השוק

בבית ההשקעות מיטב אופטימיים: בנק ישראל יוריד את הריבית כבר במאי

אלכס זבז'ינסקי, מבית ההשקעות מיטב מעריך, בשונה משאר הכלכלנים כי בנק ישראל יוריד את הריבית כבר בחודש מאי; זבז'ינסקי בביקורת מרומזת על בנק ישראל אומר: זה שבנק ישראל נמנע מלהוריד את הריבית בגלל סיבות לא כלכליות - מגביר תנודתיות
ניצן כהן | 
אלכס זבז'ינסקי (צילום רמי זרנגר, shutterstock)
אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב מעריך, בשונה משאר הכלכלנים כי הריבית בישראל אינה מתומחרת כמו שצריך ולמעשה בנק ישראל יוריד את הריבית כבר עכשיו, קרי בחודש מאי. זבז'ינסקי בביקורת מרומזת על בנק ישראל אומר כי הימנעות מהורדת ריבית בשל בשיקולים שאינם כלכליים, דווקא מגבירה את התנודתיות בשווקים.
"לפני שהתחזק אתמול, על רקע החדשות בחזית המלחמה, השקל נחלש מול סל המטבעות לרמות שהיו בתחילת השנה. פיחות השקל זאת אחת הסיבות העיקריות להתייקרות הצפויה של הדלק שאמורה להוסיף כ-0.05% למדד של חודש מאי.
 
"מנגד, לפי המדידות שלנו, מחירי הפירות והירקות עלו פחות ממה שהערכנו בחודש אפריל. לא שינינו בשלב זה את התחזית לאינפלציה שעדיין עומדת על 2.8%. נוסיף, שבינתיים לא עדכנו את התחזית בעקבות הדיווחים לגבי האפשרות להקדמת עליית המע"מ עד להתבהרות התמונה" אומר זבז'ינסקי.
"בפרוטוקול ישיבת הריבית האחרונה של בנק ישראל נרשם "לנוכח ההתפתחויות האחרונות, המצביעות על עלייה מהותית במידת אי הוודאות הגיאו-פוליטית, החליטה הוועדה המוניטרית להותיר את הריבית על כנה". משפט זה משקף שאלמלא המתיחות מול איראן הריבית הייתה יורדת בישיבה האחרונה.
"התנהגות השווקים מאז ההחלטה עשויה ללמד שאי הורדת הריבית לא ממש מקטינה את הסיכון, במיוחד בשוק האג"ח. יתכן אף שהיא הוסיפה להגברת התנודתיות. צריכים לזכור שהמשקיעים העיקריים באג"ח הממשלתיות הגדילו ביקושים לאג"ח מתחילת המלחמה למרות הגידול החד בהנפקות מתוך הנחה שבנק ישראל מתכנן להוריד את הריבית.
"בנק ישראל יכול וצריך כמובן לשנות את התוכניות אם ההתפתחויות בחזית האינפלציה מצדיקות זאת. אולם, ביטול הפחתות ריבית מתוכננות בגלל סיבות לא כלכליות עלול דווקא להגביר סיכונים ולפגוע ביציבות הפיננסית.
"בינתיים, ציפיות המשקיעים להפחתת הריבית ירדו מאוד. אם לפני חודש היו ציפיות כמעט ל-4 הורדות ריבית ב-12 החודשים הבאים, כעת הריביות העתידיות מגלמות שבנק ישראל יוריד ריבית לכל היותר ב-0.25% בלבד, הרבה פחות מהערכות בנק ישראל עצמו. להערכתנו, זאת הערכת חסר. בשלב זה, אנו מעריכים שבנק ישראל צפוי להוריד ריבית בפגישתו הקרובה" הוא מסיים את הסקירה השבועית שלו.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה