השוק

שוק הנדל"ן: תזרים המזומנים של הקבלנים צלל בפברואר ב-9%

ניתוח שעשו במשרד האוצר תוך התבססות על דוחות המע"מ של הקבלנים מדבר על סיטואציה מעניינת לפיה תזרים המזומנים של הקבלנים בישראל היה אמור לזנק ב-40% אולם על פי דוחות המע"מ שלהם, התזרים צלל ב-9%
ניצן כהן | 
אילוסטרציה (צילום shutterstock, פלאש 90/ גרשון אלינסון)
נתון מעניין עולה היום מסקירת שוק הנדל"ן שבוצע על ידי הכלכלן הראשי במשרד האוצר, שמואל אברמזון, ממנו עולה כי בחודש פברואר היה אמור לזנק תזרים המזומנים של הקבלנים בישראל ב-40% ביחס לתזרים בחודש פברואר 2023 אולם בפועל, ועל פי דוחות המע"מ שלהם, התזרים ירד ב-9%.
עכשיו נסביר את הדברים ואת החשיבות שלהם. שוק הנדל"ן נמצא בקיפאון, הבנקים מעמידים משכנתאות מידי חודש בסדר גודל של 5 מיליארד שקל (לעומת 13 מיליארד שקל בשיא של 2021 ו-2022) וזה אומר שאין רוכשים באתרי הבניה, או לפחות יש מעט מידי רוכשים וזה אמור ללחוץ את המחירים כלפי מטה, בדגש על 'אמור'.
 
באופן עקרוני, אם הקבלנים יורידו מחירים הם עלולים להיקלע לסחרור שראשיתו בעובדה שהמערכת הבנקאית שמעמידה להם את המימון תדרוש מהם עיבוי בטוחות וזה אומר שהם צריכים להביא כסף מהבית או למכור פרויקטים. אבל בגלל שכל הקבלנים נמצאים באותו המצב, הרי שמי שמנצח כאן ומקבל עסקאות במחירי "זהב" הם הקבלנים הנזילים.
בגלל שכולם מבינים את הסיטואציה, הקבלנים מעדיפים לעשות מבצעי שיווק כשהכלי השיווקי האפקטיבי ביותר, נכון להיום, הוא פריסה מקלה של התשלומים וזה אומר שדירות נמכרות אבל התשלומים עליהם או למצער החלק הארי שלהם, יגיעו במעלה הדרך.
הניתוח שנעשה באגף הכלכלן הראשי באוצר מצליב למעשה בין נתוני מיסי הנדל"ן לבין דוחות המע"מ של הקבלנים וזה אומר שאת תשלומי מיסוי הנדל"ן (והרישומים בטאבו) עושים כעת אבל בפועל הקבלנים לא מקבלים את הכסף כרגע וזה אומר שהם צוברים ריביות בבנקים, אבל לא נדרשים לעבות בטוחות. סוג של הסכמות שבשתיקה עם המערכת הבנקאית.
עוד עולה מנתוני האוצר כי בחודש פברואר נמכרו בסה"כ 7,511 דירות בישראל. כשאנחנו מנטרלים את הדירות שנכרו בסבסוד ממשלתי ומסתכלים רק על השוק "החופשי", הרי שבסך הכל נמכרו בישראל בחודש פברואר 6,569 דירות. המספרים האלה משקפים עלייה של 13% בהיקף מכירת הדירות בשוק החופשי בישראל לעומת המכירות בחודש פברואר 2023 אולם מדובר בירידה של 7% ביחס למכירות בחודש ינואר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה