השוק

הראל ביטוח ופיננסים: "עלייה בסיכון לאינפלציה בטווח הקצר"

בסקירתו השבועית של ראש אגף כלכלה ומחקר, עפר קליין, ציין כי הוא צופה היחלשות שוק העבודה הנובע מאי-הוודאות הכלכלית כתוצאה מהימשכות המלחמה לצד הריבית הגבוהה. ביחס לחרם הטורקי: "עיקר הפגיעה תורגש בענפי הבנייה, המזון והציוד החשמלי, רכישה מספקים חלופיים או שינוע דרך מתווכים יתרמו לעליית מחירים"
מערכת ice | 
עפר קליין (צילום יונתן בלום, shutterstock, Magma Images)
נתוני שוק התעסוקה למרץ המשיכו להצביע על שוק עבודה הדוק שהתאושש מהחודשיים הראשונים של המלחמה, יחד עם זאת החלו להופיע סימנים של שינוי במגמה. שיעור האבטלה בגילאי העבודה העיקריים (25 עד 64) עלה קלות ל-3.1%. השכר הממוצע למשרת שכיר עלה ב-3.5 אחוזים ב-12 החודשים האחרונים עד למרץ, האטה בהשוואה לחודשיים הקודמים (9%).
מספר משרות השכיר נותר כמעט ללא שינוי (נתונים מנוכים עונתיות), זאת לאחר 3 חודשים רצופים של עלייה. נמשכת מגמת הירידה במספר דורשי העבודה בשירות התעסוקה, אם כי בקצב איטי יותר בהשוואה לחודשיים הראשונים של השנה. עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר מקבוצת הראל ביטוח ופיננסים מציין הערב (שלישי) בסקירתו השבועית כי הוא צופה האטה בקצב הצמיחה והיחלשות בשוק העבודה.
 
"במבט קדימה לרבעונים הבאים אנו צופים האטה בקצב הצמיחה והיחלשות בשוק העבודה הנובעים מאי-הוודאות הכלכלית כתוצאה מהתמשכות המלחמה לצד הריבית הגבוהה (הארוכה והקצרה), שמהוות משקולת שלילית גם על הצריכה וגם על שוק העבודה", מציין קליין. "סנטימנט החברות בישראל נותר חיובי בתחילת הרבעון הנוכחי (מלבד המלונאות), אך כבר לא נרשם שיפור".
סקר מגמות בעסקים של הלמ"ס לחודש אפריל הראה על המשך סנטימנט חיובי בכל הענפים במשק (מלבד ענף המלונאות), אך בניגוד לרבעון הראשון, באפריל לא נרשם שיפור במדד הכללי. ענף המלונאות ממשיך לבלוט לשלילה, למרות השיפור באפריל לאור הקיפאון בתיירות הנכנסת לצד המשך העלייה בקצב יציאת הישראלים לנופש אלטרנטיבי בחו"ל כפי שראינו באפריל.
 
"טורקיה הודיעה על הקפאת סחר הסחורות עם ישראל, זאת תוך הפרה של הסכמי הסחר בין המדינות (ופגיעה ביצואנים הטורקים). הדבר יתרום לעלייה באינפלציית המוצרים המיובאים, אם כי לא באופן סימטרי. עיקר הפגיעה תורגש בענפי הבנייה, המזון והציוד החשמלי כאשר רכישה מספקים חלופיים או שינוע הסחורות דרך מתווכים יתרמו לעליית המחירים המיובאים", מוסיף קליין.
"כרגע לא שינינו את תחזית האינפלציה לשנה הקרובה (2.9%) תחת הנחה שלא מדובר בשבירת כלים פרמננטית (צריך לזכור שכתוצאה ממאזן סחר שלילי עם הטורקים – טורקיה נפגעת מהמהלך יותר מאשר ישראל). יחד עם זאת, אם ההקפאה תהפוך לפרמננטית או שחמור מכך יצטרפו אליה מדינות נוספות – הדבר כן יכול לתמוך בעליית מחירים משמעותית".
חוזקו של שוק העבודה, המשך עליית השכר לצד הסיוע הממשלתי תרמו להתאוששות המהירה של הצריכה הפרטית בנתוני הרבעון הראשון (שצפוי להתפרסם בשבוע הבא), כך על פי העלייה הריאלית בסך ערך הרכישות בכרטיסי אשראי. הנתונים הראשוניים לאפריל מצביעים על המשך התרחבות, אם כי בקצב מתון יותר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה