השוק

לראשונה מאוגוסט שעבר: הבנקים נתנו משכנתאות ביותר מ-6 מיליארד שקל

לראשונה מאוגוסט שעבר המערכת הבנקאית מתירה מעט את הרסן מעל שוק המשכנתאות וזה אומר שהמערכת העמידה בחודש מרץ משכנתאות ביותר מ-6 מיליארד שקל
ניצן כהן |  1
בנקים (צילום אביב גוטליב, shutterstock, Magma Images)
לראשונה מחודש אוגוסט שעבר, המערכת הבנקאית מתירה מעט את הרסן בשוק המשכנתאות ומכאן שבחודש אחד, נתנה המערכת כמעט מיליארד שקל משכנתאות, יותר מכפי שנתנה בחודש פברואר.
אם כן, מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ העמידה המערכת הבנקאית משכנתאות בהיקף של 6.29 מיליארד שקל וזאת לעומת 5.3 מיליארד שקל בחודש פברואר ו-5.5 מיליארד שקל בחודש ינואר.
 
הנתונים האלה הם נתונים מעודדים שכן הבנקים מחזירים את צד הביקוש בשוק הנדל"ן למשחק בדגש על חזרה מתונה ומדדוה ומכאן אנחנו רואים עדיין היקפי משכנתאות ברמה נמוכה מאוד מרמות השיא, אבל אנחנו גם רואים התאוששות מנוקדת השפל.
נזכיר כי שוק הנדל"ן הוא שוק שרגיש מאוד לריבית ומאז החלה הריבית לעלות אנשים נמנעו מלקחת משכנתא או למצער ניסו לקבל בבנק משכנתא ולא עברו חיתום. מאחר ובנק ישראל חשש מפני תיאבון הסיכון של הבנקים הוא הורה להם להקפיד על חיתום נאות וזה אומר שהבנקים, ולפחות חלקם ניסו לעשות זאת, נמנעו על פי רוב לתת משכנתאות מסוכנות.
התהליך הזה הביא לאט לאט את צד הביקוש בשוק הזה להתמתן וזה יצר סוג של לחץ אצל הקבלנים שהלקוחות נעלמו להם מאתרי הבניה ואז באה המלחמה ורוקנה את אתרי הבניה מידיים עובדות ואז בכלל הייתה בעיה לקבל משכנתא שכן במכלול השיקולים הבנקים החלו להכניס משתנה נוסף והוא מתי תתקבל הדירה החדשה כשאז, ובאופן תיאורטי, הסיכון במשכנתא יורד ונכנס למהלכו הרגיל וזה הפיל עוד קבוצת אנשים מהמערכת.
כך או אחרת, אנחנו רואים שבחודש מרץ היקף הביצועים של המשכנתאות עלו (בכל המערכת) במיליארד שקל וזה נתון חשוב.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    לא לקחת משכנתאות דרך הבנקים
    איתי כהן אטוס 04/2024/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כדאי להתייעץ עם יועץ משכנתאות
    סגור