השוק

בשוק ההון חוששים: הכלכלה הישראלית בדרך לסחרור

אירועי סוף השבוע גרמו לשחקנים בשוק ההון להתחיל להגיד בקול רם את מה שעד עכשיו הם אמרו בשקט - ישראל הולכת לעשור אבוד והחלטות ההשקעה שלהם בהתאם; "זה לא הדירוג של S&P אלא זה שילוב שלו עם הקדמת העלאת המע"מ והסנקציות על יחידות בצה"ל"
ניצן כהן |  4
בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ' (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
קשה היה לשמוע בסוף השבוע אמירות אופטימיות מבכירי שוק ההון. מספר גורמים בכירים איתם שוחחנו במהלך סוף השבוע היו פסימיים, עד כמה פסימיים? הרבה יותר מכפי שניתן להעלות כרגע על הכתב. ומה זה אומר? שלפחות כלכלית, הם לא רואים משהו טוב שמאיים על הכלכלה המקומית ונסביר.
בסוף השבוע הייתה זו חברת הדירוג S&P שהורידה את דירוג החוב של ישראל מ-AA  מינוס ל-A פלוס. אחר כך הגיעו החדשות על כך שהממשל האמריקאי והאיחוד האירופי שוקלים להטיל סנקציות על יחידה שלמה בצה"ל ואם זה לא מספיק הרי שאז באו החדשות על הקדמת העלאת המע"מ ל-18%. החדשה הטובה שבאה בסוף השבוע הייתה שוב מכיוון הממשלה האמריקאי שהעביר חבילת סיוע משמעותית לישראל אבל את זה נעזוב לרגע בצד.
 
מבין שלושת חברות הדירות, S&P היא החשובה ביותר. כמעט כל החוב הישראלי בין הוא ממשלתי ובין אם הוא קונצרני, הוא צמוד לדירוג של S&P. אמנם אף אחד לא ציפה ש-S&P יותירו את הדירוג ללא שינוי אבל העיתוי של ההודעה, חודש או חודש וחצי לפני המועד המתוכנן משדרת בהילות לשווקים. צריך להיזהר כאן ועכשיו, הייתה המשמעות המיידית של ההודעה.
אם כן, החוב של ישראל כבר מתומחר בדירוג נמוך יותר ואז באה ההודעה על הקדמת העלאת המע"מ. כאן באופן תיאורטי ניסו בממשלה להראות שהיא מתנהלת בזהירות ובאחריות וכשההוצאה הממשלתית עולה, הרי שמיד פועלים להעלות גם את ההכנסה שתכסה אותה.
אבל זה לא התקבל טוב ושידר בהלה כי הרי כשאנחנו מדברים עם בכירי שוק ההון כמו גם עם נגיד בנק ישראל וכלכלנים בכירים נוספים אנחנו מגלים שאם אחד לא חושש מהעלייה בהוצאה הביטחונית, זו דווקא ניתן להכיל אותה. הבעיה הגדולה היא מה עושים עם שאר הכסף וכאן אנחנו רואים חלוקת כסף לכל דורש ולמקומות שלא רק שלא מייצרים צמיחה או מצע להתאוששות והשיקום ביום שאחרי המלחמה, אלא דווקא כאלה שמנציחים את אוטונומיה בתוך ישראל, כזו שלא רק שאינה תומכת צמיחה, היא גם לא תתמוך בשיקום ביום שאחרי.
הקדמת העלאת המע"מ הייתה בעולם נורמלי משדרת שליטה במצב, אבל לכולם ברור שהעלאת המע"מ ללא שינוי פנימי בתקציב כמו צמצום מימון ההסכמים הקואליציוניים הנדיבים לשותפי נתניהו הרי שהמשמעות שלה היא כזו: העלאת המע"מ נועדה לממן את השותפים הקואליציוניים והסיוע האמריקאי נועד לממן את הוצאות המלחמה.
מה זה אומר? קפיצת מדרגה אינפלציונית, מה זה עוד אומר? הורדת ריבית מתרחקת עוד פעם, מה זה עוד אומר? הנטל על משקי הבית העובדים ומשרתי המילואים קפצה מדרגה.
נחזור לרגע לבכירי שוק ההון שאומרים בסוף השבוע: "בלי תוכנית ליום שאחרי המלחמה, כל הצעדים האלה יגרמו לסחרור כלכלי בואך עשור אבוד. זה משנה גם את תיק ההשקעות ולא לטובת הכלכלה הישראלית" אז שיהיה בהצלחה לכולם.
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    כמו בכל המדינות הפשיסטיות גם כלכלת ישראל בדרך להתמוטטות (ל"ת)
    ציון ירושלים 04/2024/21
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • מדינה פשיסטית היא מדינה שמאפשרת הפגנות ומחאות שמכרסמות
    מיכל 04/2024/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אותה מבפנים? מדינה פשיסטית היא מדינה שהאופוזיציה שולטת בכל חלקה טובה בה ולא מאפשרת משילות כשהממשלה בשילטון? אצלנו זה יותר יווקרטיה שילטון המשפט והפקידים
    סגור
  • 2.
    העלאת המע"מ
    מישהו נוסף 04/2024/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המשמעות המיידית היא שעל השטויות של הביביסטים הם אלה שמשלמים את המחיר כי הם אלה שצורכים את רוב הכנסתם בעוד העשירים צוסכים חל גדול ממנה
    סגור
  • 1.
    קשקוש בריבוע
    כלכלן בלאומי 04/2024/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שיאים בביקוש לאג''ח של ישראל, ויציבות בפיץ'. הטור הזה הוא בבל''ת ולכל היותר הוא משאת נפש של כותב שבינו ובין כלכלה אין קשר
    סגור