השוק

ב-IBI מגיבים: להחרפה במצב הביטחוני - להעדיף צמודי מדד

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI אומר שמאז ההתקפה האיראנית על ישראל עברו ה אג"ח הישראליות להיסחר בדומה למדינות בדירוג BBB; גוזלן מעריך שחלון ההזדמנויות להורדת ריבית בישראל  נסגר
ניצן כהן | 
רפי גוזלן (צילום פייסבוק/ IBI בית השקעות, shutterstock)
רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI אומר היום שמאז המתקפה האיראנית על ישראל עברו האג"ח הישראליות להיסחר בדומה למדינות בקבוצת דירוג BBB (למרות שהדירוג של ישראל הוא מסדרת ה-A) כשחלון ההזדמנויות להורדת ריבית כאן, הולך ונסגר.
"התמתנות האינפלציה שצברה תאוצה ברבעון האחרון של 2023 איפשרה לבנק ישראל לבצע הפחתת ריבית אחת בתחילת השנה" אומר גוזלן "עם זאת, מאז נותרה הריבית ללא שינוי ולהערכתנו החלון להמשך הורדות הריבית הולך ונסגר.
 
"ראשית, עליית המדרגה בפרמיית הסיכון וההבנה כי השינויים עלולים להיות מהירים מובילה לנקיטת מדיניות זהירה ושמרנית יותר מצד הבנק. מאז העימות הישיר מול אירן פרמיית הסיכון של ישראל עלתה מדרגה ואיגרות החוב הדולריות של ממשלחת ישראל עבור להיסחר בדומה למדינות בדירוג BBB, למרות שבפעול הדירוג הוא בקבוצת ה-A.
"בנוסף, הגורם הגלובלי  מספק תמיכה פחותה להורדת ריבית, כאשר הציפיות להפחתת הריבית בארה"ב התמתנו ל-1-2 הפחתות עד לסוף השנה, וגם הן בספק ותלויות במפנה מחודש כלפי מטה בסביבת האינפלציה".
עוד הוא אומר כי "מבחינת הגורם המקומי, ההתאוששות המהירה יותר של הביקוש ביחס להיצע, כאשר ברקע נרשם פיחות בשער החליפין של השקל, קצב עליית שכר גבוה ומדיניות פיסקאלית מרחיבה, מייצרים תמהיל שצפוי להוביל להתבססות האינפלציה בשנה הקרובה סמוך יותר לגבול העליון של היעד. השיבושים בפעילות הסחר הן בשל הפגיעה בתובלה בים האדום והן על רקע החרם הטורקי שהחריף בשבוע האחרון מהווים גורמי סיכון נוספים לאינפלציה, כל עוד לא חל שיפור במצב הגיאו-פוליטי.
"הצפי לאינפלציה גבוהה יחסית בחודשים הקרובים מחליש גם את השפעת האפקט הבסיס שהייתה אמורה לאפשר לבנק ישראל לבצע הפחתת ריבית הדרגתית. להערכתנו לאחר מדד אפריל האינפלציה במונחי 12 חודשים אחרונים צפויה לנוע סביב הגבול העליון של היעד, התפתחות שצפויה להתגבר במידה והעלאת המע"מ הצפויה בתחילת 2025 תוקדם לחודשים הקרובים.
"הערכה זו מצמצמת את מרווח הביטחון של בנק ישראל, כך שללא שיפור במצב הגיאו-פוליטי וירידה בפרמיית הסיכון של המשק ניראה כי החלון להפחתת ריבית הולך נסגר, וסביר לצפות ליציבות ממושכת ברמה הנוכחית ולכל היותר להפחתת ריבית אחת עד לסוף השנה. 
"מבחינת שוק האג"ח, לאחר ירידת התשואות האחרונה, התמחור הנוכחי תומך להערכתנו בעמדה ניטראלית מבחינת המח"מ  ולעדיפות לאפיק הצמוד ביחס לשקלי, וזאת על רקע החשש מהחרפה במצב הגיאו-פוליטי ועלייה בסיכון האינפלציה" מסיים גוזלן.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה