 5% (בניכוי תיקוני חקיקה והכנסות חריגות), ובפרט ממיסים ישירים - ירידה של 6%.
"הירידה במיסים הישירים חלה בכל הסעיפים, מלבד הכנסות משוק ההון, ונבעה בחלקה מצמצום הפעילות של המשק עם פרוץ המלחמה. יתרה מכך, החל מהמחצית השנייה של 2022 נרשמה מגמת ירידה בהכנסות ממיסים בקצב שנתי של 7%, שהואצה לאחרונה בעקבות המלחמה.
"סקר המגמות בעסקים, מצביע על שיפור במצבן הכלכלי של החברות בחודש ינואר בכל הענפים, בהמשך למגמה שאפיינה את חודש דצמבר. מאזני הנטו בכל הענפים לגבי מכירות בחודש ינואר חיוביים, ביניהם, לראשונה מאז פרוץ המלחמה גם ענפי הבינוי והמלונאות. בענף הבינוי, חל, אמנם, שיפור מסוים באשר לציפיות קדימה לגבי רמת הפעילות והתעסוקה, אם כי הן עדיין בטריטוריה שלילית. החברות בענף המלונאות, משדרות אופטימיות באשר להיקף הפעילות הצפויה בתיירות הפנים, בעוד המאזן נטו המתייחס לתיירות חוץ ולהיקף התעסוקה נמצא בשפל".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה