השוק

יו"ר קצא"א: תגובה יעילה של החברה מנעה משבר אנרגיה במלחמה

ארז כלפון, יו"ר קצא"א אומר היום שההתנהלות המהירה והיעילה של החברה מנעה מישראל להיכנס למשבר אנרגיה במלחמה; "תחת מתקפות טילים התאמנו את נמל אילת לקליטת תזקיקים והגדלנו את מלאי החירום של ישראל"
ניצן כהן | 
ארז כלפון (צילום דרור סיתהכל)
המעבר משגרה למלחמה, בטח במתקפת פתע כמו שהחמאס פתח בה ב-7 באוקטובר העמידה הרבה מוסכמות בחברה הישראלית בסימן שאלה. יחד עם זאת, יום או יומיים אחרי תחילת המלחמה נראה היה שהצבא חוזר לעצמו וכך גם מערכי החירום. קצא"א היא אחת החברות החשובות בישראל בזמני חירום מאחר שהיא זו שצריכה לדאוג להבאת נפט לישראל ושינוע שלו בתוך ישראל (בתי הזיקוק ומשם לצרכן).
צריך לזכור, פעולות לא יעילות של חברה מסוגה של קצא"א באירוע בסדר גודל כמו שישראל נמצאת בו, גורם נזק משמעותי למדינה, פעולה יעילה שלו - מונעת את הנזק הזה וכאן מעניין היה לשמוע התבטאות ראשונה של יו"ר קצא"א על התפקוד של החברה במגה אירוע בו אנחנו נמצאים.
 
ארז כלפון לקח חלק היום בוועידה הלאומית לאנרגיה של המכון לאנרגיה ולסביבה, שהתקיימה במלון הילטון, שבתל אביב. "מאז פרוץ המלחמה, מעבר לפעילות השוטפת של עובדי החברה המסורים שנעשתה 24/7 לצורך אספקת אנרגיה רציפה לאזרחי מדינת ישראל ולשמירה על צרכי המשק בכללותו, תחת מתקפות טילים ותוך סיכון חייהם, התגייסה החברה וביצעה את כל דרישות משרדי הממשלה.
"בין הפעולות שביצעה החברה, התאמת המזח באילת לקליטת תזקיקים לצורך שינועם לבתי הזיקוק השונים והעלאת מלאי החירום לצורכי ביטחון מדינת ישראל באמצעות קנייה ואחסון של סולר לחירום. על כתפי קצא"א וכתפיי כיו"ר החברה, רובצת אחריות גדולה מאוד, גם כלפי המדינה וגם כלפי תושבי מדינת ישראל. קצא"א תמשיך לפעול ולדאוג לאספקת אנרגיה רציפה, בכל ימות השנה, בשגרה ובחירום״ אמר כלפון.
בשנים האחרונות הוטלו לא מעט מגבלות על קצא"א, מגבלות שנועדו לצמצם את הסיכונים הסביבתיים בפעולה שלה וכמו כל דבר שקרה מאז תחילת המלחמה גם כאן צריכה החברה הישראלית לבחור מחדש את נקודת האיזון בין הסיכונים הסביבתיים שהיא לוקחת על עצמה, לצרכי היתירות שלנו כחברה ומדינה שנמצאות באיום מתמיד וחריג בעוצמתו.
"בשנים האחרונות, בכל פגישה עם רגולטורים, עם שרים ופקידות בכירה, וכולל בוועידה הזו, הזהרתי פעם אחר פעם - שאם לא תבוטל מדיניות "תוספת אפס סיכון", שהוטלה ללא כל ביסוס ובחינה מקצועית, מדינת ישראל תמצא עצמה בפני משבר אנרגטי חמור ביותר.
"והנה בשבעה באוקטובר, לצערי, המציאות הכתה בנו ומלחמת "חרבות ברזל" הוכיחה לנו שאין תחליף לפעילות קצא"א ופעילותה חיונית למשק האנרגיה בישראל. הטלת מגבלות חסרות אחריות מהוות סיכון אדיר לביטחון האנרגטי של מדינת ישראל.
"נמל אילת היה סגור לקליטת דלקים בשל ההגבלות שהוטלו על קצא"א ובשל מתקפות החות'ים, ונמלי הים התיכון (אשקלון ואשדוד) היו סגורים בשל מתקפות הטילים מעזה. המלחמה רק חידדה את העובדה שמדינת ישראל לא יכולה להישען רק על נמל אחד בים התיכון, וכי מתקן קצא"א באילת הינו נכס אסטרטגי-ביטחוני והוא זה שמאפשר אספקת מקורות אנרגיה רציפה בשגרה וביתר שאת בחירום. בלי הסרת ההגבלות, במצב חירום גם חיל האוויר יצטרך לחשוב מאיפה הוא משיג דלק למטוסים שלו".
באשר להקמת נמל תזקיקים במתקן קצא"א באילת, ציין כלפון: "לאחר מבצע 'שומר חומות" התקבלה ההחלטה במשרד האנרגיה, אליו הצטרפו משרדי ממשלה נוספים, לפיה יש צורך בהקמת נמל תזקיקים באילת. היה נדרש מיד ליישם החלטה זו, ולא להמתין.
"אני מקווה שלפחות עכשיו השכל הישר ינצח ובחינת גורמי המקצוע ממשרדי הממשלה השונים תסתיים במהרה, ויאפשרו ללקוחות הבינלאומיים לחזור לשגרה כדי להבטיח רציפות אנרגטית למדינת ישראל. כל עוד יש הגבלות על קצא"א יש סכנה לביטחון האנרגטי של מדינת ישראל".
במענה לשאלה בנושא הסכם נורמליזציה עם סעודיה, השיב כלפון: ״אם ייחתם הסכם נורמליזציה עם סעודיה, מעבר לשמירה על נתיבי השיט מפני איומי החות׳ים, ייפתחו לישראל אפשרויות חדשות לשיתופי פעולה בינלאומיים בתחום האנרגיה, כפי שהחתימה על הסכמי אברהם סייעה לנו, והחברה ערוכה לכך״.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה